Politiebericht Friesland: overval met vuurwapens op woonhuis

Datum nieuwsfeit: 17-09-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 17-09-2000 Politieberichten van 16/9 (13.00 uur) tot 17/9 (13.00 uur)

Winsum: bromfietser tegen boom
Een 21-jarige inwoner van Winsum is zaterdag om 04.40 uur gewond geraakt doordat hij met zijn bromfiets tegen een boom langs de Spannumerdyk is gereden. Hij werd gevonden door een voorbijganger, die de politie en ambulance waarschuwde. Met verwondingen aan het hoofd en schouder werd hij naar het ziekenhuis in Sneek gebracht. Omdat vermoed werd dat hij gedronken had, werd hem een bloedproef afgenomen.

Sneek: auto-inbraak
In een auto die geparkeerd stond aan de Wissedwinger, is vrijdagmiddag ingebroken. Door een ruitje in te slaan wist men een radio/cd-speler te ontvreemden. De 48-jarige eigenaar uit Veenwouden deed aangifte.

Leeuwarden: bromfietser onder invloed ten val
Zaterdag om 13.30 uur is een bromfietser met passagier in een fietstunneltje aan de Hotingastate onderuit gegaan. De 27-jarige bestuurder uit Joure had een bocht iets te ruim genomen. Zijn passagier (gegevens onbekend) raakte bij het ongeval gewond aan zijn been en werd per ambulance naar het MCL gebracht, waar hij naar behandeling kon vertrekken. Omdat vermoed werd dat de bestuurder had gedronken, moest hij op het bureau blazen. Gezien de uitslag, 1050 ug/l, kreeg hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 12 uren.

Leeuwarden: inbraken auto`s
Uit een auto, die geparkeerd stond aan de Willemskade, zijn zaterdagmiddag een radio/cd-speler, een aantal cd`s en twee zonnebrillen gestolen nadat een raam was ingeslagen. De 42-jarige eigenaar uit Franeker deed aangifte. In een auto, die geparkeerd stond aan de Arendstuin, is zaterdag tussen 12.00 en 22.45 uur eveneens ingebroken. Ook hier werd een ruit ingeslagen, waarna een radio/cd-speler werd weggenomen. De 22-jarige eigenaar uit Heerenveen deed aangifte.

Veenwouden: mishandeling
Een 58-jarige inwoner van Veenwouden is zaterdag omstreeks 19.00 uur op de oprit van zijn woning aan De Wal mishandeld door twee nog onbekende mannen. De twee mannen stonden met een bromfiets voor de oprit van de woning. Toen het slachtoffer met zijn auto de oprit opreed raakte hij het voorwiel van de bromfiets. Eén van de mannen opende daarop het autoportier en greep het slachtoffer. Deze stapte uit zijn auto, waarop hij op straat slaags raakte met beide mannen. Hij werd daarbij onder meer met een helm op het hoofd geslagen. Hij vluchtte daarop de woning in, waarna beide mannen verdwenen. Het slachtoffer moest zich onder doktersbehandeling laten stellen. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Hallum: onder invloed
Een 37-jarige inwoner van Leeuwarden is zaterdag om 23.00 uur op de Ljouwterdyk aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 545 ug/l, hetgeen heem een proces-verbaal en een rijverbod voor 5 uren opleverde.

Leeuwarden: ongeval onder invloed
Een 22-jarige inwoner van Sneek is zaterdag om 22.00 uur aangehouden omdat hij onder invloed een auto had bestuurd, waarmee hij een ongeval had veroorzaakt. Op genoemd tijdstip kreeg de politie een melding dat op de Stinzenflora een auto over de kop was geslagen en dat beide inzittenden waren weggelopen. Beiden konden op grond van getuigenverklaringen korte tijd later op het Raaigras worden aangehouden. De bestuurder bleek onder invloed te zijn, maar weigerde een ademanalyse. Hij kreeg een proces-verbaal voor het weigeren van een ademanalyse, het verlaten plaats van aanrijding en het rijden zonder rijbewijs.

Leeuwarden: overval op woning
Drie nog onbekende mannen hebben zaterdag omstreeks 23.30 uur een overval gepleegd op een woning aan de Vijzelstraat. Een 28-jarige inwoner van Leeuwarden opende op genoemd tijdstip de toegangsdeur van een bovenwoning, toen hij naar binnen werd geduwd door drie gemaskerde en met vuurwapens gewapende mannen. Eén van de overvallers rende naar boven, terwijl de Leeuwarder door een andere overvaller onder bedreiging van een vuurwapen naar boven werd geduwd. In de bovenwoning was de 35-jarige bewoner met zijn vrouw en zoontje aanwezig. De bewoner hoorde gestommel en liep naar de hal van de woning. Op het moment dat de bewoner de eerste overvaller zag en door deze bedreigd werd met een vuurwapen, gooide hij een tussendeur dicht en riep vanuit een raam om de politie. De drie overvallers vluchtten daarop uit de woning en renden weg richting Prinsentuin. In hun vlucht trokken ze nog een gouden ketting van de hals van de 28-jarige Leeuwarder. De politie heeft een uitgebreide zoekactie gehouden, maar niets aangetroffen. Signalementen van de daders:
Dader I: leeftijd 20 - 25 jaar, ongeveer 1.75 m. lang, dondergekleurde huidskleur, zwarte sweater, donkere spijkerbroek, sprak Nederlands met buitenlands accent, droeg bivakmuts met een gat, klein model vuistvuurwapen.
Dader II: leeftijd: ouder dan 20 jr; mager postuur; blanke huidskleur; kalend bovenhoofd; licht jack/jas met donkere streep rond bovenarm. Dader III: leeftijd ongeveer 20 jr; lengte 1.70 m; donkere huidskleur, zwarte jas en broek; zwarte bivakmuts met alleen ooggaten; vuistvuurwapen. Verdere gegevens onbekend.

Leeuwarden: bromfietser onder invloed
Een 31-jarige inwoner van Leeuwarden is zondag om 01.00 uur op de Sophialaan aangehouden, omdat hij zonder helm en onder invloed op een bromfiets reed. Op het bureau blies hij 705 ug/l. Voor beide feiten kreeg hij een proces-verbaal en er werd hem een rijverbod voor 8 uren opgelegd.

Hallum: onder invloed
Een 31-jarige inwoner van Hallum is zondag om 04.00 uur op de N383 ter hoogte van Marssum aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 560 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uur.

Joure: vernielingen
In de nacht van zaterdag op zondag hebben onbekenden vernielingen gepleegd aan twee auto`s die stonden geparkeerd aan de Overspitting. Men heeft over de motorkap en het dak van beide auto`s gelopen, waardoor aanzienlijke schade ontstond. De beide eigenaren, 37 en 52-jaar, deden aangifte.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808271