Autobezitters zoeken op internet, maar kopen bij dealer

Datum nieuwsfeit: 18-09-2000
Bron: Cap Gemini Ernst & Young
Onderzoek 'Cars Online 2000':
Autobezitters zoeken op internet, maar kopen bij de dealer

Utrecht, 18 september 2000 - Het belang van internet als bron van informatie voor autogerelateerde zaken neemt aanzienlijk toe. Het toenemend gebruik van internet door autokopers is echter nog geen bedreiging voor de positie van de autodealers. Wereldwijd is tachtig procent van de autobezitters tevreden over de rol van de dealer in het aankoopproces. Slechts 1 procent koopt een auto daadwerkelijk via internet.

Dat zijn de belangrijkste conclusies van het mondiale Cars Online 2000-onderzoek dat Cap Gemini Ernst & Young onlangs uitvoerde onder ruim 7.000 consumenten in zeven Europese landen en de Verenigde Staten. In Nederland werden ruim 700 autobezitters ondervraagd.

Het onderzoek laat zien dat internet in het informatie- en aankoopproces een toenemende rol van betekenis speelt. Ook in Nederland raadplegen autokopers steeds meer het internet om informatie in te winnen. Maar het daadwerkelijk aanschaffen van een auto via een website ligt nog onder de 1 procent. Cap Gemini Ernst & Young verwacht overigens dat dit percentage zal toenemen, maar wereldwijd niet boven de 6 procent uitkomt.

Populariteit dealer
De populariteit van de dealer is, sinds Cap Gemini Ernst & Young vorig jaar een vergelijkbaar onderzoek uitvoerde, gestegen. Toen bleek dat wereldwijd iets meer dan 70 procent van de consumenten tevreden was over hun autoaankoop bij de dealer. Dit percentage ligt nu boven de 80 procent. In Nederland wordt 85 procent van alle auto's bij een merkdealer gekocht, 87 procent van deze kopers is hierover tevreden. Ook onafhankelijke dealers genieten een grote populariteit bij de Nederlandse consument: 23 procent koopt zijn of haar auto bij de onafhankelijke dealer, 75 procent van de kopers is daarover tevreden.

Volgens Frans van Bragt, automotive en e-business consultant bij Cap Gemini Ernst & Young, kan de dealer zijn sterke positie behouden door het verstrekken van transparante informatie. "Door de komst van uiteenlopende niet-merkgebonden autosites, wordt de consument steeds beter geïnformeerd. Gevolg is dat de consument dié auto koopt die hij of zij wenst, en niet de auto die de dealer graag wil verkopen. Een dealer die dat niet onderkent, krijgt het moeilijk. De autosites vormen een toenemende uitdaging op de markt en vinden bij de consument een steeds enthousiaster onthaal."

Internetgebruik en bezoek autosites
Ook het gebruik van het internet is sinds het onderzoek van vorig jaar toegenomen.
Van de zeven Europese landen uit het onderzoek liggen Nederland (66 procent) en Zweden (70 procent) qua internetpenetratie op hetzelfde niveau als de Verenigde Staten.
Het aantal consumenten dat autosites raadpleegt, ligt in de Verenigde Staten wat lager. Zweden telt het grootste aantal autosite-bezoekers, gevolgd door Nederland en de Verenigde Staten. Europa loopt dus wat autosite-bezoek in op de Verenigde Staten. Het enthousiasme van de consument met betrekking tot online informatie van auto's en aanverwante producten is sinds vorig jaar fors toegenomen. 46 Procent van de Nederlandse autobezitters raadpleegt momenteel merk- en niet-merkgebonden autosites.

Het gebruik van het internet wordt ook beïnvloed door sociaal-economische factoren en door het type auto van de consument. Wie met een sportwagen rijdt of achter het stuur zit van een stationwagen, is vaker geneigd gebruik te maken van het internet.

Drempels
In alle landen worden autosites in de eerste plaats bezocht om prijs- en algemene informatie te vergaren, zodat de consument kan vergelijken. De grootste drempels bij de online aankoop van een auto, liggen in het feit dat de consument de auto niet kan zien en voelen en het persoonlijke contact met de verkoper mist. Veiligheidsaspecten zoals de omgang met persoonlijke gegevens en het betalen, vormen een veel kleinere drempel.

Frans van Bragt concludeert dat het onjuist is om internet te zien als vervanging van het traditionele verkoopkanaal. "Internet is een integraal onderdeel aan het worden van het koopproces van de consument. Het wordt gebruikt om efficiënter te winkelen, maar uiteindelijk zal de consument altijd eerst een proefritje willen maken. Hij zoekt dus op internet, maar koopt bij de dealer."
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young is één van de grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld en is genoteerd aan de aandelenbeurs in Parijs. Op wereldwijde schaal is de onderneming actief in management consulting en IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologie-ontwikkeling, ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in de nieuwe economie zowel traditionele bedrijven als 'dot-companies' voortdurend nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen. De organisatie heeft wereldwijd meer dan 55.000 medewerkers in dienst waarvan 9.000 in de Benelux. De organisatie realiseert een (pro forma) omzet van 7,7 miljard euro (1999). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op www.capgemini.nl en www.nl.cgey.com.

Noot voor redacties