EVO blij met akkoord: ook compensatie voor eigen vervoer

Datum nieuwsfeit: 18-09-2000
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport

EVO blij met akkoord: ook compensatie voor eigen vervoer

EVO is tevreden over de afspraken die afgelopen zaterdag met de overheid zijn gemaakt voor een tijdelijke steunmaatregel om de gevolgen van de sterk gestegen dieselprijzen op te kunnen vangen. Ook het eigen vervoer in industrie, handel, agrarische sector en bouw profiteert van dit akkoord.

Volgens EVO is het bereikte akkoord goed voor het hele Nederlandse bedrijfsleven omdat nu het gevaar voor grootschalige blokkades zoals in Frankrijk en België geweken is. Het akkoord is volgens EVO een goede basis voor de versterking van de Nederlandse wegvervoermarkt.

EVO is bovendien erg tevreden omdat nu alle branches van deze regeling profiteren. In de onderhandelingen afgelopen zaterdag heeft EVO met succes gepleit voor een brede oplossing waarvan alle bedrijven profiteren. In de oorspronkelijke voorstellen van de overheid was voor bestel- en lichte vrachtauto's slechts voorzien in een beperkte compensatie door een eenmalige verlaging van de motorrijtuigenbelasting.

Het akkoord voorziet in een tijdelijke tegemoetkoming door een accijnsverlaging voor bedrijfsvoertuigen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. Deze tegemoetkoming is onderdeel van een pakket aan maatregelen voor de lange termijn, voor met name gezondmaking van de sector beroepsgoederenvervoer. In totaal gaat het om een lastenverlichting van 300 miljoen gulden in het lopende jaar en 455 miljoen gulden structureel.

Met het Ministerie van Financiën hebben EVO, KNV, TLN en VERN afgesproken dat bedrijven op korte termijn een declaratie kunnen indienen. Het ministerie streeft ernaar eind november over te gaan tot uitkering. Over de specifieke regeling en de eisen die aan de administratie worden gesteld wordt binnenkort nader overlegd tussen partijen. EVO adviseert bedrijven alvast gegevens te verzamelen, om te zijner tijd accijns terug te kunnen vorderen.

PB 2000.40
18 september 2000