Volksunie wil einde impasse Vlaamse Orde van Advocaten

Datum nieuwsfeit: 18-09-2000
Volksunie

Vlaamse Orde van Advocaten: nu handelen ! (18/09/00)

Morgen bespreekt de commissie voor Justitie van de Kamer opnieuw de problematiek van de Orde van Advocaten.

Even er aan herinneren dat de Orde nu in een volkomen impasse zit. Voor de vakantie is de verkiezing van de deken en een bureau onmogelijk gebleken. Uiteraard kan niet aanvaard worden dat de minister van Justitie zou ingrijpen en zelf tot benoeming van vertegenwoordigers van de Orde zou overgaan. Dit zou de onafhankelijkheid van de advocatuur in het gedrang brengen, wat in een rechtstaat onaanvaardbaar is.

Het enige alternatief is dringend werk te maken van een oprichting van een Vlaamse Orde van Advocaten en een Orde van Frans- en Duitstalige advocaten. Beide Orden moeten autonoom de huidige bevoegdheden van de nationale Orde uitoefenen. Dit sluit niet uit dat ze met mekaar overleg plegen. Het VU&ID-voorstel (0433/001) is terzake het best uitgewerkte. Het voorstel van de heer Erdman (SP) kan, mits een aantal fundamentele aanpassingen, een basis van bespreking vormen.

Voor de vakantie hebben de Franstalige meerderheidspartijen met de steun van de VLD de bespreking kunnen doen uitstellen. Uitstel betekent echter geen afstel. Vandaag staat de problematiek opnieuw op de agenda.

Wij roepen de Vlaamse partijen op om consequent te handelen in overeenstemming met de wil van de Vlaamse advocaten. Deze zullen trouwens elke medewerking aan een gerestaureerde nationale Orde weigeren. Het is nu tijd om het algemeen Vlaams belang te dienen.

Auteur:
VU&ID