Vlaamse campagne 'Evenwicht: jij kiest'

KANSEN

18 september 2000

Evenwicht: jij kiest

Al sinds 1920 hebben vrouwen stemrecht voor gemeenteraadsverkiezingen. Een jaar later wordt Marie Spaak-Janson als eerste vrouw in België via coöptatie senator voor de Belgische Werkliedenpartij.

Maar tachtig jaar nadat vrouwen stemrecht verwierven, zijn zij nog steeds ondervertegenwoordigd in het Vlaamse politieke leven. In Vlaanderen is gemiddeld 1/5 van de politici van het vrouwelijke geslacht.
Vanaf mei 1994 legde de wet Smet-Tobback een quotum op van 1/3 van hetzelfde geslacht op de verkiezingslijsten en dit voor alle verkiezingsniveaus. Dankzij deze wet staan er dus meer vrouwen op de lijsten. Op heel wat lijsten werd het ritsprincipe reeds toegepast, waardoor vrouwen ook vaker op verkiesbare plaatsten staan. Het is nu aan de kiezer om op vrouwen te stemmen en zo de paritaire democratie waar te maken. De voorwaarden om een groter evenwicht te bereiken zijn dus aanwezig, maar een informatiecampagne blijft nodig om kiezer en beleidsverantwoordelijken verder te sensibiliseren.

Daarom neemt Gelijke Kansen Vlaanderen nu dit initiatief en lanceert de 'Evenwicht, jij kiest'-campagne naar aanleiding van de gemeente- en provincieraadsverkiezingen. In samenwerking met het Campagneteam 2000, een stuurgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van vrouwenorganisaties, gemeentelijke en provinciale 'Gelijke Kansen'-ambtenaren, vertegenwoordigers van politieke groepen en andere kreeg de campagne een vormelijke en inhoudelijke invulling. In bijlage van de persmap treft u een aantal teksten en onderzoeken over het thema aan van deze organisaties. Voor de concrete ontwikkeling van het campagneconcept en de strategie werd Gruppo Due, een communicatiebureau uit Haacht, aangesproken.
Want evenwicht, daar kan je voor kiezen.

DE CAMPAGNE

FASE 1: BREDE KIESPUBLIEK TOT DISCUSSIE AANZETTEN EN MOTIVEREN OM VOOR

EVENWICHT TE KIEZEN

Met deze campagne wordt het brede kiezerspubliek aangezet en gemotiveerd om voor evenwicht te kiezen. Deze eerste campagnefase loopt van 19 september tot 8 oktober en beoogt de verhoging van het aantal verkozen vrouwen. Deze fase neemt veruit het grootste deel van de ganse campagne in.
De campagne werd opgebouwd rond een nieuw logo dat symbool staat voor het feit dat mensen zelf kunnen kiezen om het bestaande onevenwicht ongedaan te maken. Om het brede doelpubliek in deze eerste fase te bereiken worden volgende campagnetools gebruikt:

Affichage
Doorheen Vlaanderen worden een aantal 20m² - borden geplaatst waarop de campagne-affiches te zien zullen zijn. Daarnaast worden gemeentebesturen, bibliotheken en culturele centra eveneens opgeroepen om de affiches op A2 formaat op te hangen.

Advertering
Gedurende twee weken voor de verkiezingen zullen 5 verschillende soorten advertenties circuleren in de Vlaamse week- en maandbladpers. (Dag Allemaal, TV Story, Humo, P Magazine, Knack Weekend, Flair, Libelle, Feeling en Marie-Claire)

BalansTeam
Tussen 19 september en 8 oktober rijden een aantal gedecoreerde Smarts met 'BalansTeams' door Vlaanderen. Elk team bestaat uit een man en een vrouw. Zij sensibiliseren de bevolking door campagnepostkaarten uitdelen. Mensen die zich uitdrukkelijk willen engageren en de boodschap van de campagne mee willen uitdragen, krijgen een sleutelhanger of een badge waarop het campagnelogo staat.

Pins
Het campagnelogo wordt aangemaakt in Pin-vorm. Beleidsmensen, BV's en belangenpersonen worden aangesproken om zich achter de campagne te scharen door het dragen van deze pins..

Stikkers
Het campagnelogo kan door plaatselijke partijen aangevraagd worden in stikkervorm. Gedurende de voorbije weken werden reeds 450.000 stikkers doorheen Vlaanderen bedeeld.

FASE 2: LOKALE PARTIJ-AFDELINGEN MOTIVEREN OM TE KIEZEN VOOR MEER

VROUWELIJKE MANDATARISSEN

In een tweede campagnefase, die loopt van 9 oktober tot 1 november 2000 wordt een verhoging van het aantal mandaten, bekleed door vrouwen, beoogd. De lokale partij- afdelingen zijn in deze fase de primaire doelgroep, want zij bepalen immers hoe na de verkiezingen de mandaten zullen verdeeld worden. Zij worden uitdrukkelijk opgeroepen om in de coalitievorming rekening te houden met het man-vrouw-evenwicht. In tweede instantie wordt in deze fase ook het brede publiek aangesproken, dat ook na de verkiezingen een motivationele factor blijft voor de coalitiemakers. Het gaat hier om een affichagecampagne die vooral regionaal gevoerd wordt.

FASE 3: DE MEEST EVENWICHTIGE GEMEENTE IN VLAANDEREN

Een derde fase in het campagne-opzet loopt in het voorjaar van 2001. In deze 'evaluatiefase' vindt een analyse plaats van de verkiezingsuitslagen enerzijds en het aantal toegekende bestuursmandaten anderzijds en worden gemeenten blijvend gemotiveerd om vrouwvriendelijk te denken. Als afsluiter wordt de meest vrouwvriendelijke gemeente van Vlaanderen gekozen.

info : Sylvie Fabré, woordvoerster van
minister Vogels - tel. (02) 553 24 11