Politiebericht Groningen: automobiliste te water

Maandag 18 september 2000

Dagelijkse berichten

Sellingen: auto tegen boom
Op de Ter Apelerstraat in Sellingen is zondagochtend een auto met vijf inzittenden tegen een boom gereden. De 22-jarige bestuurster uit Selingen verloor in een bocht de controle over de auto en belandde in de berm en kwam tot stilstand tegen een boom. Behalve de automobiliste, die met een beenbreuk naar het ziekenhuis werd vervoerd, raakte een 50-jarige man uit Winschoten aan nek en rug gewond. Ook een 13-jarige jongen uit Winschoten moest met aangezichtsletsel naar het hospitaal. De andere twee inzittenden kwamen er zonder letsel af.

Winschoten: brommers en fietsen gevonden
In het stadspark Rosarium in Winschoten vonden een jongen en een man zondagochtend drie bromscooters. Enige tijd later meldde een vrouw die haar hond uitliet dat zij in het park nog een bromscooter en twee fietsen aantrof. Er is bij de politie tot dusverre geen aangiftes binnen gekomen over gestolen bromfietsen of fietsen. De vehikels zijn opgeslagen in het politiebureau.

Lauwerzijl: automobiliste te water
Bij de brug van de Stadsweg in Lauwerzijl raakte zondagavond een 42-jarige automobiliste uit Ternaard te water. De vrouw kon ongedeerd uit de auto komen. Het bergingsbedrijf moest vanwege de hoge beschoeiing de zwaar beschadigde auto uit het water takelen.

Grootegast: inbraak in motorzaak
Voor de tweede keer binnen drie dagen is er een inbraak gepleegd in een motorzaak aan de Industrieweg in Grootegast. Zondagnacht werd er een raam ingeslagen en geprobeerd een mini-crossmotor mee te nemen. Dit lukte niet omdat het motortje aan een kabel vastzat. Wel werden er een aantal motorhelmen en uitlaten meegenomen.

Sappemeer / Delfzijl / Noordbroek: rijden onder invloed De politie kreeg zondagnacht de melding dat er een man half uit de auto hing op de vluchtstrook op de A7 bij Sappemeer. Agenten troffen een 35-jarige automobilist uit Westerlee aan die een beetje misselijk was. Oorzaak: drank, de man blies een promillage van 1.25. Op de Hogelandsterweg werd een Duitse automobilist uit Garz gecontroleerd. Hij blies een promillage van 1.25. In overleg met de officier van justitie kreeg de man een schikkingsvoorstel van f 1400.-. In Noordbroek reed op de Scheemderstraat een 23-jarige automobilist uit Noordbroek onder invloed van alcohol. Hij blies een promillage van 0.75.

Hoogezand: inbraak in benzinepompstation
In de shop van een benzinepompstation aan de Industrieweg in Hoogezand werd zondagnacht met een stoeptegel een ruit ingegooid. Een ruime hoeveelheid rookwaar is uit de zaak weggenomen. Doordat de shop is beveiligd met een luid alarm is/zijn de dader(s) maar kort binnen geweest.

Winschoten: opgepakt met heroine
Bij een controle op de Venne in Winschoten is zondagmiddag een 19-jarige man uit Leer (Duitsland) aangehouden voor het in bezit hebben van verdovende middelen. De man had ruim 1 gram heroïne bij zich en is na verhoor met een proces-verbaal op vrije voeten gesteld.

Oude Pekela: trammelant op de Veenroe
De politie is zondagavond twee keer wegens een opstootje op de Veenroe in Oude Pekela geweest. Een ruit van een 33-jarige bewoner bleek te zijn ingegooid en de man verdacht een buurtbewoner ervan dit gedaan te hebben. Enige tijd later werd de bedoelde 33-jarige buurtbewoner op de Apollolaan met een bebloed gelaat aangetroffen. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Het is nog niet duidelijk of de man aangifte doet. De politie stelt een nader onderzoek in naar de gebeurtenissen op de Veenroe.

Groningen: vernielingen aan autos
In de wijk De Hunze werden zaterdagnacht ruim 40 autos beschadigd. De daders bekrasten met een scherp voorwerp de autos, waardoor ernstige schade aan de lak ontstond. Zo werden vernielde autos aangetroffen op de Berlageweg, Granpre Moliereweg en de Boekenlaan.

Groningen: lastige ex
Op de Turfsingel heeft de politie een 29-jarige man uit Emmen aangehouden. De man stond voor de woning van zijn ex ruzie te maken en te schreeuwen. Toen hij weigerde te vertrekken werd hij meegenomen naar het politiebureau. Daar bleek hij gezocht door de politie in Drenthe. Hij is aan de Drentse collegas overgedragen.

Groningen: mishandeling
In het Noorderplantsoen heeft de politie zondagmiddag een 35-jarige stadjer aangehouden. De man, die veelal verblijft op de omhangplek in het plantsoen vond het nodig zonder noodzaak een 13-jarige jongen voor het hoofd te slaan. Op aanwijzing van het slachtoffer konden agenten de verdachte aanhouden. Hij werd na verhoor en een proces-verbaal heengezonden.

Groningen: inval in dealpand
De politie heeft zondagavond in een woning aan de Grachtstraat een inval gedaan. Naar aanleiding van klachten stelde de politie een onderzoek in. Een 47-jarige stadjer werd aangehouden toen hij de woning verliet met een gebruikers hoeveelheid. Vervolgens werd in een personenauto voor de woning de 39-jarige bewoner aangetroffen. Hierna stelde de politie een onderzoek in de woning in, waar nog een 29-jarige stadjer werd aangehouden. Bovendien troffen de agenten op diverse plaatsen in het pand cocaïne en heroïne en vermoedelijk van diefstal afkomstige kleding aan. De gebruiker werd na verhoor heengezonden. De beide andere verdachten zitten vast.

Groningen: alcohol en geen rijbewijs
Een 24-jarige man uit Enschede is zondagavond op de Kleine Appelstraat aangehouden. De man bleek onder invloed van alcohol te zijn. Bovendien was zijn auto niet verzekerd en hij is niet in het bezit van een geldig rijbewijs. Een ademtest wees een promillage van ruim 0.5 promille uit. De verdachte trachtte in eerste instantie een valse naam op te geven. Hij ging na verhoor met meerdere processen-verbaal het bureau uit.

Groningen: ingenomen rijbewijs
Een 40-jarige stadjer moest afgelopen nacht zijn rijbewijs aan het politiebureau achterlaten. De man reed op de Prinsesseweg onder invloed van alcohol. Bij een blaastest werd ruim 1.5 promille in zijn bloed aangetroffen. De man moest zijn rijbewijs inleveren.

Groningen: gestolen auto
Agenten troffen zondagmiddag op het Eemskanaal een 39-jarige man zonder vaste woonplaats aan in een gestolen auto. Toen de agenten de man wilden aanhouden zag hij kans te voet te vluchten. Na een speurtocht in de omgeving zagen de agenten de verdachte weer op het Damsterdiep. Daar kon de verdachte alsnog worden overmeesterd. De auto bleek een week geleden in Groningen te zijn ontvreemd. De verdachte zit vast. Hij was bovendien niet teruggekeerd van proefverlof uit De Grittenborg.

Groningen: vernieling bushokje
Een viertal verdachten vernielden zondagavond op het Hereplein met een steen een bushoekje. Getuigen waarschuwden de politie. Na een zoektocht in de omgeving konden twee verdachten, een 51-jarige man uit Nieuweschans en een 22-jarige man uit Winschoten worden opgepakt. Zij kregen een proces verbaal voor vernieling.

Groningen: caravan uitgebrand
Op de Fultsemaheerd brandde afgelopen nacht een geparkeerd staande caravan uit. Buurtbewoners waarschuwden de politie toen de wagen al in lichterlaaie stond. De brandweer kon slechts het wrak nablussen. Hoe de brand is ontstaan is onduidelijk.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010