Lerarentekort aanpakken met educatieve software

Datum nieuwsfeit: 18-09-2000
Lerarentekort aanpakken met educatieve software

Persbericht van het Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

Den Haag, 18 september 2000 -- Om problemen rond het tekort aan bevoegd personeel het hoofd te bieden, pleit EPN voor een versnelde invoer van ict- toepassingen in het onderwijs. De krapte op de arbeidsmarkt in deze sector onderstreept het belang van een structurele oplossing. Nu worden leerlingen naar huis gestuurd en schoolbesturen besluiten het aantal lesuren te reduceren. Invoering van een vier- of juist vijfdaagse lesweek is onderwerp van discussie. Niet alleen het kind, ook ouders zijn de dupe. Noodgedwongen passen zij hun agenda aan of draaien zij op voor de kosten van buitenschoolse opvang. Deze situatie roept om onderwijsvormen die veel meer dan nu gebruik maken van educatieve software en andere ict- toepassingen.

EPN benadrukt dat meer gebruik gemaakt moet worden van software, die leraarvervangend kan zijn, om de negatieve gevolgen van het lerarentekort tegen te gaan. Gebruikten scholen de computer vroeger vooral als hulpmiddel voor het management van de school en tegenwoordig in toenemende mate als hulpmiddel bij lessen, een serieuze inzet van educatieve content in het onderwijs blijft achterwege. Uit de recente publicatie '@, notebook, muis' blijkt dat er een groeiend aanbod van kwalitatief goede educatieve software is en dat het leren met behulp van deze content veel voordelen biedt. De leerling kan delen van het studiemateriaal overslaan zonder het tempo of het leerpad van anderen te beïnvloeden. Onderzoek toont aan dat het kiezen van een eigen leerpad tot grotere zelfstandigheid leidt en een beter begrip van de stof. Daardoor stijgt uiteindelijk de kwaliteit van het leren.

Door het tekort aan leraren is het van belang dat, met behulp van educatieve software, les gegeven kan worden, onafhankelijk van tijd, plaats en bevoegd docent. Het doel hiervan is niet het definitief vervangen van de goede docent, maar op korte termijn uitbreiding van de capaciteit. De docent is immers voor een deel ook procesbegeleider, een rol die een ander dan de bevoegde docent uitstekend kan vervullen. De bevoegde docent hoeft minder voor de klas te staan en de tijd die hij wel voor de klas doorbrengt, kan hij met meer rendement aanwenden.

De huidige problemen in het onderwijs, het aanbod en de gebruiksvoordelen van educatieve software ten spijt, ontbreekt het aan visie om de echte stap te zetten van traditionele klassen en vakken naar leersituaties waarin educatieve software optimaal benut wordt. EPN bepleit in deze week, waar vooral de begroting centraal staat, aan een dergelijke onderwijskundige visie te werken.

Electronic-highway Platform Nederland (EPN)

In EPN zijn partijen vertegenwoordigd uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de politiek, het maatschappelijk middenveld en de overheid. EPN biedt als platform haar leden en participanten de mogelijkheid om elkaar precompetitief te ontmoeten om zo de kennis te vergroten en visies verder te ontwikkelen. EPN beoogt de maatschappelijke acceptatie van de elektronische snelweg te vergroten en te versnellen. EPN organiseert daartoe verschillende soorten bijeenkomsten zoals expertmeetings, round tables, denktankbijeenkomsten, congressen en seminars.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties