Shell Nederland tevreden over 'dieselakkoord'

Datum nieuwsfeit: 18-09-2000
Shell

Shell Nederland tevreden over 'dieselakkoord'

Shell Nederland stelt zich positief op ten aanzien van het `dieselakkoord' dat zaterdag is getekend tussen de overheid en de grote wegvervoersorganisaties. In een reactie stelt het bedrijf: "De uitdaging aan de olie-industrie om het wegvervoer met ingang van het nieuwe jaar zwavelarme diesel aan te bieden, waarvoor transporteurs een lagere accijns aangeboden hebben gekregen, zal voor ons heel hard werken worden. Er zullen aanzienlijke investeringen gedaan moeten worden in onze raffinaderijen en distributiepatronen moeten worden veranderd om de zwavelarme diesel op tijd en in voldoende hoeveelheden bij de klant te kunnen krijgen."

Het akkoord tussen de overheid (de ministeries van Economische Zaken, Verkeer en Waterstaat en Financiën) en de transportsector (TLN, KNV, VERN en EVO) omvat maatregelen voor de korte en voor de langere termijn.

De (tijdelijke) korte-termijnmaatregelen:

Een verhoging (met terugwerkende kracht) van de bestaande accijnsterugbetaling voor vrachtauto's boven de 12 ton (bekend als de `paarse diesel regeling') van momenteel 5,2 cent per liter:

Voor Q1 2000: plus 14 cent per liter (totale accijnskorting dus 19,2 ct/l),
Voor Q2 2000: plus 10,5 ct/l
Voor Q3 2000: plus 7 ct/l
Voor Q4 2000: plus 3,5 ct/l

Deze extra accijnsverlaging geldt ook voor trucks met een lager gewicht, voor bussen (van particuliere bedrijven en van het openbaar vervoer) en voor taxi's. (De overheid zal hiertoe een verzoek indienen bij de EU).

Een uitstel van betaling voor de wegenbelasting voor de transportsector met drie maanden (voor wegenbelasting die betaald dient te worden in het vierde kwartaal van 2000).

Het budgettair effect voor 2000 van deze maatregelen bedraagt 300 miljoen gulden (exclusief de maatregelen voor taxi's.)

De lange-termijnmaatregelen, bedoeld voor de versnelde introductie van laagzwavelige diesel (50 ppm):

In 2001 komt de overheid met een algemene maatregel gericht op accijnsverlaging voor laagzwavelige diesel (indien mogelijk voor alle dieselgebruik) van 8,5 cent per liter (voor de transportsector bovenop de 5,2 ct/l van de regeling voor `paarse diesel', dus in totaal 13,7 ct/l). Deze accijnskorting wordt geleidelijk afgebouwd tot 8,2 ct/l in 2004 (voor trucks, en 3 ct/l voor overige voertuigen.)

De overheid zal proberen fiscale prikkels te ontwerpen voor de installatie van tanks voor laagzwavelige diesel en zal de oliemaatschappijen aansporen de productie en beschikbaarstelling op de markt van laagzwavelige diesel te versnellen en te vergroten.

Er komen aanvullende belastingmaatregelen (bijvoorbeeld lagere wegenbelasting voor trucks met lichtgewicht assen en luchtvering en subsidies voor de installatie van roetfilters.)

De budgettatire effecten vanaf 2000 bedragen ongeveer 455 miljoen gulden structureel per jaar.

Er worden drie overleggroepen (overheid en bedrijfsleven) geïnstalleerd:

a) Om beleid te ontwerpen dat de structuur van de transportsector versterkt
b) Om de doorberekening van kostenverandering in vervoerscontracten te onderzoeken
c) Om de variabilisatie van de kosten van het wegvervoer te onderzoeken.