Eerste reactie D66 op troonrede en miljoenennota

EERSTE REACTIE OP TROONREDE EN MILJOENENNOTA

* Troonrede

* Miljoenennota

"Kwaliteit van zorg, onderwijs en overheid versneld herstellen."

Het kabinet trekt volgend jaar 14 miljard gulden extra uit voor investeringen in mens en milieu. Dat is twee keer zoveel als was voorzien. Toch leidt dit extra geld, volgens fractievoorzitter De Graaf nog niet tot een overtuigende aanval op de verschraling van de publieke dienstverlening. Een forse financiële injectie is noodzakelijk om de achterstand uit het verleden weg te werken. "Al leven er veel mensen in voorspoed, de bodem van Nederland is schraal. Letterlijk en figuurlijk. De bodem van Nederland verdroogt. Natuurgebieden kunnen niet snel genoeg worden aangekocht omdat de overheid de grondprijzen niet kan bijbenen. Delen van de cultuursector, figuurlijk de bodem waarop Nederland rust, dreigen te worden kaalgeslagen omdat we er collectief te weinig geld voor over hebben. Leraren op basisscholen staan hun eigen klaslokaal schoon te maken omdat er te weinig mensen zijn en er te weinig geld is, universiteiten kunnen de top of the bill niet meer aantrekken omdat ze te weinig faciliteiten hebben voor fundamenteel onderzoek. En de generatie van de wederopbouw ligt nu met vier mensen tegelijk op een zaal in het verpleeghuis, omdat wij het collectief niet kunnen opbrengen meer voor hen te doen."
Daarom vraagt D66 het kabinet om een ambitieus aanvalsplan, met meer ambitie voor de toekomst. De gepresenteerde begroting is niet meer dan een bescheiden begin. Wat D66 betreft zou de Zalmnorm moeten worden aangepast. De pijlers van het beleid van de komende periode moeten zijn: de vernieuwing van de 'bodem' van Nederland, herstel van het vertrouwen in de overheid en vergroting van de kansen en de eigen keuzevrijheid van mensen.

De monarchie notitie vindt de fractie teleurstellend, omdat deze, zonder enige analyse, de huidige status-quo zalig verklaart. Daarmee gaat de regering voorbij aan de maatschappelijke ontwikkelingen en de spanning die in het huidige bestel altijd tussen monarchie en democratie blijft bestaan.