Eerste reactie PvdA op de miljoenennota 2001

Den Haag, 19 september 2000

PVDA-FRACTIEVOORZITTER AD MELKERT IN

EEN EERSTE REACTIE OP DE MILJOENENNOTA 2001

Veel waardering voor een bijzondere begroting waarin de koopkracht stijgt, de staatsschuld daalt. Dat toont PvdA-fractievoorzitter Ad Melkert in een eerste reactie op de Miljoenennota 2001.

De aanhoudende economische groei schept volgens de PvdA-fractievoorzitter ruimte om een beter evenwicht te vinden tussen de budgettaire randvoorwaarden, de particuliere inkomensgroei en investeringen voor de gemeenschap. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst en creëert mogelijkheden om te investeren in onderwijs, zorg en veiligheid.

Er zijn nu gerichte inspanningen nodig om meer leraren, verpleegkundigen, dokters en politieagenten te werven. Daarvoor is nodig een betere waardering voor het werk in de publieke dienstverlening. Daar is niet één recept voor. Daarom roept Melkert het kabinet op tot een diepgaande analyse van de tekortkomingen in de publieke voorzieningen. Daardoor kan boven water komen welke behoeften per sector systematische aandacht en ruimere middelen nodig hebben.