Werken aan werk over handelaars in kunst en antiek

Kunst & Antiek
Werken aan werk over handelaars in kunst en antiek

DINSDAG 19 EN 26 SEPTEMBER 2000 VAN 21.00 TOT 21.25 UUR, RVU/NEDERLAND 3

In twee afleveringen van Werken aan Werk belicht regisseur Peter Swart de wereld van de kunst- en antiekhandel: een wereld waar alles uiteindelijk neerkomt op 'Echt' en op 'wat de gek ervoor geeft'. Een kennersoog en heel veel kennis en ervaring zijn voorwaarden om als kunst- en antiekhandelaar te slagen. Het is een voortdurende worsteling om echtheid en kwaliteit te onderscheiden van namaak, imitatie en replica. Die kennis valt nauwelijks uit de boeken te halen, maar wordt opgedaan door jarenlang met de materie bezig te zijn, veel tentoonstellingen, beurzen en (rommel)markten te bezoeken en regelmatig relevant literatuuronderzoek te doen. Velen in de kunst- en antiekhandel zijn dan ook begonnen als bescheiden handelaar op de rommelmarkt, om zich geleidelijk, al handelend, onderzoekend en investerend, op te werken tot een ware collectioneur. Door schade en schande zijn zij wijs geworden. Maar voor de meesten is het dan ook niet alleen een vak; het is tegelijkertijd een passie.

Dinsdag 19 september: URANIA (Nederland 3, 21.00-21.25 uur) Trix Kwint (62) zit al heel lang in de kunst en antiek. Terwijl haar echtgenoot Jan (71) zich beroepsmatig bezighield met nucleair geneeskundig onderzoek, legde Trix de afgelopen 25 jaar de basis voor een omvangrijke collectie antiek zilver, keramiek en aardewerk uit de art nouveau en art deco periode. Na Jan's pensionering vormden ze zijn bedrijfsruimte om tot winkel aan huis.
Op één van hun vele zoektochten naar nieuwe spullen stuitten ze ongeveer vier jaar geleden in Zuid-Frankrijk op een tinnen jugendstil vaas met het merk Urania Holland. Omdat ze dit merk niet thuis konden brengen, gingen ze op zoek naar de herkomst. Het bleek te gaan om een product van de Maastrichtse kunsttinfabriek van de familie Regout uit het begin van de vorige eeuw, een voor Nederland uniek bedrijf met gerenommeerde ontwerpers uit o.a. Duitsland. Jan besloot de vergeten geschiedenis van Urania te onderzoeken en is op zoek gegaan naar andere Urania-voorwerpen. Inmiddels werkt hij aan zijn tweede publicatie over de fabriek en heeft Trix zojuist een expositie in Maastricht over Urania afgesloten.
(Voor informatie: Trix Kwint: 0345-510281)

Dinsdag 26 september: GLAS (Nederland 3, 21.00-21.25 uur) Voor glas geldt meer dan voor alle andere antiek: zien, voelen, optillen, betasten. Er is in Nederland een grote belangstelling voor kunstglas, maar er zijn ook veel vervalsingen in omloop. Elvira Groenhuizen (35) begon zo'n vijf jaar geleden samen met haar vader Rob (59) met de handel in art nouveau en art deco glas. Beiden zijn niet financieel afhankelijk van dit werk en zouden er nu ook niet van kunnen bestaan. De handel in binnenlands glas (Leerdam dus) wordt steeds moeilijker, vinden ze, omdat de markt of afgeroomd is of onbetaalbaar is geworden. Daarom zijn ze ongeveer tien dagen per maand onderweg om in het buitenland op rommelmarkten hun slag te slaan. Elvira en Rob hopen met hun passie ooit een bestaan op te bouwen, maar als dat niet lukt, dan blijft de kunst- en antiekhandel toch een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ze uitoefenen.