Toyota komt met reeks T Sport-modellen

Datum nieuwsfeit: 19-09-2000
AutoRai

Toyota komt met reeks T Sport-modellen 19-9-00 17:30:00.

In rood sieren de letters TS de nieuwe topuitvoering van de populaire Celica sportcoupé. En die letters staan voor Toyota Sport, bedoeld om een reeks aan nieuwe sportieve modelvarianten naam te geven. Met de Celica VVTL-i TS wordt de aftrap gedaan voor deze nieuwe reeks. En hoe!

Nog geen jaar na de publieksintroductie van de nieuwe generatie van Toyotas populaire sportcoupé, gaan nu de spots op een spetterend topmodel. Daar waar de bestaande versie met zn 105 kW/143 pk-sterke
1,8 liter VVT-i-motor al opperbest van zn plaats komt, gaat de nieuweling uiteraard nog een stap verder. Hij maakt eveneens gebruik van een 1,8 liter VVT-i-krachtbron, waarbij naast de kleptiming nu ook de lifthoogte van de kleppen variabel is. Het resultaat laat zich niet onbetuigd: 192 paarden melden zich aan de krukas (141 kW), klaar om de Celica naar een topsnelheid van 225 km/u te jagen. Dankzij het beschikbare koppel van 180 Nm (bij 6.800 min-1) hoeft het welbekende sprintje van 0 naar 100 km/u slechts 7,4 seconden te duren.

Natuurlijk zijn er onderhuids wijzigingen doorgevoerd om het aanzienlijk hogere vermogen en de dito prestaties in goede banen te leiden. Ten opzichte van de bestaande Celica, onderscheidt de VVTL-i TS zich verder door de grotere remschijven, de aluminium pedalen in het interieur en de standaard aanwezigheid van een automatische airconditioning. De prijs van de top-Celica is vastgesteld op 68.990,-/EUR 31.306,30 en distributeur Louwman & Parqui B.V. verwacht dat in ons land vijftig procent van de Celica-verkopen deze meest snelle versie zullen betreffen. De levering van de nieuweling start overigens in de loop van oktober.

De Celica VVTL-i TS is, zoals gezegd, de eerste afgezant van een nieuwe modelreeks. Met het opzetten van de T Sport-serie wil het merk haar sportieve aspiraties en kwaliteiten andermaal onderstrepen. Toyota is uitermate succesvol geweest binnen onder andere het Wereld Rally Kampioenschap, de Amerikaanse ChampCar-series en de 24 Uur van Le Mans. In 2002 zal Toyota debuteren binnen de Formule 1.