Stimulans voor grote omslag biologische landbouw blijft uit

Datum nieuwsfeit: 19-09-2000
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 19 september 2000

Nieuwe beleidsnota biologische landbouw:
Stimulans voor grote omslag biologische landbouw blijft uit

Vandaag, op prinsjesdag, heeft het kabinet zijn biologische ei gelegd: de Nota Biologische landbouw 2001-2004. Stichting Natuur en Milieu verwelkomt de beleidsnota. Het is een belangrijke stap om het areaal biologische landbouw in Nederland te vergroten. Onaanvaardbaar is echter dat de subsidies voor boeren die aan het omschakelen zijn, worden afgebouwd om in 2003 te verdwijnen. Hierdoor zal de ambitie van het kabinet om in 2010 op tien procent van het landbouwareaal biologische landbouw voor elkaar te hebben, niet kunnen worden gerealiseerd. Zo worden exportkansen gemist en zullen supermarkten meer biologische producten uit het buitenland moeten halen. Opvallend is dat de eerder toegezegde steun voor omschakelende varkenshouders helemaal ontbreekt.

De verhoging van het budget voor de biologische landbouw van in totaal 116 miljoen in de afgelopen vier jaar naar 277 miljoen gulden voor de komende vier jaar is een goede zaak. Het grotere bedrag voor onderzoek en voor professionalisering van ketens zal zeker positief uitwerken. De gewenste groei van de biologische sector hangt echter niet alleen af van onderzoek en fiscale stimulansen. Overheidssteun voor de boeren blijft nodig tijdens de omschakelperiode van twee tot drie jaar waarin een inkomensdaling plaatsvindt door de geringere productie terwijl de hogere prijs voor de producten pas daarna komt, als het EKO-keurmerk is toegekend. Bovendien moet in kapitaalsintensieve teelten zoals de varkens- en pluimveehouderij en de kasteelten vaak tot een miljoen gulden worden geïnvesteerd voor de omschakeling, zonder zicht op snelle aflossing van leningen. Dit, gecombineerd met de onzekerheid van de marktsituatie en van de prijzen op de middellange termijn en de omslag die nodig is in de bedrijfsvoering, zorgt voor achterblijvende belangstelling bij de boeren en tuinders. De nota onderkent de drempel van de omschakeling, maar biedt nauwelijks een oplossing. Onlangs nog hebben 27 maatschappelijke organisaties, waaronder Natuur en Milieu, aangedrongen op omschakelsubsidies van in totaal minstens 50 miljoen gulden per jaar. Het kabinet stelt de komende vier jaar gemiddeld maar een kwart van dat bedrag beschikbaar en schaft deze subsidies in 2003 zelfs af. Minister Brinkhorst is de eerste Europese minister die de EU-omschakelingsregeling ongebruikt laat.

Een belangrijk deel van de begroting (¦ 116 miljoen) wordt besteed aan fiscale lastenverlichting. Dit klinkt aantrekkelijk, maar de fiscale aftrek geldt alleen als er winst wordt gemaakt en dat is juist bij omschakelende boeren meestal niet het geval. Natuur en Milieu concludeert dan ook dat het financiële risico op middellange termijn redelijk wordt ondervangen door de fiscale steun en door het bevorderen van de professionele ketens. Het financiële risico op korte termijn, de belangrijkste reden voor boeren om niet om te schakelen naar biologische landbouw, wordt niet opgelost.

Nadere inlichtingen: Stichting Natuur en Milieu, tel. 030-2331328