Inspraakavond Amsterdam Oud Zuid over Van Heutszmonument

Datum nieuwsfeit: 19-09-2000

Inspraak Van Heutszmonument

Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid organiseert dinsdagavond 19 september een inspraakavond over het Van Heutszmonument in het AmsterdamsLyceum. Ter discussie staan de toekomstige naam en functie van het monument. Op basis van de inspraakreacties zal het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel in het najaar een standpunt innemen over de toekomst van het monument. Dit standpunt wordt dan vervolgens ter besluitvorming aan de stadsdeelraad voorgelegd.

Het Van Heutszmonument aan de Apollolaan in Amsterdam Oud Zuid heeft vanaf het begin van haar bestaan geleid tot veel discussie. Al bij de besluitvorming rond de oprichting van dit monument in 1928 ontstonden hevige debatten over de rol van gouverneur-generaal Van Heutsz in Nederlands-Indië en het kolonialisme in het algemeen. Het monument hield ook de gemoederen van volgende generaties bezig en tot op de dag van vandaag is de functie en de naam van het monument voor velen een punt van discussie.

Het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid gaf daarom dit voorjaar Instituut Clingendael de opdracht een advies op te stellen over de toekomst van het Van Heutszmonument. In juni werd dit advies aan het Dagelijks Bestuur van Amsterdam Oud Zuid gepresenteerd, dat in grote lijnen instemde met de inhoud. Voordat het Dagelijks Bestuur een definitief standpunt gaat innemen over de toekomst van het monument is er gelegenheid voor belangstellenden hun mening te geven.

Inspraak is mogelijk over:

· De naamswijziging:
het Van Heutszmonument wordt monument Nederland Indië
· De functiewijziging:
in plaats van een ereteken voor Van Heutsz wordt het een monument dat de gehele koloniale periode symboliseert
· De wijze waarop de functie tot uiting komt: de koloniale periode wordt verteld aan de hand van de geschiedenis van het monument zelf

Het Dagelijks Bestuur nodigt belangstellenden uit om deel te nemen aan deze inspraak! Schriftelijk reageren op de genoemde inspraakpunten kan ook tot en met 22 september aanstaande door een brief te richten aan Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid, t.a.v. Het Dagelijks Bestuur, Postbus 51160, 1007 ED Amsterdam of per e-mail: (stadsdeel@oudzuid.amsterdam.nl)

Van 21 augustus tot en met 22 september aanstaande liggen bij de balies van de stadsdeelkantoren aan de Koninginneweg 1 en de Karel du Jardinstraat 65 ter inzage: het advies van het Instituut Clingendael, het verslag van de gespreksrondes die dit instituut organiseerde en het voorstel van het Dagelijks Bestuur over de naams- en functiewijziging. De stukken zijn ook te zien op www.oudzuid.amsterdam.nl

Inspraakavond Van Heutszmonument
19 september, van 20.00 tot 22.30 uur in de aula van het Amsterdams Lyceum, Valeriusplein 15 (tegenover het monument). De zaal is open vanaf 19.30 uur.

Voor meer informatie:
Cecile Seignette,
Communicatie-adviseur sector Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling Telefoon: 020 678 18 14 of 06 22 52 79 26