Politiebericht Groningen: overval op nachtportier

19 september 2000

Dagelijkse berichten

Delfzijl: bromfietser onder invloed
Wegens rijden onder invloed op een bromfiets heeft de politie gisteravond aan de Kustweg in Delfzijl een 43-jarige man uit Appingedam aangehouden. Bij een routinecontrole bleek dat de man te veel had gedronken. De ademanalyse op het politiebureau wees een bloedalcoholgehalte van 2.1 promille uit. Na verhoor is de verdachte met een rijverbod en een dagvaarding heengezonden.

Sappemeer: brand in schildersbedrijf
In het bedrijfspand van een schildersbedrijf aan de Noorderstraat in Sappemeer ontstond de afgelopen nacht door nog onbekende oorzaak brand. De bovenverdieping van het pand brandde geheel uit. De brandweer had het vuur snel onder controle en wist het winkelgedeelte en het inpandige woonhuis te behouden. Beide vertrekken liepen wel aanzienlijke rook- en waterschade op. De technische recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Veendam: kinderen stelen sieraden
De politie heeft gistermiddag in een warenhuis aan de Winkler Prinsstraat in Veendam twee meisjes in de leeftijd van 12 en 13 jaar, beiden uit Muntendam, aangehouden. De kinderen werden door winkelpersoneel betrapt bij het stelen van sieraden. Ze hadden voor een bedrag van ruim 117 gulden aan halskettingen en armbanden weggenomen. Tijdens het politieonderzoek bleek dat de meiden ook eerder op de dag bij een andere winkel in Veendam armbanden en kettingen hadden gestolen. Na verhoor op het politiebureau zijn de kinderen aan hun ouders overgedragen. De sieraden worden teruggegeven aan de winkelbedrijven. De kinderen zijn aangemeld voor het HALT project.

Leek: illegale plakker
Gistermiddag heeft de politie in Leek proces-verbaal opgemaakt tegen een 28-jarige man uit Groningen. De man werd door surveillerende politiemensen betrapt bij het illegaal plakken van posters van Omrop Fryslân op glascontainers bij een supermarkt aan het Industriepark in Leek. De posters werden ook aangetroffen op de pilaren van het viaduct van de A7 over de Oude Postweg in Leek. De man is aangezegd de posters alleen te plakken op de daarvoor bestemde plaatsen.

Stadskanaal: man en vrouw aangehouden
In de hal van een flatgebouw aan de Europalaan in Stadskanaal heeft de politie gistermorgen een 26-jarige vrouw uit Stadskanaal en een 21-jarige man, zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. Beiden hadden de nacht doorgebracht in een lift van de flat. Om ongestoord te kunnen slapen hadden ze de lift op de noodrem gezet. Een schilder ontdekte dit bij aanvang van zijn werkzaamheden en waarschuwde de woningbouwstichting en een ambulance omdat hij in de veronderstelling was dat er langere tijde mensen in de lift opgesloten hadden gezeten. Bij het openen van de lift vloog de 27-jarige vrouw het ambulancepersoneel aan, die haar maar met moeite tot bedaren kon brengen. De vrouw en haar metgezel werden daarop door de politie aangehouden voor het zich onbevoegd ophouden in het portaal. Bij de aanhouding verzette de vrouw zich hevig en moest geboeid naar het politiebureau worden gebracht. Ze verkeerde vermoedelijk onder invloed van een combinatie van drank, softdrugs en een kalmerend middel. Na verhoor zijn de verdachten heengezonden. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt wegens overtreding van artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht (zich bevinden op verboden terrein). Tegen de vrouw is tevens proces-verbaal opgemaakt voor verzet tegen de aanhouding.

Groningen: gewond na inslaan van ruit
Een 36-jarige Groninger is maandagavond op de Folkingestraat aangehouden. De man had problemen veroorzaakt bij een café aan het Zuiderdiep. De man ging in eerste instantie met een stoel van het café midden op straat zitten. Toen hij daarop werd weggestuurd door medewerkers van het bedrijf gooide hij een ruit van het café in. Hierbij liep hij letsel aan zijn hand op. Uiteindelijk konden agenten hem aanhouden. Hij werd eerst behandeld in een ziekenhuis en vervolgens ingesloten. De man was onder invloed van alcohol.

Groningen: vechtpartij in kroeg
In een café aan de Grote Beerstraat heeft de politie gisteravond een 40-jarige man uit Groningen aangehouden. De verdachte bleek ruzie te hebben gekregen met een 32-jarige stadjer over het uitkeren van een gokkast. Nadat hij zijn geld had gekregen vertrok de verdachte. Na enige tijd kwam hij echter terug en er ontstond een handgemeen tussen beide mannen. De 32-jarige stadjer liep daarbij een gezwollen oog op, waarvoor hij zich in een ziekenhuis moest laten behandelen. De verdachte is voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: overval op nachtportier
Een 57-jarige man uit Bourtange, die als nachtportier werkt bij een hotel aan de Expositielaan is afgelopen nacht door twee mannen overvallen. De verdachten kwamen bij het hotel om te bellen. Toen de portier de deur opende kreeg hij direct een klap tegen zijn hoofd en werd door de aders geld geëist Tijdens de daarop ontstane worsteling liep de portier een forse hoofdwond op. De verdachten zagen kans een geldkistje weg te nemen. Toen een andere medewerker van het hotel zich met de worsteling begon te bemoeien vluchtten de daders. De portier moest naar een ziekenhuis met een hoofdwond.

Groningen: inval in drugsboot
De politie heeft maandagavond een inval gedaan in een woonboot aan de Turfsingel. Naar aanleiding van overlast klachten en het afvangen van een tweetal gebruikers gingen agenten de woonboot binnen. Daar werden meerdere bezoekers aangetroffen. Tevens werden enkele tientallen grammen dope gevonden, een grammenweger en pistoolpatronen. Een 26-jarige man uit Rotterdam zag tijdens de inval kans een vuurwapen uit het raam te gooien. Deze werd korte tijd later door duikers van de brandweer opgevist. De Rotterdammer werd ingesloten en de aanwezige gebruikers werden na verhoor heengezonden.

Groningen: geen rijbewijs in rammelende auto
Op de Bornholmstraat heeft de politie maandagavond een 45-jaroige man uit Groningen aangehouden. De man reed in zijn auto terwijl hij niet in het bezit is van een geldig rijbewijs. Bij onderzoek aan de auto werden bovendien diverse gebreken geconstateerd. Terwijl de auto niet APK gekeurd is en niet verzekerd is. De auto bleef voor een technisch onderzoek aan het bureau.

Afdeling communicatie: 0 50 - 5 995 010