Reactie CFO op begroting ministerie Economische Zaken

Datum nieuwsfeit: 19-09-2000

CFO

CFO: meer aandacht voor positie werknemers bij marktwerking

Reactie op begroting ministerie Economische Zaken

CFO bepleit aandacht voor positie
werknemers bij evaluatie marktwerking

De CFO: CNV-bond voor de werknemers bij verzelfstandigde overheids- instellingen vindt dat in de evaluatie van de Electriciteitswet, waarin de liberalisering van de energiesector is geregeld, de gevolgen voor de werknemers aan de orde moeten komen. Daarbij gaat het zowel om de werkgelegenheid, als de arbeidsvoorwaarden voor het zittende personeel en nieuw instromende medewerkers.

Voorts is evaluatie van de concurrentiepositie van Nederlandse energiebedrijven binnen Europa van groot belang. De versnelde liberalisering was bedoeld om de bedrijven beter voor te bereiden op een Europese interne energiemarkt ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten. De vraag is of de bedrijven een voorsprong hebben gekregen of juist op achterstand zijn geraakt (met name ook van belang voor de liberalisering van de postsector).

Ook de maatschappelijke effecten voor de burgers en het milieu moeten meespelen. De vraag is of de liberalisering heeft geleid en in de toekomst zal leiden tot een daling van de prijzen voor de burgers. Ook moet antwoord komen op de vraag of een grotere import van kernenergie heeft plaatsgevonden. Het parlement heeft immers gekozen tot sluiting van de Nederlandse kerncentrales.

Ook bij andere liberaliseringsoperaties, zoals recent bij de postsector, dienen de effecten voor werknemers, burgers en bedrijven centraal te staan.

Wet Markt & Overheid
In 2002 treedt de wet Markt & Overheid in werking, waarin de mogelijkheden van overheidsorganisaties als ondernemer worden beperkt. Tegelijkertijd wordt er steeds meer aangestuurd op samenwerkingsprojecten van overheid en bedrijfsleven. Bijvoorbeeld in kennisintensieve netwerken rond universiteiten en in publiek-private financiering van infrastructuur.
De CFO bepleit duidelijke richtlijnen, zodat overheidsorganisaties niet met tegenstrijdige doelstellingen en eisen worden geconfronteerd.

Informatie:
Dammis de Geus, bestuurder Publiciteit, tel. 070 - 4 167 140; 06 51 24 40 64.

19 sep 00 15:15