Laat ook muziekwereld profiteren van extra miljoenen

Stichting Nationaal Instrumenten Fonds
Rasa Wereldculturen Centrum
Info- en Kenniscentrum v.d. Jazz en Improvisatiemuziek

Laat ook de muziekwereld profiteren van Van der Ploegs extra miljoenen

In de muziekwereld, van klassiek tot pop en wereldmuziek, overheerst grote bezorgdheid over de besluiten met betrekking tot de muziek in de Cultuurnota. De muziek dreigt de grote verliezer van de Cultuurnota te worden. Dit verklaren in een gezamenlijk persbericht de instellingen Vereniging Nederlandse Muziek Ensembles, Nationaal Pop Instituut, De Nederlandse Opera, Opera Zuid, Hoofdstad Operette, Contactorgaan van Nederlandse Orkesten en Stichting Nationaal Instrumenten Fonds.

In de Cultuurnota houdt Van der Ploeg de muziek van pop tot klassiek in een houdgreep, door hangende het werk van de Commissie Muziek, intensiveringsgelden niet uit te keren aan: de ensembles, het Nationaal Pop Instituut, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Orkest van het Oosten, het Limburgs Symphonie Orkest, het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Stichting Nationaal Instrumenten Fonds, Muziekgroep Nederland, Rasa Wereldculturen Centrum en Info- en Kenniscentrum van de Jazz en Improvisatiemuziek. Tegelijkertijd is het brandmerk van een dreigende amputatie van het orkestenbestel niet verdwenen.

De instellingen zijn hierover bezorgd, omdat dit ook een goede start van de Commissie Muziek in de weg staat. In de Cultuurnota krijgt de Commissie Muziek immers de taak een bezuiniging van minimaal f 7,6 miljoen te realiseren. Staatssecretaris Van der Ploeg dreigt hiermee een onwerkbare situatie te creëren door een zware hypotheek te leggen op de in te stellen Commissie Muziek.

Kabinet en Kamer kunnen deze hypotheek op het Nederlands muziekleven voorkomen. Aangezien het van het grootste belang is dat de Commissie Muziek daadwerkelijk zal toekomen aan een strategische heroriëntatie, is het noodzakelijk dat de Kamer de commissie financiële armslag geeft, die de Staatssecretaris de commissie heeft onthouden.

Bovenstaande instellingen roepen de Kamer op om in elk geval de extra middelen voor de genoemde intensivering te verschaffen.

[Toelichting voor de pers: als woordvoerders inzake dit gezamenlijk initiatief treden alle genoemde instellingen op]

19 sep 00 16:15