Brief over de waarnemers bij verkiezingen in Servie

Datum nieuwsfeit: 19-09-2000
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief BUZA over de waarnemers verkiezingen in de frj
Gemaakt: 25-9-2000 tijd: 13:33

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 19 september 2000

Gaarne doe ik U een verzoek toekomen dat is gebaseerd op een besluit van de Algemene Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken van 18 september jl., tijdens welke Servië positieve maatregelen in het vooruitzicht werden gesteld indien de federale verkiezingen in de FRJ van 24 september tot een oprechte democratische hervorming zouden leiden.

Tegen deze achtergrond besloot de Algemene Raad om leden van de nationale parlementen van de EU-lidstaten uit te nodigen als «getuigen der democratie» de verkiezingen in de FRJ ter plaatse te evalueren op basis van internationaal gerespecteerde normen. In dit kader werd afgesproken dat hiertoe met steun van de afzonderlijke lidstaten visa zouden worden aangevraagd bij de FRJ-autoriteiten. Per land wordt gedacht aan één tot twee vertegenwoordigers.

Het Franse Voorzitterschap, dat in Belgrado door de Zweedse ambassade wordt vertegenwoordigd, zal de coördinatie van een dergelijke missie op zich nemen. De missie zal echter alleen doorgang vinden indien alle visum-aanvragen worden gehonoreerd.

Gaarne zou ik van U vernemen of Uw Kamer bereid is om een of twee vertegenwoordigers beschikbaar te stellen. Indien zulks het geval is, verzoek ik U op zeer korte termijn de namen van desbetreffende personen bekend te stellen bij mijn Ministerie, Taakgroep Zuid-Oost Europa, opdat de visum-aanvragen zijdens mijn Ministerie kunnen worden ondersteund.

Een zelfde verzoek gaat ook de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal toe.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Tweede Kamer der Staten Generaal