Programma Studium Generale van de KUB

Datum nieuwsfeit: 20-09-2000

Het Studium Generale van de KUB presenteert het programma: Gevoel Voor Humor

i.s.m. Hans van Oene en Antoine Schoondermark (studenten KUB)

donderdag 21 september 13.00 - 14.30 uur zaal YZ 1 - voordrachten en discussie
Voorzitter: Hans Moors (docent Econometrie FEW KUB, lid Commissie Studium Generale)

Sprekers:

* Gummbah, cartoonist in de Volkskrant, Nieuwe Revue, Brabants Dagblad, Humo

* Giselinde Kuipers, cultureel antropologe Universiteit van Amsterdam

* Ton Kurstjens, clown voor volwassenen, geeft workshops clownerie in het bedrijfsleven

woensdag 20 en donderdag 21 september, gebouw Y begane grond Expositie: cartoons van Gummbah
openingstijden: 9.00 -21.00 uur
"Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg": een veel gebruikte kreet die het Nederlandse gevoel voor humor typeert. De Nederlanders staan niet bekend om hun veelvuldig gebruik van humor, en het nivo van de Paul de Leeuw-programma's op tv is ook niet om over naar huis te schrijven. Kennelijk wordt het droge poldermodel hier meer gewaardeerd dan sappige kwinkslagen en practical jokes. Toch moet de waarde van humor niet onderschat worden. Het kan zelfs een wezenlijke bijdrage leveren aan het goed functioneren van een organisatie: humor ontspant, stimuleert en verbroedert, aldus Ton Kurstjens, een van de sprekers in dit programma. Niet voor niets worden er al humor-congressen voor managers gehouden, overigens met geestige toegangsprijzen van rond de duizend gulden. Humor heeft meer functies dan alleen maar verhoging van de productie. Het bindt mensen samen en vormt grenzen tussen maatschappelijke groeperingen. Cultureel antropologe Giselinde Kuipers zal dit in haar voordracht toelichten. Als voorbeeld dient de Marokkaanse stand-up comedian die vertelt dat zijn buurman 'hoersubsidie' wil: 'iedereen op onze galerij heeft hoersubsidie, ik wil ook hoersubsidie'.

Soms wordt humor gebruikt door normen en waarden bloot te leggen of taboes te doorbreken. Een cartoonist die zijn sporen op dit terrein verdiend heeft is de Tilburger Gummbah. Hij zal in dit programma staaltjes van zijn bijtende gevoel voor humor presenteren. Met zijn optreden in Comedy Club Toomler in Amsterdam heeft hij al bewezen in het theater net zo verrassend te kunnen zijn als achter de tekentafel. Een selectie van originelen van zijn cartoons zal ten tijde van het programma geëxposeerd worden.

De programma's van Studium Generale zijn gratis en voor iedereen vrij toegankelijk, tenzij anders vermeld.
Voor meer informatie: Studium Generale, Katholieke Universiteit Brabant, tel. 013-4662266

12-09-2000 KUB