Sun Microsystems neemt Cobalt Networks over

Datum nieuwsfeit: 20-09-2000
Sun Microsystems

Sun Microsystems neemt Cobalt Networks over
Overname betekent uitbreiding marktleiderschap op gebied van network-computing

Amersfoort, 20 september 2000 - Sun Microsystems neemt Cobalt Networks over. Cobalt is een leverancier van server appliance-producten, apparaten die makkelijk te bedienen zijn, concurrerend geprijsd en toegespitst op een specifieke taak. Deze worden onder meer gebruikt voor de afhandeling van e-mail, het in de lucht houden van websites en het verschaffen van geheugencapaciteit. De overname betekent voor Sun een uitbreiding van het productenaanbod, waardoor het bedrijf servers kan bieden van de low-end appliances tot aan de high-end servers.

De overeenkomst voorziet erin dat elk Cobalt-aandeel wordt omgezet in een half aandeel Sun. De waarde van de overeenkomst komt daarmee uit op ongeveer 2 miljard dollar. De overname wordt beschouwd als een aankoop en zal naar verwachting zijn afgerond in het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2001 van Sun, dat eindigt op 31 december 2000. Het afronden van de overeenkomst is nog afhankelijk van goedkeuring door de overheid, door de aandeelhouders van Cobalt, alsmede van bestaande regelingen. Na afronding van de overeenkomst opereert Cobalt als de Server Appliance Business Unit binnen de Sun Network Service Provider-organisatie.

Volgens Ed Zander, President en COO van Sun Microsystems, betekent de overname van Cobalt voor Sun dat zij een positie kan opbouwen in de markt voor low-end server appliances. "Daarbij gaat het om een bewezen en hoogwaardig productaanbod. Deze stap is vergelijkbaar met onze stap in de high-end servermarkt, die we konden maken door de Starfire-servertechnologie van Cray te kopen. Die productlijn is inmiddels onze meest succesvolle. We verwachten dat de markt voor de appliances van Cobalt de komende tijd enorm zal groeien."

Stephen DeWitt, President en CEO van Cobalt, wijst op de ideale toevoeging die de producten van Cobalt vormen op die van Sun. "Onze klanten profiteren met deze overeenkomst van alle voordelen die Sun als grote organisatie met een sterk technisch apparaat en omvangrijke serviceorganisatie kan bieden."

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: 'We're the dot in .com'. Sun behaalde een jaaromzet van $ 15,7 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Ophttp://sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken ofgeregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Voor meer informatie:

Sun Microsystems Lammers van Toorenburg PR
Jeanette Verstappen
(jeanette.verstappen@sun.com) Ward van Beek
(sun@lvtpr.nl)

Copyright 1994-2000 Sun Microsystems Nederland BV, Computerweg 1, 3821 AA, Amersfoort - Netherlands. All rights reserved. Wettelijke bepalingen. Privacy Policy. Feedback