Gamebedrijven scharen zich achter Microsoft Xbox

Datum nieuwsfeit: 20-09-2000

's Wereld beste gamebedrijven scharen zich achter Microsoft Xbox

Tevens nieuw, futuristisch Xbox-logo aangekondigd

Schiphol-Rijk, 20 september 2000 - Veel van 's werelds topontwikkelaars en -uitgevers van games hebben aangekondigd dat zij games gaan ontwikkelen en op de markt gaan brengen voor de Microsoft Xbox, de spelcomputer van de toekomstige generatie. Meer dan 150 bedrijven uit de hele wereld - waaronder Activision Inc., Bandai Co., Capcom Co., Eidos Interactive, Hudson Soft Co., Infogrames, Konami Corp., Midway Home Entertainment, Namco Limited, Sierra Studios en THQ - ondersteunen de Xbox, een jaar voor de lancering. Microsoft demonstreerde vandaag tijdens de annoncering in Londen enkele actiespellen die voor de Xbox in ontwikkeling zijn en maakte een nieuw, futuristisch Xbox-logo bekend.

"De beste gameontwikkelaars omarmen de Xbox, eerder en in grotere aantallen dan bij de introductie van andere spelcomputers," zegt Robbie Bach, senior vice president van de Games Division en chief Xbox officer (CXO) van Microsoft. "Deze lijst van spelontwerpers geeft gamers een indicatie van de super-spannende spellen die zij voor de Xbox kunnen verwachten. Het geeft ook de grote belangstelling aan die binnen de gaming industrie voor de Xbox bestaat."

De aankondiging van vandaag is de laatste in een reeks evenementen om binnen de industrie de steun voor de Xbox te versterken. Gamebedrijven ondersteunen het platform, omdat zij met de Xbox-technologie hun creatieve visie op games kunnen realiseren. Eerder deze maand maakte Microsoft de namen bekend van 18 ontwikkelstudio's - waaronder Lionhead Satellites en Stormfront Studio's - die exclusief Xbox-content zullen creëren onder het Microsoft-label.

"Als gamers denken dat de Xbox niet nog opwindender kan worden, moeten ze maar eens afwachten," stelt Bach. "We werken aan enkele aankondigingen waar zij nog enthousiaster over zullen worden. Gamers hebben nog niks gezien." Naast de aankondiging van de steun van gamebedrijven, kondigde Microsoft tevens het nieuwe, driedimensionale Xbox-logo aan. Het logo is ontworpen om drie belangrijke boodschappen uit te dragen: krachtige technologie, een stimulerende beleving en nieuw, inventief spel. Gecombineerd zorgen deze elementen voor een ultieme gamebeleving.

"Het logo moet het nieuwe en het opwindende van de Xbox overbrengen," zegt John O'Rourke, director Xbox marketing van Microsoft. "Een aantal skateboarders dat het logo onlangs zag, vertelde dat zij het op hun boards willen plakken. Dat noem ik pas acceptatie."

Over Xbox
De Xbox is Microsoft's spelcomputer van de toekomstige generatie, met superieure graphics, betere audio en een intense spelervaring. De Xbox biedt een ten minste drie maal hoger graphics prestatieniveau dan de nieuwste generatie spelcomputers. Tot de voorzieningen behoren een 733MHz CPU, een speciaal ontworpen grafische chip die meer dan een biljoen bewerkingen per seconde kan uitvoeren, een 8GB harde schijf, 64MB werkgeheugen, een 3-D audioprocessor met 64 audiokanalen en breedbandconnectiviteit voor online games. De Xbox maakt gebruik van een vertrouwde architectuur en DirectX-ontwikkeltools, zodat gameontwikkelaars betere spellen kunnen creëren in kortere tijd. De Xbox wordt in het najaar van 2001 op de markt verwacht. Meer informatie over de Xbox is te vinden op: www.xbox.com.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.