Nieuwe invallen Business Software Alliance op komst

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000

BURSON-MARSTELLER

Nieuwe invallen BSA op komst

Zware juridische stappen tegen omvangrijk illegaal gebruik van software

Den Haag, 21 september 2000. De komende week start de Business Software Alliance een nieuw offensief tegen illegaal softwaregebruik. Op basis van tips die via de BSA-hotline zijn binnengekomen, doet BSA op diverse plaatsen in ons land nieuwe invallen. Op 25, 26 en 27 september aanstaande zal BSA invallen doen bij bedrijven waarvan BSA ernstige vermoedens heeft dat er illegaal software wordt gebruikt.

De komende week richt BSA haar pijlen vooral op diverse branches in het midden- en kleinbedrijf. Nog steeds bevindt Nederland zich in de wereldwijde top tien van landen als het gaat om illegaal softwaregebruik. Op de zakelijke markt heeft 44% van de gebruikte software in Nederland een illegale herkomst. Beth Scott, woordvoerder van BSA Nederland: 'Nog altijd zijn er bedrijven waar men, ondanks waarschuwingen, illegaal software gebruikt. Deze bedrijven zijn zich er van bewust dat zij een overtreding begaan. Deze overtredingen zijn nog ernstiger dan die van bedrijven die in onwetendheid extra kopieën van software gebruiken. Er zijn bij ons tientallen organisaties bekend die willens en wetens de risico's nemen van illegaal softwaregebruik. Op die bedrijven richten wij ons.'

De BSA-hotline vormt een belangrijk instrument bij het opsporen van overtredingen. Veelvuldig komen bruikbare tips binnen van bedrijven die deze vorm van oneerlijke concurrentie tegen willen gaan. Maar ook komen tips binnen van werknemers, die BSA melden dat er in hun bedrijf op grote schaal gebruik wordt gemaakt van illegaal gekopieerde en/of gekraakte software. Beth Scott: 'Het is opvallend hoe openlijk in sommige bedrijven wordt gesproken over de illegale herkomst van softwareprogramma's.'

Volgens recent onderzoek van BSA ligt het percentage van illegaal software gebruik in Europa op 34%. De studie, die in opdracht van Business Software Alliance (BSA) en Industry Information Association (SIIA) door de International Planning Research Corporation (IPR) is uitgevoerd, beraamt de gederfde inkomsten voor de software-industrie op meer dan 3,6 miljard dollar. Nu meer dan eenderde van alle softwaretoepassingen illegaal gekopieerd blijkt te zijn, is het duidelijk dat piraterij het grootste obstakel vormt voor de groei van de software-industrie. Schattingen laten zien dat de software-industrie vorig jaar voor 12,2 miljard dollar is benadeeld door de illegale softwarepiraterij.

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software.

Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft, Network Associates, Novell, Sybas en Symantec. De leden van de BSA in de Benelux zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel, Macromedia, Microsoft en Symantec. BSA websites: www.bsa.org en www.nopiracy.com. De BSA Hotline is te bereiken op 0800 8998566. E-mail: (contact@bsa.nl)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Wouter Jong
Burson-Marsteller