Wereldwijde internetcampagne tegen klimaatverandering

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000
Wereld Natuur Fonds
Persuitnodiging 19 september 2000

Wereldwijde internetcampagne tegen klimaatverandering in Nederland van start

Op donderdag 21 september gaat in het Tuschinski Theater de internetcampagne www.mailwimkok.nl van start. Deze campagne is opgezet door het Wereld Natuur Fonds in samenwerking met het Rode Kruis, Wereldraad voor Kerken, Greenpeace, Vereniging Milieudefensie en Novib. De campagne wordt ondersteund door de AVRO en het Global Action Plan Nederland. Doel van de internationale campagne is te laten zien dat er in rijke landen draagvlak is voor een eerlijk en effectief klimaatbeleid. Prominenten van de deelnemende organisaties mailen daarom donderdag a.s. hun petities naar Wim Kok en andere wereldleiders. Speciale gasten als Syb van de Ploeg, Violet Falkenburg, Peter Timofeeff, Anniko van Santen, Jaap Scholten en Sybke Jan Bousema zijn ook aanwezig bij de lancering van de internetcampgane. Zij sturen eveneens hun eerste petitie naar Wim Kok en de andere regeringsleiders. De prominenten en de speciale gasten roepen alle (bekende) Nederlanders op hun virtuele stem uit te brengen. Een stem tegen klimaatverandering en daarmee een stem vóór een eerlijk en effectief klimaatverdag.

De campagne wordt gevoerd onder het motto Laat de wereldleiders niet langer ijsberen. Kom in actie voor onze natuur! Het doel van de campagne is zoveel mogelijk petities per e-mail te verzenden naar de wereldleiders die betrokken zijn bij het klimaatverdrag en hen te overtuigen van het feit dat de CO2-uitstoot in eigen land teruggedrongen moet worden. Daarnaast willen de deelnemende organisaties zichtbaar maken hoeveel mensen zich zorgen maken om klimaatverandering en daarmee aantonen dat er voldoende draagvlak bestaat voor een krachtig klimaatbeleid. Hiervoor is het noodzakelijk dat er in Den Haag tijdens de klimaattop, die duurt van 13 tot en met 25 november, goede afspraken worden gemaakt.

De verzamelde petities over de hele wereld worden uitgereikt tijdens de klimaattop. Dan moeten er namelijk harde afspraken gemaakt worden om het klimaatprobleem aan te pakken. Het is nu of nooit, volgens de deelnemende organisaties. Als de klimaattop in Den Haag geen succes wordt, is tien jaar onderhandelen voor niets geweest. De temperatuur op aarde stijgt snel en overal op de aarde raakt het weer in de war, met grote gevolgen voor mens èn natuur.

Programma
De hierboven genoemde gasten en prominenten verzamelen op donderdag 21 september om 11.00 uur in het Tuschinskyi Theater, Regulierbreestraat 26 * 28 te Amsterdam. Na een presentatie over de campagne, lopen zij tezamen naar het internetcafé EasyEverything in de Regulierbreestraat 22, om hun petities daadwerkelijk te versturen.

Meer informatie:
Marie Jeanne Douven, persvoorlichter Wereld Natuur Fonds, telefoon (030) 693 73 13, fax (030) 691.20 64, mobiel (06) 29 535 952 , e-mail (mdouven@wwfnet.org) Opvraagbare informatie:

- persmap

Met vriendelijke groet,