Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

74% Nederlandse jongeren verslaafd aan Internet

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

BURSON-MARSTELLER

74% VAN NEDERLANDSE JONGEREN: VERSLAAFD AAN INTERNET

Nederlandse jongeren doorbreken de buitenlandse rollenpatronen AMSTERDAM/LONDEN -18 SEPTEMBER 2000- VOLGENS VERWACHTINGEN HEEFT IN

2002 43% VAN DE HUISHOUDENS TOEGANG TOT INTERNET, TEGEN 22,5% VANDAAG.

OPVALLEND IS DE BUITENGEWONE HOGE SNELHEID WAARMEE DE NEDERLANDSE

JONGEREN TECHNOLOGIEEN ALS INTERNET WETEN OP TE PIKKEN: JONGEREN ZIJN

BOVENGEMIDDELD IN HET GEBRUIK VAN INTERNET; 65% VAN HEN HEEFT AL

TOEGANG TOT HET NET.

BIJNA EEN OP DE DRIE (31%) VAN DE NEDERLANDSE INTERNET-GEBRUIKERS IS

JONGER DAN 24 JAAR. UIT ONDERZOEK BLIJKT DAT 98% VAN ALLE

ONDERVRAAGDEN EEN CD-SPELER HEEFT, 81% EEN VIDEORECORDER, 76% EEN

MOBIELE TELEFOON, 36% EEN FAX, 29% EEN CD-RECORDER, 15% EEN

MINIDISCSPELER EN NU, RUIM EEN HALF JAAR NA DE DOORBRAAK VAN NAPSTER

HEEFT 11% AL EEN MP3-SPELER.

Techno-gadgets
Waarom hebben ze al deze technologische gadgets nodig? 'Nederlanders zijn altijd al snel geweest in het overnemen van digitale snufjes', aldus Fred Moolhuijsen, managing director van reclamebureau PMSvW/Y&R. 'Het is daarom niet verwonderlijk dat de nieuwe generatie in de voetsporen van de oudere treedt. En dit doen ze op een typisch Nederlandse manier, waarbij ze voortborduren op de traditie van ruimdenkendheid en zo in contact komen met leeftijdsgenoten over de hele wereld.'

Intelligence Factory (IF), de trendwatchers binnen het wereldwijde Young & Rubicam netwerk, heeft de trend onderzocht, onder de titel 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt'. Hierin wordt de impact van het toenemende aantal Europese jongeren op het web op het virtuele landschap, e-brand-strategieën en on line zakendoen gemeten. 'Gezien het feit dat de markt zich al lange tijd met name richt op de Amerikaanse jongeren, begeeft dit rapport zich op nog grotendeels onbekend terrein', aldus Marian Salzman, directeur van The Intelligence Factory. 'Een focus op de Europese jongeren is een nieuwe uitdaging.'

Jongeren verkleinen achterstand met USA
Op dit moment wordt het verschil tussen de VS en Nederland op het gebied van Internet steeds kleiner. Het verschil werd in 1999 nog geschat op 13 maanden. Uit de aanzienlijke toename van investeringen in de IT in de afgelopen jaren blijkt dat Nederland nieuwe technologieën met open armen ontvangt. De EITO (European Information Technology Observatory) bericht dat de IT-uitgaven per hoofd van de bevolking van 527 Euro in 1996 zijn gestegen naar 727 Euro in 1999. De IT-markt als geheel is tussen 1999 en 2000 met 9,7% gestegen. Men verwacht dat de stijging volgend jaar 9,9% bedraagt.

Met al deze investeringen in technologie is het niet vreemd dat de Nederlandse jongeren 'zich thuis voelen' op het web. Uit beschikbare gegevens blijkt dat Nederlandse en Zwitserse jongeren zich in gelijke mate op het web begeven, vaker een aansluiting hebben dan hun leeftijdsgenoten in Duitsland, Italië en Spanje, en qua Internet-gebruik alleen onderdoen voor het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden. Volgens de EITO is in Europa in het algemeen het gebruik van informatie- en communicatietechnologie door gebruikers in de leeftijd van 15-24 jaar tussen 1997 en 1999 met 26% gestegen. En dat is meer dan in elke andere leeftijdscategorie. In de gehele regio is een op de vier jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar een 'gemiddelde' tot 'zware' gebruiker van technologie.

74% jongeren: Internet is verslavend
In een onderzoek van The Intelligence Factory (augustus 2000) naar online jongeren gaven Nederlandse ondervraagden onverdeeld toe dat 'het Internet verslavend is' - ongeveer drie op de vier (74%) waren het hiermee eens. Globaal is 89% van de Europese jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar 'geïnteresseerd in nieuwe technologieën in het algemeen'. Ook geven ze van alle leeftijdscategorieën het minst vaak toe dat 'het Internet te ingewikkeld is': slechts 16% vond dit namelijk wel.

Jonger en vaker 'wired'
Als we uit een vergelijking tussen de jongere en oudere tieners conclusies mogen trekken, gaat Nederland in een nog sneller tempo digitaal. Uit een recentelijk on line onderzoek onder 13-19-jarigen blijkt bijvoorbeeld dat jonge tieners tot 15 jaar vaker in het bezit waren van een fax, videorecorder, mobiele telefoon, cd-speler, cd-recorder, minidiscspeler of MP3-speler dan hun oudere tegenhangers. En de 'generatiekloof' bleek soms aanzienlijk: zo waren bijna twee keer zoveel jongere tieners in het bezit van een cd-recorder (46,8% vs. 27,1% in de leeftijd van 16-19 jaar), en bezat een aanzienlijk hoger percentage een mobiele telefoon (85,1% vs. 75,4%). Ter versterking van de gedachte dat leeftijd en omgang met technologie aan elkaar gerelateerd zijn: in het onderzoek van de IF waren jongere Nederlandse jongeren minder vaak 'bang dat technologie ons leven gaat overnemen'. Slechts 17,4% van jongeren in de leeftijd van 13-15 jaar was dit wel, vergeleken met 28% van de 16-19-jarige ondervraagden.

Geen sociaal leven zonder mobiele telefoon - the real life becomes virtual
Hoewel Nederlandse jongeren ongetwijfeld tot de meest technologiekundigen van Europa behoren, geeft de uitgebreide enquête van de IF aan dat zij minder geïnteresseerd zijn in de werking van de technologie dan wat deze voor hun leven kan betekenen. Zo horen mobiele telefoons volgens een ondervraagde tot een van de 'primaire levensbehoeften' van de mens, omdat je 'zonder mobiele telefoon geen sociaal leven kunt hebben'. En dat is niet slechts één mening. Toen een Nederlandse barman recentelijk werd gevraagd café Palladium in Amsterdam te omschrijven, antwoordde hij: 'Er komen hier veel knappe blonde meiden en aan elke tafel zitten minimaal drie mensen met een mobiele telefoon.'

Nog maar even en deze telefoons zullen niet meer alleen worden gebruikt voor gesprekken, maar ook een normaal middel worden om toegang tot het Internet te krijgen. Volgens de prognoses zullen in 2002 48 miljoen mensen een digitale telefoon hebben waarmee toegang kan worden verkregen tot het Internet, en verwacht wordt dat dit aantal zal toenemen tot 204 miljoen in 2005. De verspreiding van middelen waarmee je het Internet op kunt - telefoon, televisie of mobiele, intelligente apparatuur - zullen het landschap van het dagelijkse sociale leven van jongeren ingrijpend veranderen. Op diverse plaatsen maken internetzuilen met e-mail al deel uit van het straatbeeld.

Nederland wereldwijs met zorgeloze ouders
In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk maken ouders zich zorgen dat hun kinderen door het Internet geïsoleerd raken. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar de virtuele wereld wordt gezien als een nieuwe manier om contact te leggen. In het onderzoek van de IF had slechts een op de tien (10,2%) Nederlandse jongeren het gevoel dat ze een aspect van hun sociale leven opofferden om te internetten. Op de vraag welke sites ze het vaakst bezochten, antwoordden bijna twee op de vijf Nederlandse jongeren (38,3%) in één peiling hotmail.com. In een andere peiling zei 59,4% van de 15-19-jarigen dat ze online gaan om e-mail te verzenden of te lezen. Meer dan een op de twee (50,7%) gaat op het Internet om te chatten.

Soms breidt de relatie tussen online vrienden zich uit naar de offline wereld, zoals een 15-jarig meisje in het IF-onderzoek opmerkte: 'Ik kwam in contact met een Australische jongen en hij heeft mij hier in Nederland opgezocht.' Toen de ondervraagden werd gevraagd naar het belangrijkste aspect van de manier waarop het Internet hun tienerjaren heeft beïnvloed, gaven enkele reacties blijk van de openheid ten opzichte van andere culturen, het handelsmerk van Nederland. 'Nu sta ik open voor en heb toegang tot allerlei meningen, opvattingen en levensstijlen', aldus een 14-jarig meisje. 'Ik ben er een completer mens van geworden.' Een 18-jarige mannelijke ondervraagde merkte op: 'Je ziet meer van de wereld. Eerst waren het alleen maar spelletjes... Nu zijn de mogelijkheden onbeperkt.'

Een andere bevinding van The Intelligence Factory die de Nederlandse jongeren onderscheidt van hun leeftijdsgenoten in de rest van Europa en de wereld, is dat er bijna net zoveel Nederlandse jongens als meisjes zijn die het Internet voornamelijk gebruiken voor communicatie (e-mail, chatten), in tegenstelling tot spelletjes en amusement. Dit staat in schril contrast met de bevindingen binnen andere groepen Internet-gebruikers.

E-Commerce: Nederlandse jongens vaker online
Een ander duidelijk verschil met jongeren in de meeste andere landen is dat de Nederlandse jongens vaker online winkelen dan de meisjes. In het onderzoek zeiden bijna twee keer zoveel meisjes (51,4% vs. 27,8% van de jongens) dat het Internet 'geen invloed' heeft op hun koopgedrag. Ook een recente peiling geeft aan dat er meer jongens on line hebben gewinkeld dan meisjes (25,2% vs. 19,3%). Van de e-shoppers zeiden jongens twee keer zo vaak dat hun meest recente aankoop computerhardware of elektronica was (14,9% vs. 8,1%) en meer dan acht keer zo vaak dat ze on line kaartjes kochten voor de schouwburg, een concert of de bioscoop (6,8% vs. 0,8%). Meisjes kopen juist vaker boeken en tijdschriften (30% vs. 14,4%), muziek/cd's/video's (64,9% vs. 55,7%), kleding/schoenen/persoonlijke accessoires (19,3% vs. 15,4%) en cadeaus zoals bloemen of sieraden (20,8% vs. 2,3%) via het Internet.

The Intelligence Factory is het kennis- en toekomstbedrijf binnen Young & Rubicam Inc., is een toonaangevend wereldwijd marketing- en communicatiebedrijf met 339 kantoren in 73 landen. Het laatste rapport van de IF, 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt', omvat een eigen onderzoek naar jongeren en het Internet-gebruik. Het onderzoek is online uitgevoerd in augustus 2000 onder een zelfgekozen panel van jongeren over de gehele wereld. Het rapport is een uitgebreide kwalitatieve en kwantitatieve analyse van deze groeiende markt en maakt gebruik van verschillende belangrijke gegevensbronnen, waaronder Trendscout-rapporten van de IF en nieuwe segmenten van gezamenlijk Europees onderzoek. Daarnaast maakt het rapport gebruik van een aantal andere bronnen, zoals
jongeren-over-jongeren-onderzoeken, jongerentijdschriften, en media- en bedrijfsrapporten over onderwerpen, trends, en gebeurtenissen die invloed hebben op de Europese jongerenmarkt. Leidinggevenden van Y&R krijgen het volledige rapport op aanvraag. Vanaf 20 september is het on line te koop via www.intelligencefactory.com.

21 sep 00 11:29

BURSON-MARSTELLER

74% VAN NEDERLANDSE JONGEREN: VERSLAAFD AAN INTERNET

Dit is een origineel persbericht.
Niet het ANP, maar de afzender van dit bericht is verantwoordelijk voor de inhoud.

Nederlandse jongeren doorbreken de buitenlandse rollenpatronen AMSTERDAM/LONDEN -18 SEPTEMBER 2000- VOLGENS VERWACHTINGEN HEEFT IN

2002 43% VAN DE HUISHOUDENS TOEGANG TOT INTERNET, TEGEN 22,5% VANDAAG.

OPVALLEND IS DE BUITENGEWONE HOGE SNELHEID WAARMEE DE NEDERLANDSE

JONGEREN TECHNOLOGIEEN ALS INTERNET WETEN OP TE PIKKEN: JONGEREN ZIJN

BOVENGEMIDDELD IN HET GEBRUIK VAN INTERNET; 65% VAN HEN HEEFT AL

TOEGANG TOT HET NET.

BIJNA EEN OP DE DRIE (31%) VAN DE NEDERLANDSE INTERNET-GEBRUIKERS IS

JONGER DAN 24 JAAR. UIT ONDERZOEK BLIJKT DAT 98% VAN ALLE

ONDERVRAAGDEN EEN CD-SPELER HEEFT, 81% EEN VIDEORECORDER, 76% EEN

MOBIELE TELEFOON, 36% EEN FAX, 29% EEN CD-RECORDER, 15% EEN

MINIDISCSPELER EN NU, RUIM EEN HALF JAAR NA DE DOORBRAAK VAN NAPSTER

HEEFT 11% AL EEN MP3-SPELER.

Techno-gadgets
Waarom hebben ze al deze technologische gadgets nodig? 'Nederlanders zijn altijd al snel geweest in het overnemen van digitale snufjes', aldus Fred Moolhuijsen, managing director van reclamebureau PMSvW/Y&R. 'Het is daarom niet verwonderlijk dat de nieuwe generatie in de voetsporen van de oudere treedt. En dit doen ze op een typisch Nederlandse manier, waarbij ze voortborduren op de traditie van ruimdenkendheid en zo in contact komen met leeftijdsgenoten over de hele wereld.'

Intelligence Factory (IF), de trendwatchers binnen het wereldwijde Young & Rubicam netwerk, heeft de trend onderzocht, onder de titel 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt'. Hierin wordt de impact van het toenemende aantal Europese jongeren op het web op het virtuele landschap, e-brand-strategieën en on line zakendoen gemeten. 'Gezien het feit dat de markt zich al lange tijd met name richt op de Amerikaanse jongeren, begeeft dit rapport zich op nog grotendeels onbekend terrein', aldus Marian Salzman, directeur van The Intelligence Factory. 'Een focus op de Europese jongeren is een nieuwe uitdaging.'

Jongeren verkleinen achterstand met USA
Op dit moment wordt het verschil tussen de VS en Nederland op het gebied van Internet steeds kleiner. Het verschil werd in 1999 nog geschat op 13 maanden. Uit de aanzienlijke toename van investeringen in de IT in de afgelopen jaren blijkt dat Nederland nieuwe technologieën met open armen ontvangt. De EITO (European Information Technology Observatory) bericht dat de IT-uitgaven per hoofd van de bevolking van 527 Euro in 1996 zijn gestegen naar 727 Euro in 1999. De IT-markt als geheel is tussen 1999 en 2000 met 9,7% gestegen. Men verwacht dat de stijging volgend jaar 9,9% bedraagt.

Met al deze investeringen in technologie is het niet vreemd dat de Nederlandse jongeren 'zich thuis voelen' op het web. Uit beschikbare gegevens blijkt dat Nederlandse en Zwitserse jongeren zich in gelijke mate op het web begeven, vaker een aansluiting hebben dan hun leeftijdsgenoten in Duitsland, Italië en Spanje, en qua Internet-gebruik alleen onderdoen voor het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden. Volgens de EITO is in Europa in het algemeen het gebruik van informatie- en communicatietechnologie door gebruikers in de leeftijd van 15-24 jaar tussen 1997 en 1999 met 26% gestegen. En dat is meer dan in elke andere leeftijdscategorie. In de gehele regio is een op de vier jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar een 'gemiddelde' tot 'zware' gebruiker van technologie.

74% jongeren: Internet is verslavend
In een onderzoek van The Intelligence Factory (augustus 2000) naar online jongeren gaven Nederlandse ondervraagden onverdeeld toe dat 'het Internet verslavend is' - ongeveer drie op de vier (74%) waren het hiermee eens. Globaal is 89% van de Europese jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar 'geïnteresseerd in nieuwe technologieën in het algemeen'. Ook geven ze van alle leeftijdscategorieën het minst vaak toe dat 'het Internet te ingewikkeld is': slechts 16% vond dit namelijk wel.

Jonger en vaker 'wired'
Als we uit een vergelijking tussen de jongere en oudere tieners conclusies mogen trekken, gaat Nederland in een nog sneller tempo digitaal. Uit een recentelijk on line onderzoek onder 13-19-jarigen blijkt bijvoorbeeld dat jonge tieners tot 15 jaar vaker in het bezit waren van een fax, videorecorder, mobiele telefoon, cd-speler, cd-recorder, minidiscspeler of MP3-speler dan hun oudere tegenhangers. En de 'generatiekloof' bleek soms aanzienlijk: zo waren bijna twee keer zoveel jongere tieners in het bezit van een cd-recorder (46,8% vs. 27,1% in de leeftijd van 16-19 jaar), en bezat een aanzienlijk hoger percentage een mobiele telefoon (85,1% vs. 75,4%). Ter versterking van de gedachte dat leeftijd en omgang met technologie aan elkaar gerelateerd zijn: in het onderzoek van de IF waren jongere Nederlandse jongeren minder vaak 'bang dat technologie ons leven gaat overnemen'. Slechts 17,4% van jongeren in de leeftijd van 13-15 jaar was dit wel, vergeleken met 28% van de 16-19-jarige ondervraagden.

Geen sociaal leven zonder mobiele telefoon - the real life becomes virtual
Hoewel Nederlandse jongeren ongetwijfeld tot de meest technologiekundigen van Europa behoren, geeft de uitgebreide enquête van de IF aan dat zij minder geïnteresseerd zijn in de werking van de technologie dan wat deze voor hun leven kan betekenen. Zo horen mobiele telefoons volgens een ondervraagde tot een van de 'primaire levensbehoeften' van de mens, omdat je 'zonder mobiele telefoon geen sociaal leven kunt hebben'. En dat is niet slechts één mening. Toen een Nederlandse barman recentelijk werd gevraagd café Palladium in Amsterdam te omschrijven, antwoordde hij: 'Er komen hier veel knappe blonde meiden en aan elke tafel zitten minimaal drie mensen met een mobiele telefoon.'

Nog maar even en deze telefoons zullen niet meer alleen worden gebruikt voor gesprekken, maar ook een normaal middel worden om toegang tot het Internet te krijgen. Volgens de prognoses zullen in 2002 48 miljoen mensen een digitale telefoon hebben waarmee toegang kan worden verkregen tot het Internet, en verwacht wordt dat dit aantal zal toenemen tot 204 miljoen in 2005. De verspreiding van middelen waarmee je het Internet op kunt - telefoon, televisie of mobiele, intelligente apparatuur - zullen het landschap van het dagelijkse sociale leven van jongeren ingrijpend veranderen. Op diverse plaatsen maken internetzuilen met e-mail al deel uit van het straatbeeld.

Nederland wereldwijs met zorgeloze ouders
In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk maken ouders zich zorgen dat hun kinderen door het Internet geïsoleerd raken. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar de virtuele wereld wordt gezien als een nieuwe manier om contact te leggen. In het onderzoek van de IF had slechts een op de tien (10,2%) Nederlandse jongeren het gevoel dat ze een aspect van hun sociale leven opofferden om te internetten. Op de vraag welke sites ze het vaakst bezochten, antwoordden bijna twee op de vijf Nederlandse jongeren (38,3%) in één peiling hotmail.com. In een andere peiling zei 59,4% van de 15-19-jarigen dat ze online gaan om e-mail te verzenden of te lezen. Meer dan een op de twee (50,7%) gaat op het Internet om te chatten.

Soms breidt de relatie tussen online vrienden zich uit naar de offline wereld, zoals een 15-jarig meisje in het IF-onderzoek opmerkte: 'Ik kwam in contact met een Australische jongen en hij heeft mij hier in Nederland opgezocht.' Toen de ondervraagden werd gevraagd naar het belangrijkste aspect van de manier waarop het Internet hun tienerjaren heeft beïnvloed, gaven enkele reacties blijk van de openheid ten opzichte van andere culturen, het handelsmerk van Nederland. 'Nu sta ik open voor en heb toegang tot allerlei meningen, opvattingen en levensstijlen', aldus een 14-jarig meisje. 'Ik ben er een completer mens van geworden.' Een 18-jarige mannelijke ondervraagde merkte op: 'Je ziet meer van de wereld. Eerst waren het alleen maar spelletjes... Nu zijn de mogelijkheden onbeperkt.'

Een andere bevinding van The Intelligence Factory die de Nederlandse jongeren onderscheidt van hun leeftijdsgenoten in de rest van Europa en de wereld, is dat er bijna net zoveel Nederlandse jongens als meisjes zijn die het Internet voornamelijk gebruiken voor communicatie (e-mail, chatten), in tegenstelling tot spelletjes en amusement. Dit staat in schril contrast met de bevindingen binnen andere groepen Internet-gebruikers.

E-Commerce: Nederlandse jongens vaker online
Een ander duidelijk verschil met jongeren in de meeste andere landen is dat de Nederlandse jongens vaker online winkelen dan de meisjes. In het onderzoek zeiden bijna twee keer zoveel meisjes (51,4% vs. 27,8% van de jongens) dat het Internet 'geen invloed' heeft op hun koopgedrag. Ook een recente peiling geeft aan dat er meer jongens on line hebben gewinkeld dan meisjes (25,2% vs. 19,3%). Van de e-shoppers zeiden jongens twee keer zo vaak dat hun meest recente aankoop computerhardware of elektronica was (14,9% vs. 8,1%) en meer dan acht keer zo vaak dat ze on line kaartjes kochten voor de schouwburg, een concert of de bioscoop (6,8% vs. 0,8%). Meisjes kopen juist vaker boeken en tijdschriften (30% vs. 14,4%), muziek/cd's/video's (64,9% vs. 55,7%), kleding/schoenen/persoonlijke accessoires (19,3% vs. 15,4%) en cadeaus zoals bloemen of sieraden (20,8% vs. 2,3%) via het Internet.

The Intelligence Factory is het kennis- en toekomstbedrijf binnen Young & Rubicam Inc., is een toonaangevend wereldwijd marketing- en communicatiebedrijf met 339 kantoren in 73 landen. Het laatste rapport van de IF, 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt', omvat een eigen onderzoek naar jongeren en het Internet-gebruik. Het onderzoek is online uitgevoerd in augustus 2000 onder een zelfgekozen panel van jongeren over de gehele wereld. Het rapport is een uitgebreide kwalitatieve en kwantitatieve analyse van deze groeiende markt en maakt gebruik van verschillende belangrijke gegevensbronnen, waaronder Trendscout-rapporten van de IF en nieuwe segmenten van gezamenlijk Europees onderzoek. Daarnaast maakt het rapport gebruik van een aantal andere bronnen, zoals
jongeren-over-jongeren-onderzoeken, jongerentijdschriften, en media- en bedrijfsrapporten over onderwerpen, trends, en gebeurtenissen die invloed hebben op de Europese jongerenmarkt. Leidinggevenden van Y&R krijgen het volledige rapport op aanvraag. Vanaf 20 september is het on line te koop via www.intelligencefactory.com.

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

Dit is een origineel persbericht.
Niet het ANP, maar de afzender van dit bericht is verantwoordelijk voor de inhoud.

Nederlandse jongeren doorbreken de buitenlandse rollenpatronen AMSTERDAM/LONDEN -18 SEPTEMBER 2000- VOLGENS VERWACHTINGEN HEEFT IN

2002 43% VAN DE HUISHOUDENS TOEGANG TOT INTERNET, TEGEN 22,5% VANDAAG.

OPVALLEND IS DE BUITENGEWONE HOGE SNELHEID WAARMEE DE NEDERLANDSE

JONGEREN TECHNOLOGIEEN ALS INTERNET WETEN OP TE PIKKEN: JONGEREN ZIJN

BOVENGEMIDDELD IN HET GEBRUIK VAN INTERNET; 65% VAN HEN HEEFT AL

TOEGANG TOT HET NET.

BIJNA EEN OP DE DRIE (31%) VAN DE NEDERLANDSE INTERNET-GEBRUIKERS IS

JONGER DAN 24 JAAR. UIT ONDERZOEK BLIJKT DAT 98% VAN ALLE

ONDERVRAAGDEN EEN CD-SPELER HEEFT, 81% EEN VIDEORECORDER, 76% EEN

MOBIELE TELEFOON, 36% EEN FAX, 29% EEN CD-RECORDER, 15% EEN

MINIDISCSPELER EN NU, RUIM EEN HALF JAAR NA DE DOORBRAAK VAN NAPSTER

HEEFT 11% AL EEN MP3-SPELER.

Techno-gadgets
Waarom hebben ze al deze technologische gadgets nodig? 'Nederlanders zijn altijd al snel geweest in het overnemen van digitale snufjes', aldus Fred Moolhuijsen, managing director van reclamebureau PMSvW/Y&R. 'Het is daarom niet verwonderlijk dat de nieuwe generatie in de voetsporen van de oudere treedt. En dit doen ze op een typisch Nederlandse manier, waarbij ze voortborduren op de traditie van ruimdenkendheid en zo in contact komen met leeftijdsgenoten over de hele wereld.'

Intelligence Factory (IF), de trendwatchers binnen het wereldwijde Young & Rubicam netwerk, heeft de trend onderzocht, onder de titel 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt'. Hierin wordt de impact van het toenemende aantal Europese jongeren op het web op het virtuele landschap, e-brand-strategieën en on line zakendoen gemeten. 'Gezien het feit dat de markt zich al lange tijd met name richt op de Amerikaanse jongeren, begeeft dit rapport zich op nog grotendeels onbekend terrein', aldus Marian Salzman, directeur van The Intelligence Factory. 'Een focus op de Europese jongeren is een nieuwe uitdaging.'

Jongeren verkleinen achterstand met USA
Op dit moment wordt het verschil tussen de VS en Nederland op het gebied van Internet steeds kleiner. Het verschil werd in 1999 nog geschat op 13 maanden. Uit de aanzienlijke toename van investeringen in de IT in de afgelopen jaren blijkt dat Nederland nieuwe technologieën met open armen ontvangt. De EITO (European Information Technology Observatory) bericht dat de IT-uitgaven per hoofd van de bevolking van 527 Euro in 1996 zijn gestegen naar 727 Euro in 1999. De IT-markt als geheel is tussen 1999 en 2000 met 9,7% gestegen. Men verwacht dat de stijging volgend jaar 9,9% bedraagt.

Met al deze investeringen in technologie is het niet vreemd dat de Nederlandse jongeren 'zich thuis voelen' op het web. Uit beschikbare gegevens blijkt dat Nederlandse en Zwitserse jongeren zich in gelijke mate op het web begeven, vaker een aansluiting hebben dan hun leeftijdsgenoten in Duitsland, Italië en Spanje, en qua Internet-gebruik alleen onderdoen voor het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Zweden. Volgens de EITO is in Europa in het algemeen het gebruik van informatie- en communicatietechnologie door gebruikers in de leeftijd van 15-24 jaar tussen 1997 en 1999 met 26% gestegen. En dat is meer dan in elke andere leeftijdscategorie. In de gehele regio is een op de vier jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar een 'gemiddelde' tot 'zware' gebruiker van technologie.

74% jongeren: Internet is verslavend
In een onderzoek van The Intelligence Factory (augustus 2000) naar online jongeren gaven Nederlandse ondervraagden onverdeeld toe dat 'het Internet verslavend is' - ongeveer drie op de vier (74%) waren het hiermee eens. Globaal is 89% van de Europese jongeren in de leeftijd van 16-19 jaar 'geïnteresseerd in nieuwe technologieën in het algemeen'. Ook geven ze van alle leeftijdscategorieën het minst vaak toe dat 'het Internet te ingewikkeld is': slechts 16% vond dit namelijk wel.

Jonger en vaker 'wired'
Als we uit een vergelijking tussen de jongere en oudere tieners conclusies mogen trekken, gaat Nederland in een nog sneller tempo digitaal. Uit een recentelijk on line onderzoek onder 13-19-jarigen blijkt bijvoorbeeld dat jonge tieners tot 15 jaar vaker in het bezit waren van een fax, videorecorder, mobiele telefoon, cd-speler, cd-recorder, minidiscspeler of MP3-speler dan hun oudere tegenhangers. En de 'generatiekloof' bleek soms aanzienlijk: zo waren bijna twee keer zoveel jongere tieners in het bezit van een cd-recorder (46,8% vs. 27,1% in de leeftijd van 16-19 jaar), en bezat een aanzienlijk hoger percentage een mobiele telefoon (85,1% vs. 75,4%). Ter versterking van de gedachte dat leeftijd en omgang met technologie aan elkaar gerelateerd zijn: in het onderzoek van de IF waren jongere Nederlandse jongeren minder vaak 'bang dat technologie ons leven gaat overnemen'. Slechts 17,4% van jongeren in de leeftijd van 13-15 jaar was dit wel, vergeleken met 28% van de 16-19-jarige ondervraagden.

Geen sociaal leven zonder mobiele telefoon - the real life becomes virtual
Hoewel Nederlandse jongeren ongetwijfeld tot de meest technologiekundigen van Europa behoren, geeft de uitgebreide enquête van de IF aan dat zij minder geïnteresseerd zijn in de werking van de technologie dan wat deze voor hun leven kan betekenen. Zo horen mobiele telefoons volgens een ondervraagde tot een van de 'primaire levensbehoeften' van de mens, omdat je 'zonder mobiele telefoon geen sociaal leven kunt hebben'. En dat is niet slechts één mening. Toen een Nederlandse barman recentelijk werd gevraagd café Palladium in Amsterdam te omschrijven, antwoordde hij: 'Er komen hier veel knappe blonde meiden en aan elke tafel zitten minimaal drie mensen met een mobiele telefoon.'

Nog maar even en deze telefoons zullen niet meer alleen worden gebruikt voor gesprekken, maar ook een normaal middel worden om toegang tot het Internet te krijgen. Volgens de prognoses zullen in 2002 48 miljoen mensen een digitale telefoon hebben waarmee toegang kan worden verkregen tot het Internet, en verwacht wordt dat dit aantal zal toenemen tot 204 miljoen in 2005. De verspreiding van middelen waarmee je het Internet op kunt - telefoon, televisie of mobiele, intelligente apparatuur - zullen het landschap van het dagelijkse sociale leven van jongeren ingrijpend veranderen. Op diverse plaatsen maken internetzuilen met e-mail al deel uit van het straatbeeld.

Nederland wereldwijs met zorgeloze ouders
In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk maken ouders zich zorgen dat hun kinderen door het Internet geïsoleerd raken. Dit in tegenstelling tot Nederland, waar de virtuele wereld wordt gezien als een nieuwe manier om contact te leggen. In het onderzoek van de IF had slechts een op de tien (10,2%) Nederlandse jongeren het gevoel dat ze een aspect van hun sociale leven opofferden om te internetten. Op de vraag welke sites ze het vaakst bezochten, antwoordden bijna twee op de vijf Nederlandse jongeren (38,3%) in één peiling hotmail.com. In een andere peiling zei 59,4% van de 15-19-jarigen dat ze online gaan om e-mail te verzenden of te lezen. Meer dan een op de twee (50,7%) gaat op het Internet om te chatten.

Soms breidt de relatie tussen online vrienden zich uit naar de offline wereld, zoals een 15-jarig meisje in het IF-onderzoek opmerkte: 'Ik kwam in contact met een Australische jongen en hij heeft mij hier in Nederland opgezocht.' Toen de ondervraagden werd gevraagd naar het belangrijkste aspect van de manier waarop het Internet hun tienerjaren heeft beïnvloed, gaven enkele reacties blijk van de openheid ten opzichte van andere culturen, het handelsmerk van Nederland. 'Nu sta ik open voor en heb toegang tot allerlei meningen, opvattingen en levensstijlen', aldus een 14-jarig meisje. 'Ik ben er een completer mens van geworden.' Een 18-jarige mannelijke ondervraagde merkte op: 'Je ziet meer van de wereld. Eerst waren het alleen maar spelletjes... Nu zijn de mogelijkheden onbeperkt.'

Een andere bevinding van The Intelligence Factory die de Nederlandse jongeren onderscheidt van hun leeftijdsgenoten in de rest van Europa en de wereld, is dat er bijna net zoveel Nederlandse jongens als meisjes zijn die het Internet voornamelijk gebruiken voor communicatie (e-mail, chatten), in tegenstelling tot spelletjes en amusement. Dit staat in schril contrast met de bevindingen binnen andere groepen Internet-gebruikers.

E-Commerce: Nederlandse jongens vaker online
Een ander duidelijk verschil met jongeren in de meeste andere landen is dat de Nederlandse jongens vaker online winkelen dan de meisjes. In het onderzoek zeiden bijna twee keer zoveel meisjes (51,4% vs. 27,8% van de jongens) dat het Internet 'geen invloed' heeft op hun koopgedrag. Ook een recente peiling geeft aan dat er meer jongens on line hebben gewinkeld dan meisjes (25,2% vs. 19,3%). Van de e-shoppers zeiden jongens twee keer zo vaak dat hun meest recente aankoop computerhardware of elektronica was (14,9% vs. 8,1%) en meer dan acht keer zo vaak dat ze on line kaartjes kochten voor de schouwburg, een concert of de bioscoop (6,8% vs. 0,8%). Meisjes kopen juist vaker boeken en tijdschriften (30% vs. 14,4%), muziek/cd's/video's (64,9% vs. 55,7%), kleding/schoenen/persoonlijke accessoires (19,3% vs. 15,4%) en cadeaus zoals bloemen of sieraden (20,8% vs. 2,3%) via het Internet.

The Intelligence Factory is het kennis- en toekomstbedrijf binnen Young & Rubicam Inc., is een toonaangevend wereldwijd marketing- en communicatiebedrijf met 339 kantoren in 73 landen. Het laatste rapport van de IF, 'Europese jongeren on line - Het veroveren van de markt', omvat een eigen onderzoek naar jongeren en het Internet-gebruik. Het onderzoek is online uitgevoerd in augustus 2000 onder een zelfgekozen panel van jongeren over de gehele wereld. Het rapport is een uitgebreide kwalitatieve en kwantitatieve analyse van deze groeiende markt en maakt gebruik van verschillende belangrijke gegevensbronnen, waaronder Trendscout-rapporten van de IF en nieuwe segmenten van gezamenlijk Europees onderzoek. Daarnaast maakt het rapport gebruik van een aantal andere bronnen, zoals
jongeren-over-jongeren-onderzoeken, jongerentijdschriften, en media- en bedrijfsrapporten over onderwerpen, trends, en gebeurtenissen die invloed hebben op de Europese jongerenmarkt. Leidinggevenden van Y&R krijgen het volledige rapport op aanvraag. Vanaf 20 september is het on line te koop via www.intelligencefactory.com.

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

21 sep 00 11:29

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie