Conflict over delegatie verhindert CAO-overleg VNK

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000

FNV BONDGENOTEN

Conflict over delegatie verhindert CAO-overleg

De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond zijn verbijsterd over de houding van de werkgevers van de kaaspakhuizen (VNK). Zij weigeren met de bonden te onderhandelen over een nieuwe CAO voor de 4000 werknemers. Dat heeft niets van doen met de inhoud van de CAO voorstellen, maar met de samenstelling van de onderhandelingsdelegatie van de vakbonden. Zowel FNV Bondgenoten als de CNV Bedrijvenbond willen kaderleden opnemen in de onderhandelingsdelegatie. Dat is nieuw in deze CAO, maar bij andere CAO-onderhandelingen is het sinds jaar en dag gebruikelijk dat kaderleden deel uitmaken van de onderhandelingsdelegatie.
De bestuurders van de bonden spreken van 18e eeuwse verhoudingen. Zij vinden het onbegrijpelijk dat de werkgevers zich zo opstellen. In de bedrijven waar ze over de vloer komen onderhandelen kaderleden wel met de directies. Die hebben de bonden laten weten dat zij geen moeite hebben met kaderleden in de onderhandelingsdelegatie. Het probleem ligt, volgens de bonden uitsluitend bij de werkgeversclub VNK, die nota bene een ingehuurde advocaat in zijn onderhandelingsdelegatie heeft.
De bonden hebben een stap gezet om toch aan de onderhandelingstafel te komen, want de CAO verstreek al op 1 april van dit jaar. Zij hebben de werkgevers gevraagd de kaderleden dan als toehoorder toe te laten bij de onderhandelingen. Deze concessie stuitte wederom op een .nee' van de werkgevers. De bondsonderhandelaars begrijpen deze halsstarrige houding van de VNK absoluut niet. Vanmorgen hebben zij een petitie aan de werkgevers overhandigd. De bonden verwachten dat er meer acties zullen volgen.

Meer informatie:
Toon Wennekers, bestuurder FNV Bondgenoten, 06-20406734 Rendert Algra, bestuurder CNV Bedrijvenbond, 0512-583470,
Jos van Dijk, voorlichter FNV Bondgenoten, 030-2738377, 0622518743

21 sep 00 13:45