Internationaal Jaar van de Vrijwilliger

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000
Rode Kruis Vlaanderen

Internationaal Jaar van de Vrijwilliger

Sociale rol van rodekruisvrijwilligers blijft toenemen

Het Rode Kruis ziet in het uitroepen van 2001 tot het "Internationaal Jaar van de Vrijwilliger" een bevestiging van de onmisbare bijdrage dievrijwilligers leveren tot het welzijn van de samenleving. Dankzij de dagelijkse inzet van vrijwilligers krijgt een ziekenhuispatiënt een luisterend oor, weet een jeugdleider hoe hij eerste hulp kan verlenen, krijgt een alleenstaande bejaarde een helpende hand bij het boodschappen doen, staan er eerstehulpposten klaar op grote evenementen...

De vrijwilligerswerking van het Rode Kruis is heel veelzijdig maar ook voortdurend in evolutie. Zo stelt het Rode Kruis vast dat de sociale rol die de vrijwilligers kunnen vervullen blijft toenemen en dat er vaak nieuwe noden aan de oppervlakte komen. Naast de werking in tehuizen ("Thuis is mijn tehuis") zijn de rodekruisvrijwilligers Sociale Hulpverlening sinds vijf jaar actief in thuissituaties met het project "Spring eens binnen". Vandaag bereidt het Rode Kruis al weer een nieuw project voor: "Terug naar huis". Patiënten worden sneller uit een ziekenhuis ontslagen dan vroeger. Weer thuis kunnen zij voor medische en praktische hulp een beroep doen op bestaande organisaties. Maar in vele gevallen kan dit niet onmiddellijk en is er een korte overgangsperiode waarin ze er alleen voor staan. De bedoeling is dat mensen in deze periode een beroep kunnen doen op rodekruisvrijwilligers. Voor de vrijwilligers werkt het Rode Kruis een aangepaste opleiding uit over onder meer: eerste hulp en verzorging, het invullen van formulieren, de omgang met familieleden.

Rodekruisvrijwilligers trachten in hun eigen omgeving een oplossing te vinden voor noden waarvoor niet direct een oplossing bestaat. Op die manier ontstaan er op plaatselijk vlak heel diverse initiatieven. In Aartselaar zorgen vrijwilligers op vraag van de bewoners van een serviceflatgebouw voor permanentie buiten de kantooruren. Zij springen vooral in als de familie er niet op korte tijd kan zijn. Liliane is er verantwoordelijke Sociale Hulpverlening: "Wij hebben een heel systeem uitgewerkt zodat bij een noodoproep van de bewoners vrijwilligers binnen de 10 minuten bij de bejaarden zijn om hulp te bieden." In Beveren vervoeren rodekruisvrijwilligers, dankzij de steun van de gemeente, met een minibus elke dag mensen met een handicap en bejaarden die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Vrijwilligers kunnen ook inspelen op heel individuele vragen. In een rusthuis in Genk geven vrijwilligers Nederlandse les aan een Italiaanse bejaarde. Het Rode Kruis merkt ook dat de vraag naar vakantiebegeleiding toeneemt. In verschillende afdelingen begeleiden rodekruisvrijwilligers bejaarden en mensen met een handicap of ziekte tijdens hun jaarlijkse reis.

De dienst Sociale Hulpverlening van Rode Kruis-Vlaanderen heeft voor 1998 en 1999 de optelsom gemaakt van alle gepresteerde uren van zijn vrijwilligers. Voor 1999 was dit een totaal van 169.290 uren, dit is 39.290 meer dan het jaar voordien. Ook voor 2000 wordt een stijging verwacht. Volgens de cijfers werkt elke vrijwilliger minstens 13 uur per maand. Met hun werk vullen vrijwilligers de kleine gaten op in de samenleving maar voor de betrokkenen maken ze een wereld van verschil.

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: 02-645 45 01, gsm: 075-64 00 23, e-mail: perszaken@redcross-fl.be
of Tuur Hoste, tel. kantoor: 02-645 45 45, gsm: 0476-50 50 58, e-mail: tuur.hoste@redcross-fl.be