CFO eist 4 procent voor werknemers in Kinderopvang

CFO eist 4 procent voor werknemers in Kinderopvang

CFO eist 4 procent loonsverhoging
voor werknemers in Kinderopvang

De CFO: CNV-bond voor Zorg & Welzijn stelt voor de circa 30.000 werknemers in de Kinderopvang voor volgend jaar een looneis van 4 procent. Naast deze looneis wil de CFO de arbeidsomstandigheden voor de werknemers sterk verbeteren. De huidige (eerste) CAO loopt af op 31 december 2000. De CFO maakte de CAO-inzet vandaag (21 september) bekend bij de start van de landelijke wervingscampagne voor de branche Kinderopvang op de vakbeurs KindVak 2000 in de Brabanthallen te Den Bosch.

Doel van de campagne - opgezet door de werkgevers en de bonden CFO en ABVAKABO FNV - is om de komende twee jaar 16.500 extra medewerkers te werven teneinde 71.000 kindplaatsen te realiseren (streven van de overheid). Aan uitbreiding van kinderopvangvoorzieningen bestaat in de samenleving een schreeuwende behoefte. Het realiseren van meer kindplaatsen betekent dat meer mensen aan het arbeidsproces kunnen deelnemen waardoor de spanning op de arbeidsmarkt kan afnemen. Uitbreiding van kinderopvang is een van de speerpunten in het CFO-arbeidsvoorwaardenbeleid. De campagne wordt gesteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Inzet CFO voor nieuwe CAO Kinderopvang.
De CFO legt onderstaande voorstellen aan de leden voor:
- Een looneis van 4%. De lonen moeten in de pas blijven met het bedrijfsleven.

- Verwerking van het functiewaarderingsonderzoek. De lonen zijn te laag in verhouding tot de zwaarte van de functie.
- Aangepaste opleidingseisen voor leidsters, die alleen in de buitenschoolse opvang werken.

- Professionalisering tussenschoolse opvang (overblijfmoeders). Dit moet onderdeel zijn van de kinderopvang.

- Doorbetaling bij ouderschapsverlof en zorgverlof van nu 25% naar 50%.

- Recht van iedere werknemer op kinderopvang (zonder wachtlijsten en met een normale ouderbijdrage, zoals nu ook gebruikelijk is).
- Het management moet meer rekening houden met individuele wensen van werknemers op het gebied van werktijden.

- Meer mogelijkheden voor scholing en loopbaanbeleid.
- Een eenduidig beleid van de overheid met betrekking tot de kinderopvang. Dit door onder andere de instelling van een landelijke inspectie voor de kinderopvang, die net zoals de Arbeidsinspectie duidelijke normen en regels hanteert.

- Meer zeggenschap van werknemers over de aanschaf van materialen en speelgoed en de inrichting van de ruimtes, waarin leidsters dagelijks moeten werken. Dit wel met inachtname van de ergonomische normen.

Informatie:
CFO-onderhandelaar André Bal, tel. 070 - 4 167 172; (c.schram@cfo.nl).
Dammis de Geus, bestuurder Publiciteit, tel. 070 - 4 167 140; 06 51 24 40 64.

21 sep 00 11:30