Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 21-09-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 21-09-2000 Politieberichten van 20/9 (13.00) tot 21/9 (07.00 uur)

Koudum: inbraak bedrijf
In de nacht van dinsdag op woensdag werd ingebroken in een bedrijfspand aan de Galamadammen. Door een raam te forceren wist men zich toegang te verschaffen, waarna computerapparatuur en een hoeveelheid kasgeld werd weggenomen met een totale waarde van ca. 26.000 gulden. De 44-jarige eigenaar uit Koudum deed aangifte.

Dokkum en Leeuwarden: valse bankbiljetten 50 gulden In een cafetaria aan de Grote Breedstraat is woensdag een vals biljet van 50 gulden in de kassa aangetroffen. Onbekend is wie het biljet heeft aangeboden. Het gaat om een kleurenkopie van goede kwaliteit. Een 30-jarige inwoner van Hantum deed aangifte. In een horecapand aan de Pier Panderstraat werd eveneens een vals bankbiljet van 50 gulden aangetroffen. Ook hier is niet bekend wie het biljet heeft aangeboden. Een 45-jarige Leeuwarder deed aangifte.

Leeuwarden: insluiping
De 87-jarige bewoonster van een woning aan de Kwelderstraat is woensdag slachtoffer geworden van twee insluipsters. Zij werd overrompeld door twee buitenlandse meisjes, die zich voordeden als nieuwe bewoners. Zij zouden lekkage in de keuken hebben en liepen eveneens naar de keuken van aangever om een en ander toe te lichten. Eén van de meisjes deed een schuifdeur dicht, zodat de bewoonster niet in de kamer kon kijken. Later bemerkte zij dat haar giropas en een geldbedrag van ongeveer 600 gulden waren weggenomen. Het zou gaan om een donker meisje met achterovergekamd haar in een staart en een bol gezicht en een jonger en magerder meisje met half lang blond los haar. Beiden spraken gebrekkig Nederlands.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Een 41-jarige Leeuwarder is woensdag om 14.30 uur aangehouden op verdenking van diefstal uit een winkel aan de Wirdumerdijk. Surveillerende agenten zagen de man uit de winkel komen en iets uit zijn binnenzak in een tas stoppen. Met zijn toestemming werd de tas gecontroleerd, waarin twee pakjes scheermesje en een scheerapparaat werden aangetroffen. De verdachte had tevens een groot mes in zijn bezit. Hij werd overgebracht naar het politiebureau.

Drachten: gasexplosie
In een schoolgebouw aan de Linde heeft zich woensdag om 14.15 uur een gasexplosie voorgedaan. Een 37-jarige werknemer van een bedrijf uit Veendam was daar bezig om ventilatiegaten te boren in een spouwmuur. Vermoedelijk heeft hij hierbij met de boor een gasleiding geraakt. Onmiddellijk werd daarna de school ontruimd. Toen de werknemer weer terug liep naar het gat dat hij had geboord, ontplofte het gas, met als gevolg dat de muur omviel. Direct hierna begon het dak te branden, waarna de brandweer werd gealarmeerd die de brand bluste en de toevoer van het gas afsloot. Door de druk van de ontploffing werd een buitenmuur, waar het dak op rustte, ontzet. Op last van de brandweer en de gemeente blijft de school dicht tot in ieder geval 25 september.

Leeuwarden: verkeerscontrole
De politie heeft woensdag tussen 16.00 en 17.00 uur een controle gehouden op het onlangs ingestelde eenrichtingsverkeer in de Coornhertstraat. Binnen een uur werden 23 automobilisten bekeurd die het eenrichtingsverkeer negeerden.

Beetsterzwaag: koeien op A7
Twaalf losgebroken koeien hebben woensdag om 18.15 uur de A7 ter hoogte van Beetsterzwaag onveilig gemaakt. Met behulp van automobilisten werden de dieren door de politie in een weiland terug geleid. Hun herkomst was nog onduidelijk.

Aldtsjerk: eenzijdig ongeval met letsel
Een 30-jarige inwoner van Dokkum is woensdag om 17.45 uur gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Marwei. De man verloor om nog onduidelijke reden de macht over het stuur en kwam met zijn auto in de links van de weg gelegen sloot terecht. Na consultatie van een arts werd hij met vermoedelijk een gebroken sleutelbeen per ambulance naar het MCL overgebracht.

Sint Nicolaasga: brandstichting
Een 35-jarige bewoner van een woning aan De Rijlst is woensdag om 08.45 uur aangehouden, omdat hij er van verdacht wordt brand in zijn woning te hebben gesticht. Aan de brandstichting zou een ruzie met zijn 36-jarige vrouw vooraf gegaan zijn. De vrouw alarmeerde de politie omdat haar echtgenoot de ramen uit het huis sloeg. Toen agenten ter plaatse kwamen, zag men dat er aan de achterzijde van de woning brand woedde. Aan de achterzijde werd de man aangetroffen, die een agent de weg versperde met een ladder. Op een balkonnetje aan de achterzijde stond de vrouw met twee kleine kinderen te schreeuwen, terwijl de vlammen uit de ramen sloegen. De politieman trok daarop zijn pistool en sommeerde de man de ladder te laten vallen. Hierop rende hij met de ladder weg. De vrouw gooide daarop haar 2-jarige dochtertje in de armen van de politieman en liet een 6-jarig naar beneden zakken, waarna ze naar beneden sprong. De brand werd door de politieagenten met brandblussers en een buurtbewoner met een tuinslag bestreden, waarna de brandweer kon nablussen. De 35-jarige man werd bij de woning aangehouden.

Heerenveen: ruit politiebureau vernield
Een 36-jarige inwoner van Gorredijk is donderdag om 00:50 uur aangehouden op verdenking van vernieling van een ruit van het politiebureau aan de Atalantastraat. Agenten hoorden op genoemd tijdstip een harde klap en constateerden dat een ruit was ingegooid. Er werd onmiddellijk een onderzoek ingesteld, waarna de verdachte in de struiken op de hoek A. Kuyperstraat/Thorbeckestraat met behulp van een diensthond werd aangehouden. De man bleek behoorlijk te hebben gedronken.

Leeuwarden: onder invloed
Een 55-jarige inwoner van Leeuwarden is donderdag om 03.45 uur op de Ludinga aangehouden, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies hij 760 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 9 uren.

Bureau Voorlichting & PR: 058 8808271