Presentatie rapport 'WVG, Weg Voorzieningen Gehandicapten?'

Datum nieuwsfeit: 22-09-2000
Den Haag, 22 september 2000

Vandaag wordt om 11.00 uur het rapport "WVG, Weg Voorzieningen Gehandicapten?" van het Wetenschappelijk Bureau van de SP gepresenteerd in de Aletta Jacobszaal in het gebouw van de Tweede Kamer.

In het rapport, geschreven door Henk van Gerven, huisarts en oud-wethouder Sociale Zaken uit Oss, wordt een aantal kritische noten met betrekking tot de uitvoering van de Wvg door de Nederlandse gemeenten gekraakt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt een dubbelhartig en defensief standpunt verweten ten aanzien van de budgettaire anorexiapolitiek van het Rijk. Van de VNG wordt een duidelijke stellingname verwacht welk voorzieningenniveau moreel nog verantwoord is. In het rapport staat in een tienpuntenprogramma aangegeven hoe de SP minimumvoorwaarden wil stellen aan het voorzieningenniveau. Op basis van dat programma wordt becijferd dat een ophoging van het landelijk budget, thans in de orde van 1,8 miljard, met een half miljard noodzakelijk is.

Het rapport zal worden aangeboden aan Hans Baaijens van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Vervolgens zal er door verschillende genodigden kort gereageerd worden op het rapport en is er tijd voor het stellen van vragen en discussie. De genodigden zijn:

* Hans Baaijens, namens de VNG

* Geert Bakker, namens de Gehandicaptenraad

* Josine Westerbeek-Huitink, bestuurder Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktbeleid van de CNV

* Agnes Jongerius, federatiebestuurder van de FNV
* Jaap Mooij, lid van de evaluatiecommissie Wvg, namens de ANBO, Unie KBO en de PCOB

* Henk van Gerven, schrijver van het rapport, namens de SP
SP-Tweede-Kamerlid Jan de Wit is uw gastheer en de discussie wordt geleid door Hans van Leeuwen.

Zaal open: 10.30 uur (aanvang 11.00 uur)

Plaats: Aletta Jacobszaal, Tweede Kamer, Plein 2, Den Haag

Henk van Gerven, (0412) 635 997/ 638 885, Tuur Elzinga, (070) 318 3807, 06-24 27 29 80