Renault presenteert nieuwe Trafic

BedrijfsautoRAI

22-9-00 12:15:00

Renault presenteert nieuwe Trafic

Renault brengt op de 58e Beurs voor bedrijfswagens in Frankfurt een wereldpremière: een nieuwe compacte bestelauto die voor 95% de auto is die in de loop van 2001 op de markt zal komen. Het is een auto met een sterke en originele vormgeving. De X83 (werktitel) wordt leverbaar in een bestelversie (goederentransport) en een combiversie (personenvervoer). De nieuwe Trafic werd door Renault en Opel samen ontworpen en getuigt van lef door zijn royale vormen en van degelijkheid door de overvloed aan bescherming. De auto breekt compleet met de normen van de traditionele bedrijfsautos die we kennen. Met nieuwe motoren met commonrail, een 6-versnellingsbak en veiligheid van het hoogste niveau in zijn categorie zou de nieuwe Trafic best de nieuwe referentie in het segment van de compacte bestelautos (max. toelaatbaar gewicht (GVW) tussen 2 en 2,8 ton) kunnen worden.

De bedrijfsautomarkt onderscheidt zich door een behoorlijke mix van bestelautos die 50% van de Europese markt vertegenwoordigen in 2000. De compacte bestelauto vertegenwoordigt op zich 50% van het totale segment bestelautos in Europa.

Een uitgesproken en duidelijke stijl voor professioneel gebruik

De kracht van Renault is haar vermogen tot innoveren. Op een bedrijfsautomarkt die volop in ontwikkeling is, vormt de nieuwe Trafic geen uitzondering op de regel. Met zijn duidelijke en uitgesproken stijl geeft de auto een dynamische, maar ook solide indruk en breekt hij met de klassieke norm die geldt voor bedrijfswagens.

Hij is modern en gewaagd door zijn voorover hellende voorkant en zijn strakke lijnen en hij geeft een veilige indruk door de overlappende flankbeschermingen en de massieve bumper waarbij gelet is op de eisen voor professioneel gebruik.

De toegang tot de bestuurdersplaats, waarvan de ergonomie bestudeerd werd ten behoeve van comfort en efficiëntie, is gemakkelijker geworden dankzij een bestuurdersruimte die de naam jumbo-effect heeft gekregen, zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de totale hoogte van de auto. In combinatie met de brede portieren en deuren zorgen een lage drempel en de verticale flanken van de auto die garant staan voor een perfect vierkante ruimte achter voor een optimale laadruimte.

Het design van de nieuwe TRAFIC plaatst de auto duidelijk bij de luxe-uitvoeringen van het segment van de compacte bestelauto. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de prachtige de honingraatvormige, chromen grille met logo, waarbij de ontwerpers zich met name hebben laten inspireren door de Scénic.

De auto past in de sfeer van de Renault Kangoo door de look van zijn grote koplampen vóór, de verticaal geplaatste achterlichten en de wielkuipen. De nieuwe Trafic is ontworpen door de Afdeling Industrieel Design van Renault, die in het Technocentre gevestigd is en is ontwikkeld door de engineering van de iDVU Renault in Villiers St Frédéric, regio Parijs.

Een gebruiksvoorwerp dat is afgestemd op iedere behoefte

De nieuwe Trafic zal vanaf de lancering verkrijgbaar zijn in twee lengtes en twee laadvermogens (1000 en 1200 kg) zodat het aanbod optimaal afgestemd is op ieder beroep. De bestel- en combiversie (deze laatste verkrijgbaar als 2, 3, 5, 6, 8 of 9 plaatsen) zullen verkrijgbaar zijn vanaf de lancering en de versie platform-cabine, die ideaal is als basis voor extra aanpassingen zoals koelwagens of bijvoorbeeld campers, zal op de markt worden gebracht aan het einde van 2001. Daarmee vormt de nieuwe Trafic een perfecte aanvulling op het gamma bedrijfsautos van Renault, dat al bestaat uit de Kangoo Express, de Kangoo Express Grand Volume en de Master met zijn talrijke versies.

Binnen biedt de nieuwe Trafic vernuftig comfort

Het functionele dashboard met talrijke opbergvakken is een synthese van strak design, comfort en gebruiksgemak. Het interieur van de nieuwe Trafic lijkt sterk op dat van de monospaces vanwege haar ergonomie. Zo beschikt het over een dashboardkap die voorkomt dat documenten in de voorruit weerspiegelen en over een voorbereiding voor de installatie van een mobiele telefoon.

Om ergonomische redenen is de versnellingspook op het dashboard geplaatst (vrije doorgang naar de laadruimte) waarop we ook twee bekerhouders vinden, een verplaatsbare asbak (die we al kennen van de Espace) en een dashboardkastje dat gekoeld is als de auto voorzien is van een aircosysteem.

Een bedrijfsauto met topklasse functies

De autos die op de beurs van Frankfurt worden onthuld, bieden ook echte topklasse accessoires, zoals bijvoorbeeld een radio-CD-speler, lichtmetalen velgen en (in de combiversie) het nieuwe navigatiesysteem Carminat, dat mooi geïntegreerd wordt in het dashboard. Het 16/9 high resolution kleurenscherm, dat de informatie weergeeft, bevindt zich op het middengedeelte van het dashboard. Door een nieuwe indeling van het bedieningspaneel is het eenvoudiger om de bestemming in te voeren en kan gemakkelijker met de computer worden geconverseerd. En er is een belangrijke nieuwe functie: voortaan houdt het navigatiesysteem rekening met de verkeersinformatie afkomstig van FM-zenders met RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel) codeersystemen. De gebruiker wordt dus in real time op de hoogte gehouden van de verkeersituatie (file, wegwerkzaamheden, ongelukken, enz.) en krijgt een alternatieve route aangeboden. Ook is er geschreven informatie en beelden uit de Michelin toeristische gidsen beschikbaar voor de presentatie van geselecteerde bestemmingen.

Krachtige motoren en een transmissie met 6 versnellingen

De gepresenteerde bestelauto en de combi hebben respectievelijk een Renault turbodieselmotor 1.9 dCi met 100 pk en een 2.5 dCi 16v met 133 pk die kracht, koppel, laag verbruik en beperkte gebruikskosten combineren dankzij de directe inspuiting met commonrail techniek. Het volledige gamma zal bestaan uit vier motoren: de 1.9 dCi met 80 en 100 pk en de benzinemotor 2.0 16v met 120 pk, die vanaf de introductie leverbaar zullen zijn en het daarop volgende jaar aangevuld zullen worden met de 2.5 dCi met 133 pk.

De nieuwe handgeschakelde 6-bak van Renault, de PK6 zal standaard worden gecombineerd met de 1.9 dCi met 100 pk, de 2.5 dCi en de 2.0 16v. Deze versnellingsbak biedt veel voordelen: de grotere opening zorgt voor een efficiënter gebruik van het potentieel van de dieselmotoren die over een ruimer koppel beschikken vanaf de laagste toerentallen; het goed op elkaar aansluiten van de overbrengingsverhoudingen beperkt de toerentallen waardoor ook het verbruik en het geluidsniveau dalen. Korte overbrengingsverhoudingen zorgen voor een beter gebruik van het motorkoppel waardoor de auto beter accelereert in de tussenliggende versnellingen. Bovendien zijn het verbruik en het geluidsniveau laag op de snelweg.

Het hoogste veiligheidsniveau van haar categorie

De nieuwe Trafic heeft één van de meest ambitieuze eisenpakketten op het gebied van veiligheid. Zo zijn ze uitgerust met een voortrein die de auto een haast even hoog niveau op het gebied van veercomfort en koersvastheid biedt als de monospaces van het Renault gamma, met name dankzij een stabilisatorstang met scharnierbevestiging op de eenheid veer - schokdemper.

Achter zorgt het concept van een draaibare achteras met getrokken draagarmen en panhardstang, naast een uitstekend compromis tussen comfort en dynamica, dat een kenmerk is van de meeste monospaces, voor een efficiënte filtering van de trillingen die rijgeluiden veroorzaken. Het gebruik van lastafhankelijke, hydraulische schokdempers (gekoppeld aan de variabele flexibiliteit van de vering) zorgt voor een verbetering van het moeilijke compromis van comfort bij lichte en zware belasting.

De nieuwe Trafic krijgt ook 16 inch wielen en 4 schijfremmen waardoor deze seriegeproduceerde auto een remgedrag kan garanderen dat de Trafic tot referentie in het segment van de compacte bestelautos zal maken.

Vanaf 22 september is er een eigen internetsite voor de nieuwe Renault Trafic onder de naam www.newtrafic.renault.com.