Muziekwereld eist f 13,5 miljoen voor Cultuurnota Muziek

Vereniging Nederlandse Muziek Ensembles
Contactorgaan van Nederlandse Orkesten
Stichting Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Info- en Kenniscentrum v.d. Jazz en Improvisatiemuziek RASA Wereldculturen Centrum
Nationale Reis Opera

Uitweg impasse Cultuurnota: muziekwereld eist f 13,5 miljoen voor Cultuurnota Muziek

De muziekwereld, van pop en jazz, tot klassiek, opera, ensembles en wereldmuziek eist een bedrag van f 13,5 miljoen in het kader van de Cultuurnota. Hiermee kan de Tweede Kamer een uitweg vinden uit de impasse die is ontstaan door de omstreden beslissing van Staatssecretaris Van der Ploeg om alle intensiveringen voor muziek uit te stellen.

Met dit bedrag kan de Staatssecretaris aan de uitdrukkelijke wens van de Tweede Kamer tegemoet komen om geen inbreuk te maken op het orkestenbestel. Het gevraagde bedrag is afkomstig uit de extra f 40 miljoen die het Kabinet gisteren overeenkwam in het kader van de Cultuurnota 2001-2004.

Ondanks het pleidooi voor meer geld door de Raad voor Cultuur en de oproep van PvdA-Fractievoorzitter Melkert tot meer investeringen in de kunsten, oogste Staatsecretaris Van der Ploeg onbegrip door te stellen dat hij zelfs met meer middelen de wensen van de Kamer voor de muzieksector niet zou willen honoreren.

In zijn Cultuurnota besloot Van der Ploeg intensiveringsgelden voor de muziek niet uit te keren, zolang een nader in te stellen Commissie Muziek op een bezuinigingsoperatie studeerde. Hierdoor zijn talrijke instellingen de dupe, van opera tot jazz, van ensembles tot pop en wereldmuziek. Bovendien blijven drie symfonie- en kamerorkesten hierdoor gebrandmerkt met een mogelijk opheffing, waardoor ruim 200.000 bezoekers in de kou zouden komen te staan.

Met het gevraagde bedrag kan de Kamer alle door de Raad voor Cultuur geadviseerde intensiveringsgelden daadwerkelijk toekennen aan instellingen voor pop, jazz, opera, ensembles, geimproviseerde muziek en wereldmuziek. Met dit bedrag is bovendien de inbreuk op het orkestenbestel van de baan.

[Noot voor de pers: Als woordvoerders treden de persvoorlichters van bovengenoemde instelingen op]

22 sep 00 14:34