VU&ID-fractie werkt mee aan 'federaal parket'

Datum nieuwsfeit: 22-09-2000
Volksunie

Federaal parket: regering is rijkelijk laat. VU&ID-fractie zal kritisch-constructief meewerken (22/09/00)

Via de pers vernemen wij dat de regeringspartijen het eens geworden zijn over een wetsvoorstel met betrekking tot het federaal parket.

De VU wordt meteen uitgenodigd om het voorstel mee goed te keuren.

Even eraan herinneren dat de VU uit het Octopus-overleg gestapt is toen (a) bleek dat er geen sprake meer was van overleg tussen partijen, maar van eenrichtingsverkeer tussen minister en oppositie en (b) vooral toen het Octopus-akkoord ernstig geschonden werd door de politisering van de Hoge Raad voor de Justitie.

Wij zijn niettemin bereid om het voorstel positief-kritisch te benaderen. Voorwaarde natuurlijk is dat de tekst ons bezorgd wordt en niet te nemen of te laten is.

Wel dient vastgesteld dat de regering veel te laat is. De VU heeft reeds van bij het begin van deze regeerperiode erop gewezen dat het federale parket ruim vóór de federale politie operationeel had moeten zijn. Vanuit democratisch oogpunt kan een federale politie immers slechts aanvaard worden op voorwaarde dat er sturing en controle is door een eveneens federaal georganiseerd parket.

Thans bestaat het gevaar dat de federale politie het terrein bezet en dat er zo onmiddellijk een scheefgroei ontstaat. Vergeten we niet dat er ook nog altijd geen regelgeving is voor de speciale opsporingstechnieken, zoals inkijkoperaties, pseudokoop, infiltraties, het werken met spijtoptanten enz. Op die manier blijft een gevaarlijke grijze zone bestaan, waardoor controle des te belangrijker wordt.

Het is quasi onmogelijk dat een normale parlementaire behandeling van het voorstel nog toelaat dat het federale parket op 1 januari bestaft en bemand zal zijn. Benoemingsprocedures door de Hoge Raad voor de Justitie zullen zes maanden duren, zodat nu reeds kan voorspeld worden dat de datum van 1 januari niet haalbaar is.

Auteur:
Geert Bourgeois