Politiebericht Hollands Midden

Afkomstig van: Sandra Slaghekke
Datum: Vrijdagmiddag 22 september 2000

Verkeersongeval Katwijk
Vrijdagmiddag 22 september is een 57-jarige motorrijder uit Warmond met schouderklachten overgebracht naar het Diaconnessenziekenhuis na een aanrijding op de Sandtlaan. De Warmonder werd ingehaald door een auto die bestuurd werd door een 59-jarige vrouw uit Rijnsburg. Hierbij raakte zij het stuur van de motorfiets waardoor de Warmonder ten val kwam.

Brand in kerk Voorschoten Vrijdagmorgen 22 september, omstreeks 7.45 uur, kreeg de politie een melding van een buurtbewoonster dat er rook uit de kerk aan de Bachlaan kwam. Ter plaatse bleek een deur van de kerk in brand te staan. De kerk stond vol rook. De brandweer heeft het vuur geblust. Vanwege de bluswerkzaamheden is de Bachlaan tot 9.30 uur afgesloten geweest voor busverkeer. Uit het onderzoek van de technische recherche is gebleken dat er sprake is geweest van brandstichting. De politie vraagt getuigen zich te melden op telefoonnummer 071-5258500.

Aanhoudingen na vernielingen Alphen a/d Rijn
In de nacht van 21 september, rond half twee, heeft de politie van Alphen a/d Rijn zes jongens in de leeftijd van 13 t/m 16 jaar uit Alphen aangehouden. De jongens waren na een bezoek aan de jaarmarkt baldadig geworden en hebben verschillende vernielingen gepleegd in het centrum van Alphen. Zo hebben zij spiegels en ruiten van auto's vernield en gooiden ze ruiten van verschillende woonhuizen in. De jongens zijn alle zes in verzekering gesteld door de hulp-Officier van Justitie.

Poging woninginbraak Moordrecht
In een woning aan de Meerkoethof en in een woning aan de Ds Janzoniusstraat is gisteren, 21 september ontdekt dat er gepoogd is in de woningen in te breken. De bewoners hebben hiervan vanochtend, 22 september, aangifte gedaan. In beide woningen heeft men gepoogd in te breken door aan de achterzijde een schuifpui open te breken. Door een balk in de rail is dit echter niet gelukt.

Snelkraak Bergambacht Vannacht, 22 september, heeft er een snelkraak plaatsgevonden in een winkel aan de Hoofdstraat in Bergambacht. Rond 04.30 uur, reed een auto achteruit tegen de winkelpui waardoor de ruit werd vernield. Een getuige, die van het lawaai wakker was geworden, zag de auto wegrijden in de richting van de Dijklaan. Nog niet duidelijk is wat er precies is weggenomen uit de winkel. De politie heeft vanochtend een buurtonderzoek gehouden. De eigenaar van de winkel heeft bij de politie aangifte gedaan van vernieling en van diefstal uit zijn winkel.

Verkeersongeval Gouda
Vrijdagmiddag 22 september is 37-jarige motoragent van de politie Hollands Midden aangereden door een personenauto op de kruising Goudse Poort/Burgemeester Jamessingel. De motoragent reed vanwege een melding reanimatie met zwaailicht en sirene de kruising over. Op datzelfde moment kreeg de 67-jarige automobilist uit Gouda groen licht en reed de kruising op waarbij hij de motor van de achterzijde aanreed. De agent kwam ten val en liep licht letsel op aan heup en hand. De Gouwenaar verklaarde de motoragent niet gezien te hebben. Paleis van Justitie in Den Haag zet de poorten open.
Op zaterdag 7 oktober 2000 zet het Haagse Paleis van Justitie tussen 11.00 en 16.00 uur haar deuren open voor de inwoners van Den Haag en omgeving. Op deze dag worden zittingen nagespeeld en zijn er diverse informatiestands van organisaties die op een bepaalde manier met de rechtspraak te maken hebben, houden de president van de rechtbank en het openbaar ministerie vragenuurtjes en zijn er diverse video's te zien. De president van de rechtbank, mr A.H. van Delden is initiatiefnemer van deze open dag. "De rechtbank, het openbaar ministerie en alle andere onderdelen die met het Paleis van Justitie te maken hebben, staan midden in de samenleving. Het is daarom goed om te laten zien waar wij mee bezig zijn. Natuurlijk zijn zittingen in de meeste gevallen openbaar en kan het publiek vrijelijk naar binnen, maar de drempel is in veel gevallen toch te hoog. Daarom houden we als Paleis van Justitie open huis. We proberen met onze nagespeelde zittingen zoveel mogelijk de werkelijkheid na te bootsen. Zo zijn de rechters die meewerken, ook in het werkelijke leven rechter en werken er ook echte officieren van justitie en advocaten mee", zegt van Delden. Behalve nagespeelde zittingen op het gebied van civiel recht (o.a. een kort geding over merkenrecht), bestuursrecht en (jeugd)strafrecht zowel op het niveau van de kantonrechter, rechtbank als gerechtshof, doen ook de politie Hollands Midden en Haaglanden (die niet in het paleis zitten, maar wel een belangrijk onderdeel vormen in de opsporing en vervolging) mee. Zij besteden deze dag vooral aandacht aan de jeugd(criminaliteit). Daarnaast kunt u een kijkje in de keuken nemen bij de parketpolitie, waar het cellenblok te bezichtigen is en kunt u informatie krijgen over het werk van de, HALT, de Hoge Raad, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de Reclassering, Registratiekamer, Slachtofferhulp, Herstelbemiddeling, Raad voor de Kinderbescherming, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Nederlands Forensisch Instituut, Penitentiair Centrum Scheveningen en Delinquentie & Samenleving. Zaterdag 7 oktober a.s. is iedereen vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur van harte welkom in het Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 in Den Haag.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties