Brief VWS inzake bouwkundige staat jeugdinrichtingen

Brief VWS inzake bouwkundige staat jeugdinrichtingen

Aan de Voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Den Haag, 22 september 2000

Bij brief d.d. 31-8-2000, kenmerk VWS/00/62/LD, vraagt u mij een reactie te geven "op mediaberichten als zou er sprake zijn van een kwalitatief slechte bouwkundige staat van bestaande jeugdinrichtingen". Bij deze geef ik u mijn reactie daarop.

Berichten in de media dat er het nodige zou mankeren aan de bouwkundige staat van jeugdinrichtingen zijn mij bekend. Recentelijk hebben de ondernemersorganisatie VOG en het IPO ook aandacht gevraagd voor knelpunten die zij constateren in de staat van onderhoud van accommodaties van instellingen voor jeugdhulpverlening. Provincies en grootstedelijke regio's zijn hiervoor primair verantwoordelijk. Uit overleg met het IPO is mij gebleken dat provincies er tot nu toe redelijk in geslaagd zijn dit soort accommodatieproblemen te verhelpen. Volgens het IPO en de VOG is inmiddels op een aantal plaatsen de nood dusdanig hoog is dat de betreffende provincie daar niet zondermeer bijvoorbeeld uit autonome middelen een oplossing voor kan bieden. Het IPO heeft daar nadrukkelijk mijn aandacht voor gevraagd. Op basis van die signalen heb ik recent overleg met het IPO geëntameerd en voorgesteld nader onderzoek te laten plegen naar de feitelijke stand van zaken en mogelijke oplossingen voor geconstateerde problemen. Het IPO heeft dit voorstel overgenomen en heeft zich bereid verklaard het voortouw bij een dergelijk onderzoek te nemen. Dit onderzoek en dan met name de voorstellen voor een aanpak van de problematiek zullen geplaatst worden in het perspectief van de stelselherziening in de jeugdzorg.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,