WAGRO komt met totaaloplossing afwalwaterproblematiek

Datum nieuwsfeit: 22-09-2000
Grontmij

Datum: 22-09-2000

WAGRO komt met totaaloplossing afvalwaterproblematiek buitengebied Gebiedsgerichte aanpak spaart miljoenen en milieu Iedereen die zijn perceel niet op het normale rioleringsnet wil of kan laten aansluiten, moet daarvoor een ontheffing aanvragen. Deze aanvraag zal vergezeld moeten gaan van een plan voor alternatieve, vaak individuele, zuivering van het afvalwater. De milieu-eisen die aan dergelijke installaties worden gesteld worden steeds strenger. Het onlangs opgerichte bedrijf WAGRO heeft nu een totaaloplossing ontwikkeld, waarmee de eerste installaties voor individuele behandeling van afvalwater in de Gelderse gemeente Wisch (20.000 inwoners) al zijn aangelegd..

WAGRO is een gezamenlijke vennootschap van Waterstromen, een dochter van het Waterschap Rijn en IJssel, en ingenieursbureau Grontmij. Omdat zij gebiedsgericht werkt, in plaats van gericht op individuele percelen, is WAGRO in staat om met lagere kosten een hoger milieuresultaat te bereiken.
Een eenvoudig rekenvoorbeeld: aansluiting van een afgelegen perceel op het drukrioleringsnet kost 25.000 gulden. Een installatie voor individuele behandeling van afvalwater (IBA) met een met riolering vergelijkbaar milieurendement kost daarentegen zo

Arnhem, 15 september 2000

Reacties kunt u sturen naar Joost Fijneman

Terug naar het overzicht van persberichten