Belastingverandering in 2001 met hogere accijnzen

Koninklijk Horeca Nederland

Mededeling aan de vakpers 22 september 2000

Belastingherziening 2001: bereken uw hogere lasten door

In 2001 veranderen de belastingen. Minder belasting op inkomen uit arbeid en een nieuwe vermogensrendementsheffing. Er komen hogere accijnzen en hogere milieuheffing en hogere energieheffing. Het hoge BTW-tarief gaat van 17,5 naar 19%. Ondernemers zullen hun kostprijs op deze zaken moeten nalopen en hun verkoopprijs aanpassen. Bovendien moet de verkoopprijs inclusief BTW zonodig worden aangepast aan het nieuwe hoge BTW-tarief van 19%. U moet daar nu al op letten bij uw offertes voor 2001!

Raadpleeg uw belastingadviseur of de belastingdienst.

Voor ondernemers en ondernemingen is verder van belang dat het tarief van de vennootschapsbelasting lager wordt, van 35 naar 30 procent over winst tot 50.000 gulden.

De vervangingsreserve wordt door een herinvesteringreserve voor roerende zaken vervangen. Door invoering van deze reserve - met een herinvesteringtermijn van drie jaar - zal de flexibiliteit van ondernemers aanzienlijk worden bevorderd omdat het gemakkelijker wordt bedrijfsinvesteringen aan te passen aan gewijzigde marktomstandigheden. Ook wordt het gemakkelijker activiteiten te verleggen.

Aan fiscale knelpunten bij bedrijfsopvolging en bedrijfsoverdrachten, met name in de sfeer van het midden- en kleinbedrijf, wordt tegemoet gekomen door verruiming binnen familieverband en voor mede-ondernemers.

Ook de terugkeer van BV naar eenmanszaak moet makkelijker worden. Het ondernemerspakket wordt hoofdzakelijk gefinancierd uit maatregelen tegen oneigenlijk en ongewenst gebruik van de belastingwetgeving en het laten vervallen van fiscale regelingen die bij de voorgenomen belastingherziening 2001 vanzelf minder relevant zijn, zoals de bestrijding van ongewenste handel in fiscale verliezen en vervangingsreserves.

Daarnaast vervallen bijzondere tarieven en de stakingsvrijstelling, de assurantiereserve eigen risico en de exportrisicoreserve. Ook vinden onder dat Belastingplan 2001 reparaties, aanpassingen en beperkingen plaats in de sfeer van de vennootschapsbelasting, de inkomstenbelasting en de BTW.

Deze tekst verschijnt in het oktobernummer van Horeca Nederland-magazine, dat op 7 oktober verschijnt.

www.horeca.org
Koninklijk Horeca Nederland Koninklijk Verbond van Ondernemers in het Horeca- en Aanverwante Bedrijf

Hit Counter