Hyundai Trajet rijdt mee in Autovisie Cape to Cape Rally

Datum nieuwsfeit: 24-09-2000
AutoRai

Hyundai Trajet rijdt mee in Autovisie Cape to Cape Rally 21-9-00 11:59:00.

Zondag 24 september aanstaande is het vertrek van de Autovisie Cape to Cape Rally. De 3 Achterhoekers Robert Lubbers, Ronald Kooijers en Pim Huijer doen mee met deze monstertocht. Ze rijden deze rit met een door Hyundai-importeur Greenib Car beschikbaar gestelde en volledig voor dit doel geprepareerde Hyundai Trajet 2.7i V6 GLS.

De Cape to Cape Rally is een ware slijtageslag over 6000 kilometer non-stop, van het noordelijkste puntje van Europa, de Noordkaap, naar de zuidelijkste punt van Spanje, Tarifa. De rally wordt georganiseerd door de Stichting Dutch Auto Challenge in samenwerking met het blad Autovisie en de regels zijn streng. Er mag alleen in standaard fabrieksauto`s gereden worden. Plaatselijk geldende verkeersregels dienen te allen tijde in acht te worden genomen. Er wordt daarom een tachograaf ingebouwd in de Trajet om snelheden te kunnen controleren.

Het record staat op 58 uur en 40 minuten en het is uiteraard een enorme uitdaging om deze tijd te verbeteren. Toch rijdt het team met de 3 zwagers, dat zich ROPIRO 63 noemt, vooral om de aandacht te vestigen op de Stichting Leven met Cystic Fybrosis Deze stichting zet zich in om de kwaliteit van leven van patiënten met de zgn. taaislijmziekte te verbeteren. Behalve de naamsbekendheid van Cystic Fybrosis te vergroten, hopen de Achterhoekers met hun actie ook geld bij elkaar te krijgen voor de stichting.

Begin deze week bereidde team ROPIRO 63 zich voor door deel te nemen aan een rijvaardigheidstraining op een circuit in Lelystad van het Politie Instituut Verkeer en Milieu. Ze werden daar begeleid door een professionele instructeur die ooit zelf een soort gelijke rally reed. Hij bracht hun nog wat fijne kneepjes bij en voorzag de teamleden van een aantal nuttige tips. Tijdens de extreem lang durende rit zal er om de drie tot vier uur gewisseld worden van chauffeur. In de auto wordt een slaapplaats gemaakt. Ervaring heeft geleerd dat ijzeren discipline nodig is om