Mike den Tandt beneluxkampioen Formule Ford

Datum nieuwsfeit: 24-09-2000

Beneluxtitel voor Mike den Tandt

Francorchamps (B), 23 september 2000 Met zijn vierde zege op rij heeft de jonge Belg Mike den Tandt de Beneluxtitel in de Formule Ford gewonnen. De ereplaatsen in de race op het circuit van Spa-Francorchamps waren voor enkele snelle gastrijders, die zich door deelname voorbereidden op de officieuze Europese titelstrijd op zondag. Deze rijders deelden niet mee in de punten.

De strijd om de ereplaatsen ging tussen internationale toprijders als de Australiër James Courtney, fabrieksrijder van Van Diemen, en Mark Taylor, fabrieksrijder bij Mygale. In de enige tijdtraining was de Zweed Robert Dahlgren de snelste, voor Courtney en Taylor. De beste reguliere deelnemer aan het Beneluxkampioenschap was niet verrassend de Belg Mike den Tandt (zesde algemeen), gevolgd door Michel Florie en Robert Doornbos.

Stefan de Groot bevestigde zijn rol als favoriet in de First Division door de snelste tijd te realiseren (dertiende algemeen), voor Marijn van Kalmthout en de Fransman Iannetta.

In de race ging het op kop al snel fout, toen een groepje rijders uit de kop van het veld met onder meer Mark Taylor in de eerste ronde met elkaar in aanraking kwamen. James Courtney profiteerde en sloeg meteen een (naar later bleek definitief) gat met de rest van het veld.

Tussen de internationale top reed Mike den Tandt onbedreigd naar de zege in de strijd om de Beneluxtitel. De Belg eindigde als vijfde algemeen. De tweede plaats was voor de wederom sterk rijdende Robert Doornbos, gevolgd door Bas Schothorst die een groot deel van de race met een danig ontzette voorwielophanging moest rijden. Dit was het gevolg van een aanrijding met de Zuid-Afrikaan Alan van der Merwe.

Omdat de enig overgebleven titelkandidaat Patrick Koel niet verder kwam dan de zesde plaats in het veld van reguliere deelnemers, besliste Den Tandt de strijd om de titel voortijdig in zijn voordeel.

De strijd in de First Division leverde een ruime zege op voor Stefan de Groot. "Ik heb een veilige race gereden", aldus de succesvolle coureur, die zich ondanks zijn zege niet goed voelde. "Ik denk dat ik griep heb."

Achter gastrijder Romain Iannetta eindigde Marijn van Kalmthout als derde, nipt voor de Fransman Alain Chalafre."In de laatste ronde verloor ik nog bijna mijn podiumplek toen een rijder vlak voor mij spinde", aldus Van Kalmthout, die er met zijn prestatie voor zorgde dat klassementsaanvoerder Stefan de Groot nog niet tot kampioen gehuldigd kon worden.

Laatste race Benelux- en Nederlands kampioenschap: 1 oktober, Circuit Park Zandvoort.

Uitslag negende ronde Beneluxkampioenschap Formule Ford Zetec

Francorchamps (België), 23 september 2000

1. James Courtney AUS Van Diemen 00

2. Robert Dahlgren S Van Diemen 00

3. Peter Gray GB Van Diemen 00

4. Anthony Davidson GB Mygale 00

5. Mike den Tandt(*) B Van Diemen 00

6. Alan van der Merwe SA Mygale 00

7. Robert Doornbos(*) B Van Diemen 00

8. Bas Schothorst(*) NL Van Diemen 00

9. Stefan de Groot(*) NL Van Diemen 97 (winnaar First Division)

10. Jaap van Lagen(*) NL Swift 00

(*): reguliere deelnemer, meedelend in de punten.

First Division:

1. Stefan de Groot NL Van Diemen 97

2. Romain Iannetta F Van Diemen 97

3. Marijn van Kalmthout NL Swift SC97Z

4. Alain Chalafre F Mygale 96

5. Fabien Viroulet F Van Diemen 97

6. Jurgen van Hover B Van Diemen 97

7. Aymeric Cousin F Swift 98

8. Mark Nachtegeller NL Swift 98

9. Jean-Luc Lecire F Mygale 97

10. Floris Jan Hekker NL Van Diemen 97

Snelste ronde: James Courtney