PBO online steunt beroepsontwikkeling architecten

Datum nieuwsfeit: 24-09-2000
Bond van Nederlandse Architecten

PBO online steunt permanente beroepsontwikkeling

Nieuwe service op WeBNA start deze week

Permanente beroepsontwikkeling is een van de speerpunten van het BNA-beleid. Om de permanente beroepsontwikkeling van architecten te bevorderen en te ondersteunen introduceert de BNA vier PBO-instrumenten op WeBNA.

In de loop van deze week gaat PBO online van start als de eerste fase van de vernieuwing van WeBNA (www.bna.nl). PBO staat voor permanente beroepsontwikkeling. De PBO dienstverlening biedt vier instrumenten, het 'PBO-jaarplan', de 'PBO-pluslijst', 'Zoek in PBO-aanbod' en de 'PBO-agenda'.

Om de planmatige aanpak van de permanente beroepsontwikkeling te vergemakkelijken is een formulier 'PBO-jaarplan' ontwikkeld dat eenvoudig vanaf WeBNA is te downloaden en in te vullen. Als voorbeeld is een ingevuld jaarplan te bekijken. De 'PBO-pluslijst' bevat enkele geselecteerde activiteiten, die aansluiten bij door de BNA aanbevolen onderwerpen. Met 'Zoek in PBO-aanbod' is op eenvoudige wijze een te keuze maken uit het door de BNA verzamelde aanbod aan cursussen, studiedagen en opleidingen die voor architecten interessant zijn. Op de 'PBO-agenda' staan actuele, veelal eenmalige, activiteiten als symposia, studiedagen en lezingen.
Op het vernieuwde WeBNA wordt meer gebruik gemaakt van de interactieve mogelijkheden die het internet biedt. Zo ook bij PBO online. De site is zo opgezet dat u er uw opmerkingen en ervaringen met de vermelde activiteiten op kunt vermelden. Hierdoor helpen collega's elkaar om een goede keuze te maken. Meer informatie over PBO online staat op pagina 16. Overigens kunnen leden die niet over internet beschikken gebruik maken van de PBO dienstverlening door contact op te nemen met de Servicelijn, T 020 - 555 36 77.

Regeling PBO
De introductie van de vier PBO-instrumenten vloeit voort uit het BNA-beleid de permanente beroepsontwikkeling van de leden te stimuleren en te ondersteunen. Eind 1999 heeft de algemene vergadering de regeling PBO vastgesteld. De regeling is een advies aan de leden om inhoud te geven aan de in statuten en gedragsregels opgelegde verplichting het vak goed bij te houden. Onder meer wordt de leden aangeraden per jaar minstens 30 uur aan PBO te besteden. Bij architecten leeft sterk het besef dat permanente beroepsontwikkeling van belang is voor de continuïteit van de vakbeoefening en het behoud van de marktpositie. Juist van ontwerpers mag worden verwacht dat ze op de hoogte zijn van alle relevante nieuwe ontwikkelingen in het vak.
In de wetenschap dat architecten zelf overtuigd zijn van het belang van permanente beroepsontwikkeling heeft het bestuur afgezien van een verplichting en de daarbij behorende sancties. De BNA wil dit niet controleren maar vindt het beleid van stimuleren en structureren een betere weg, die bovendien een enorme administratieve rompslomp voorkomt.
Met de regeling en de instrumenten sluit de BNA veelal aan op de situatie in andere beroepsgroepen en bij de architectenorganisaties in andere landen. Zoals verwoord in een document van CEPLIS (Conseil Européen des Professions Liberales): 'Er bestaat een consensus over het feit dat een diploma reeds na enkele jaren niet meer adequaat genoemd kan worden gezien de uiterst snelle evolutie van wetenschap, techniek en economie. De kwaliteit van het behaalde diploma staat op het spel. Kwaliteitsbewaking en bijscholing zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden.'

Aantrekkelijk overzicht aanbod
De PBO-dienstverlening gaat uit van permanente beroepsontwikkeling door deelname aan educatieve activiteiten. Deze activiteiten lopen uiteen van vervolgopleidingen en cursussen tot lezingen, seminars en excursies. Gemeenschappelijke factoren zijn actieve kennisvergaring- en uitwisseling. Er zijn ruim vijfhonderd activiteiten geselecteerd en toegankelijk gemaakt. Ongeveer honderdvijftig organisaties leveren (soms incidenteel) een bijdrage aan de permanente beroepsontwikkeling van architecten.
De BNA gaat geen vaste relatie aan met de aanbieders van de cursussen en andere bijeenkomsten. Het aanbod wordt regelmatig op inhoud en prijs/kwaliteitsverhouding gescreend en aanbieders worden aangespoord om de inhoud aan te passen aan de behoeftes van de praktijk. Doordat de site interactief van opzet is, kunnen de leden de BNA én elkaar op actieve wijze op de hoogte houden van de kwaliteit van de gevolgde cursussen.
Op die manier hoopt de BNA een aantrekkelijk overzicht van het aanbod te kunnen blijven bieden.

De introductie van de vier instrumenten is begeleid door de PBO-bestuurscommissie. Het bestuur van de BNA heeft de commissie in het leven geroepen om advies te krijgen over alle aspecten betreffende invoering, vorm en inhoud van de regeling PBO. Voorzitter van de commissie is bestuurslid Luut Rienks. De leden zijn Jan Brouwer, Geert Hoekstra en Paul Verhey. Betsy Visser is secretaris van de commissie. Karin Hazewinkel heeft op projectbasis meegewerkt aan de ontwikkeling van PBO.