Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven 24-09-2000
1e persbericht 24 september 2000

Berichten uit de regio

Eindhoven/Best: Rijden in en met gestolen goed
Een 32-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats is zaterdag voor onderzoek ingesloten in het politiebureau. De verdachte werd zaterdagmorgen om 11.10 uur bij St. Oedenrode aangehouden door de politie, nadat hij daar zonder betalen had getankt. De man reed in een personenauto die op woensdag 20 september van de Wielen in Eindhoven werd gestolen. Daarachter had hij een aanhangwagen gekoppeld die zaterdagmorgen rond 10.30 uur van een terrein op Ekkersrijt werd ontvreemd.

Eindhoven: Autodiefstal
Tussen vrijdag 16.00 uur en zaterdag 8.30 uur is van de Gelaarsde Kat een blauw Suzuki Swift, kenteken RL-HP-55, gestolen. Van de Tongelresestraat is zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur een zwarte BMW 323 cabriolet, kenteken PN-NX-09, gestolen.

Eindhoven: Hennep
In een woning aan de Reinkenstraat is zaterdagmiddag een hennepplantage ontmanteld. De kleine, maar met kennis van zaken opgezette, plantage omvatte 49 planten en apparatuur. Daarnaast werden in de tuin een klein aantal planten aangetroffen. De goederen zijn in beslag genomen.

Eindhoven: Zakkenrollers actief
Zaterdag zijn zakkenrollers actief geweest in de binnenstad van Eindhoven, Woensel Winkelcentrum en op de Woenselse Markt. Die dag werden een vijftiental aangiftes gedaan door mensen waarvan de mobiele telefoon of portemonnee uit de tas of jas werd gerold. De zakkenrollerij vond vooral in de middaguren plaats. De politie wijst het winkelpubliek erop kostbaarheden op een veilige manier bij zich te dragen en alert te blijven.

Eindhoven: Vals geld
In een horecagelegenheid aan het Biarritzplein is zaterdag om 20.50 uur een 15-jarige Eindhovenaar aangehouden. De jongen wilde vier briefjes van fl. 25,- inwisselen. Het personeel waarschuwde de politie omdat het geld vals leek. Bij controle bleek dit ook zo te zijn. De jongen is voor verhoor meegenomen naar het bureau en overgedragen aan Halt voor een alternatieve straf.

Eindhoven: Vuurwapen
Een 27-jarige man uit Dobern (Duitsland) is in de nacht van zaterdag op zondag om 2.53 uur aangehouden. De verdachte lag te slapen in een auto op een parkeerterrein naast de Professor Dr. Dorgelolaan. De politie nam polshoogte en zag op de voorstoel een vuurwapen liggen. De man werd gewekt en overgebracht naar het bureau voor onderzoek. Het vuurwapen is in beslag genomen. De man werd na verhoor in vrijheid gesteld.

Eindhoven/Valkenswaard: Taxichauffeur overvallen Een 36-jarige Eindhovense taxichauffeur is in de nacht van zaterdag op zondag rond 0.20 uur door twee mannen overvallen. De chauffeur pikte de twee jongeren, vermoedelijk in de leeftijd tussen de 16 en 20 jaar, op bij de Vonderweg in Eindhoven. Hij kreeg van de twee een voorschot van fl. 50,-. Aangekomen op het parkeerterrein van de Nieuwe Waalreseweg in Valkenswaard stopte de chauffeur om zijn passagiers uit te laten stappen. Op dat moment werd hij met een gereedschapssleutel tegen het hoofd geslagen. Na een korte worsteling om de ontvangen fl. 50,- renden de twee knapen weg. Eén richting De Graveren één richting Vogelkersstraat. De Eindhovenaar moest de hoofdwond in het ziekenhuis laten hechten.

Eindhoven: Lastig
Een 17-jarige Eindhovenaar is in de nacht van zaterdag op zondag rond
2.00 uur aangehouden omdat hij meermaals andere bezoekers lastig viel in een horecagelegenheid. Nadat hij niet voldeed aan het verzoek van het personeel om weg te gaan, hield de politie hem aan. Een tweede 17-jarige Eindhovenaar bemoeide zich met deze aanhouding en wilde zich niet verwijderen. Tegen hem is eveneens proces verbaal opgemaakt voor het verstoren van de openbare orde.

Eindhoven: Autodiefstal verijdeld
Zondag rond 3.40 uur heeft een getuige de diefstal van een auto op de Vaalserbergweg verijdeld. De getuige zag twee personen op een parkeerterrein aan die straat inbreken in een auto en waarschuwde de politie. Op het moment dat die ter plaatste kwam waren de twee inbrekers al op de vlucht. Het portier van de auto was opengebroken.

Helmond: Inbreker door alarm verjaagd
Zaterdag koos een inbreker rond 1.00 uur het hazenpad, nadat het alarm van een woning aan de Warandelaan afging. De bewoner werd door het in werking tredende alarm gewekt en vond braaksporen aan de achterdeur. Er was niets weggenomen.

Helmond: Pokemon
In een winkel aan de Hoofdstraat is zaterdag tussen 17.00 en 19.00 uur ingebroken. Aan de achterzijde werd een raam geforceerd. Uit de winkel worden Pokemon spelletjes en muntgeld vermist.

Helmond: Vernieling
Een 21-jarige Helmonder is zaterdag om 23.40 uur aan de Varenschut aangehouden voor vernieling. De politie kreeg een melding van vermoedelijke inbraak aan de Varenschut. Daar vonden zij een auto met drie inzittenden bij de wasstraat van een bedrijf. Van de wasstraat was een slang vernield. Een 21-jarige inzittende bekende de vernieling.

Helmond: Zakkenrollerij
Op de Markt is zaterdag rond 11.15 uur de portemonnee uit de tas van een 38-jarige vrouw uit Boekel gerold. Zij mist nu fl. 200,- en een aantal pasjes. In een winkel aan de Veestraat werd rond 17.00 uur van een 65-jarige Helmondse de portemonnee met ongeveer fl. 70,- uit de tas gehaald.

Someren: Portemonnee weg
In nacht van zaterdag op zondag is van een 17-jarige vrouw uit Milheeze de portemonnee uit de tas verdwenen. Het meisje gaf haar tas in bewaring bij een kermisattractie. Toen zij uit de attractie kwam en haar tas terugkreeg, ontbrak de portemonnee met enkele tientjes, een pasje en identiteitsbewijs. De man, aan wie zij haar tas in bewaring gaf, is als getuige gehoord.

Someren: Wildplassen
Een 26-jarige man uit Someren-Eind is in de nacht van zaterdag op zondag om 1.10 uur aangehouden op het Wilhelminaplein. De politie wilde proces verbaal tegen de man opmaken omdat hij achter het Gemeentehuis urineerde. Nadat hij werd aangesproken rende de man weg. Na een korte achtervolging werd de man aangehouden. Hij verzette zich daarbij hevig.

Someren: Inbraak in woning
In een woning aan de Loostreeplaan is tussen zaterdag 20.15 en zondag 2.30 uur ingebroken. De achterdeur werd opengebroken en de woning doorzocht. Er worden sieraden, schilderijen, snuisterijen en een identiteitsbewijs vermist. De juiste waarde van de gestolen goederen is nog niet bekend.

Asten: Drumrack weg
Bij een horecagelegenheid aan het Vorstermansplein is in de nacht van zaterdag op zondag een onderdeel van een drumstel gestolen. Dit gebeurde tijdens het opruimen na een feest rond 1.45 uur. De bandleden die op het feest hadden opgetreden reden hun spullen naar buiten. Twee manen pakten een onderdeel van een drumstel. Toen zij daarop werden aangesproken door een bandlid reageerden zij agressief en gingen er vandoor in een personenauto.

Gemert: Rijbewijs ingevorderd
Een 33-jarige man uit Geldrop heeft zaterdag zijn rijbewijs in moeten leveren nadat hij om 21.50 uur aan de Scheiweg op het rijden onder invloed werd betrapt. De verdachte verleende geen medewerking bij een ademanalyse.

Gemert: Drugs
Een 21-jarige man uit Dedemsvaart is in de nacht van zaterdag op zondag om 4.40 uur aangehouden bij een horecagelegenheid aan de Handelseweg. De verdachte werd door het personeel op het parkeerterrein betrapt met een 15-tal XTC-pillen. De gewaarschuwde politie heeft de man voor onderzoek in verzekering gesteld.

Veldhoven: Verkeersongeval
Zaterdag is een 32-jarige man uit Veldhoven na een verkeersongeval op de Heemweg met beenletsel opgenomen in het ziekenhuis. De man reed rond 13.30 uur op zijn motor over de Heemweg en moest op de rotonde Heemweg/Hagendoornseweg remmen voor een andere weggebruiker. Daarbij viel de Veldhovenaar met zijn motor. De andere weggebruiker, een oudere man in een kleine grijze auto, heeft waarschijnlijk niets gezien en reed door. De politie verzoekt de betrokkene of getuigen zich te melden op 0900-8844, voor het bureau Veldhoven.

Veldhoven: Onder invloed
Het rijbewijs van een 25-jarige man uit Veldhoven is in de nacht van zaterdag op zondag ingevorderd, nadat hij om 1.50 uur aan de St. Janstraat werd aangehouden voor het rijden onder invloed. Bij een ademanalyse blies de verdachte 1,45 promille. Om 3.40 uur werd aan de Clementinalaan een 20-jarige Veldhovense automobilist aangehouden. Bij een ademanalyse blies de verdachte ruim 1,25 promille. Er is proces verbaal opgemaakt.

Valkenswaard: Vernieling
Een 17-jarige jongen uit Waalre is in de nacht van zaterdag op zondag om 2.30 uur aangehouden aan de Dommelseweg. Een getuige zag dat de verdachte een spiegel van een aan de Kromstraat geparkeerde auto vernielde. De gewaarschuwde politie hield de jongen aan en maakte proces verbaal op. De jongen is naar verhoor overgedragen aan zijn ouders.

Valkenswaard: Fietsendiefstal
Een 19-jarige man uit Valkenswaard is in de nacht van zaterdag op zondag om 3.00 uur aangehouden op de Markt. De verdachte werd gecontroleerd, omdat het fietsslot tegen de spaken van de fiets aanliep. De jongen gaf toe de fiets even daarvoor op de Markt te hebben weggenomen. De eigenaar van de in beslag genomen fiets wordt benaderd.

Bergeijk: Ongeval onder invloed
In de nacht van zaterdag op zondag bleek een 27-jarige Britse automobilist onder invloed na een ongeval. Rond 1.30 uur vloog de man met zijn personenauto op het Loo uit de bocht en reed tegen een omheining en lantaarnpaal. Twee Britse inzittenden raakten niet gewond. De verdachte werd voor eventueel letstel overgebracht naar het St. Josephziekenhuis. Hij weigerde mee te werken aan een bloedproef. Zijn rijbewijs is daarop ingenomen. De man bleef ter observatie in het St. Joseph Ziekenhuis.

Best: Mishandeling
Een 46-jarige man uit Best is vrijdagavond tussen 19.00 en 20.00 uur door een bromfietser mishandeld aan de Haasje Over. De man wandelde over het fietspad en zag een bromfietser zijn richting inrijden. Hij liet de jongen stoppen om hem erop te wijzen dat op het fietspad geen bromfietsers mogen rijden. De jongen sprong van zijn bromfiets en sloeg de man in het gezicht en schopte hem. Vervolgens schopte hij de op de grond gevallen man tegen het hoofd en ging er vandoor. Het slachtoffer moest zich aan verwondingen in zijn gezicht laten behandelen in het ziekenhuis. De politie onderzoekt de zaak.

Best: Diefstal van bouwterrein
Van een bouwterrein aan de Stationsstraat zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee lasapparaten uit een container gestolen. De dader heeft de container waarschijnlijk met een valse sleutel geopend. De waarde van de apparaten en eveneens gestolen bijbehorende kabels is niet bekend.

Best: Ex
Een 46-jarige man uit Amsterdam is zaterdag om 15.41 uur aangehouden in het centrum van Best. De verdachte had daar zijn ex-vrouw mishandeld en bedreigd. Een van haar kinderen verdedigde haar vervolgens. De gewaarschuwde politie nam de man mee naar het bureau voor verhoor en bemiddelde bij het vinden van nieuw onderdak voor de vrouw en kinderen.

Best: Wapenstok
Aan de Industrieweg vond de politie in de nacht van zaterdag op zondag rond middernacht bij controle van een personenauto een wapenstok. De 24-jarige bestuurder van de auto gaf aan de auto geleend te hebben en niets van de wapenstok te weten. De eigenaar van de auto deed bij navraag vrijwillig afstand van de wapenstok.

Oirschot: Geen automobilisten onder invloed bij controle Aan de Kempenweg is van zaterdag 20.00 uur tot zondag 4.00 uur gecontroleerd op alcoholgebruik bij deelname in het verkeer. In totaal werden 310 weggebruikers gecontroleerd. Er hoefden geen bekeuringen te worden uitgeschreven.

Aarle-Rixtel: Insluiping
Vrijdagavond ontdekte een bewoonster van een woning aan de Pater Eustachiuslaan, dat uit een kast in haar woning een portefeuille met enkele duizenden guldens is verdwenen. Waarschijnlijk heeft een insluiper de portefeuille in de dagen daarvoor weggenomen.

Aarle-Rixtel: Aanrijding
Een 66-jarige bromfietser uit Aarle-Rixtel is zaterdag om 11.40 uur gewond geraakt bij een aanrijding aan de Havenweg. Een 28-jarige automobilist uit Helmond reed vanuit Aarle-Rixtel richting Helmond en sloeg af om een parkeerplaats op te rijden. Hierbij ontstond een aanrijding met de hem op dezelfde weg tegemoetkomende bromfietser. Deze moest zich aan een verwonding aan zijn knie laten behandelen in het ziekenhuis.