Materiële schade particulieren Enschede grootste deel gedekt

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000
Vindplaats 2
Het Nederlandse Rode Kruis

25 September 2000

Enschede: materiële schade particulieren voor grootste deel gedekt

Met een storting door het rijk van 6,2 miljoen gulden in het Nationaal Rampenfonds is het grootste deel van de materiële schade van particulieren als gevolg van de vuurwerkramp van 13 mei 2000 gedekt. Er zijn nu of er komen binnenkort regelingen voor tegemoetkomingen in de particuliere, materiële schade voor een totaal bedrag van 35 miljoen gulden.

Dit bedrag wordt betaald door de Stichting Nationaal Rampen Fonds (NRF). Het NRF heeft weliswaar op dit moment 38,8 miljoen gulden in kas, maar wil daarvan ook nog andere uitkeringen financieren, zoals voor nabestaanden en zo mogelijk ook voor slachtoffers van letselschade. De 38,8 miljoen gulden is afkomstig van de inzamelingsactie van het NRF onder de Nederlandse bevolking, die werd gecoördineerd door het Nederlandse Rode Kruis. Met de bijdrage van het rijk komt het totaal bedrag op 45 miljoen gulden.

De nu beschikbare 35 miljoen gulden wordt besteed aan een regeling cascoschade (auto"s en motoren) (2 miljoen); een regeling opruimingskosten van inboedels (0,5 miljoen); een regeling onkosten buitengewone omstandigheden (20,5 miljoen). Bovendien wordt nog gewerkt aan de financiering van de zogeheten regeling III voor mensen die binnen 6 weken na de ramp naar hun woning zijn teruggekeerd; een regeling inboedelschade en eventuele overige materiële schade. Hiervoor is circa fl. 12 miljoen nodig.

Al deze regelingen zijn of worden nog opgesteld door de Commissie Financiële Afwikkeling Vuurwerkramp ("Commissie Van Lidth"). De regeling cascoschade (auto"s en motoren) komt 26 september in uitvoering. De regeling onkosten buitengewone omstandigheden (OBO) komt op 9 oktober in uitvoering. Dat geldt ook voor de regeling opruimingskosten van inboedels. De regeling inboedelschade komt eind oktober / begin november in uitvoering.

De uitvoering van alle regelingen gebeurt door een nieuwe Stichting financiële hulpverlening vuurwerkramp die als werkorganisatie heeft ingehuurd LASER, een agentschap van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. LASER heeft onder andere ervaring met de schade-uitkeringen als gevolg van de watersnood in 1998.

De Commissie Van Lidth adviseert het college van B. en W. van Enschede over regelingen voor materiële schade van particulieren, bedrijven en instellingen. In de commissie zitten het Nationaal Rampen Fonds, het Verbond van Verzekeraars / Bureau Coördinatie Experts (BCE), de gemeente Enschede, de Kamer van Koophandel (waarnemend lid) en de rijksoverheid (waarnemend lid). Voorzitter is de heer J. van Lidth de Jeude, burgemeester van Deventer.

De Stichting Nationaal Rampen Fonds is opgericht in 1935. De doelstelling is het lenigen van materiële noden van particulieren die zijn ontstaan door rampen die enig deel van het Koninkrijk betreffen en die naar het oordeel van het bestuur als nationale ramp moeten worden beschouwd. Het NRF verleende onder andere hulp na de watersnood in Zeeland (1953), de aardbeving en overstromingen in Limburg (1993 en 1995) en na de orkanen op de Nederlandse Antillen (1995, 1998 en 1999).