Situatie in Saparua (Ambon) zeer gespannen

SITUATIE MALUKU 24-09-2000
Ambontijd 24.00 uur
Kulor - Pia
Situatie in Saparua is op dit moment zondag, 24-09-2000 zeer gespannen, m.n. in Pia en Kulor. Laskar Jihads hebben zich in Kulor verzameld en op zaterdag 23-09 een aanval gedaan op desa Pia, met het gevolg dat tientallen huizen, het schoolgebouw en de kerk vernield zijn. (Informatie via de H.T. / SSB system). Er is nog niet bekend of er slachtoffers zijn gevallen.

Iha - Noloth - Ihamahu
De bewoners van Iha (moslims) zijn vandaag (zondag 24-09) geevakueerd. Zij worden met de oorlogschip KRI verscheept naar een tot nu toe onbekende bestemming. Desa Iha is totaal vernield door Noloth en Ihamahu.

Het incident tussen Iha, Noloth en Ihamahu heeft 9 mensenlevens gekost en 7 gewonden t.w. Noloth - 1 dode - Petrus Sopacua (19)
4 gewonden - Zeth Supusepa (27)
Levi Mayaut (28)
Jimmy Hitipeuw (30)
Henki Sahetapy (25)

Iha - 8 doden - Achmad Djuanda Tuanani (30)
Yadi lessi (31)
Sarbah Hatala (27)
Hamid Marassabessy (30)
Muhammad Latupono (35)
Tete Mid (60)
Abdul Rachmat Salampessy (34)
Djusman Nuelete (35)

3 gewonden - namen onbekend)

De onrusten in Saparua heeft in totaal binnen 2 dagen 16 mensenlevens gekost en 19 gewonden (incl. 4 doden en 5 gewonden in Siri Sore Amalatu en 3 doden in Siri Sore Islam) Namen van de 3 doden in Siri Sore Islam tijdens het incident van 18-09 zijn : Rizal Saimima (30), Kamel Watihelu (36) en Ano Malik Kaplale (30)

In Siri Sore Amalatu zijn in totaal 160 huizen verbrand. De kerk staat er nog!

MEER NIEUWS VOLGT!!!!!!
Ambon, 24-09-2000 Paulien Joel-Parera, 00.30 uur

Situatie Ambon, 25-0-2000
Bewoners van Siri Sori Amalatu Christen hebben de plaatsing van 153 militairen van het detachement Zipur-8, afkomstig uit Zuid Kalimantan geweigert. De jongeren van Siri Sore Christen hebben hun desa omsingeld, bewapend met Rakitans (zelfgemaakte wapens) en al schietende in de lucht, weigeren zij de komst van bovengenoemde militairen eenheid. Zij vertrouwen de militairen niet. Gebleken is tijdens het incident van 18-09 dat militairen bij de aanval betrokken zijn. De jongeren van Siri Sore zeggen : "Untuk apa datangkan aparat lagi ke sini. Apa ingin terus menghancurkan kami. Lihat rumah kami sudah hancur, itu aparat yang tembak. Sekarang kami tidak percaya lagi aparat datang ke sini. Untuk apa datang ke sini, semuanya sudah habis. Kalian pulang saja, biar kami terus begini dan kami (sudah) rela untuk mati. Kami benar-benar marah khusus yang namanya berpakaian loreng sangat tidak adil, harus angkat kaki dari bumi Saparua. Kalian semua adalah pembunuh rakyat". De acties van deze jongeren hebben ertoe geleid dat er schietpartijen zijn ontstaan tussen hen en het leger. Om de situatie onder controle te houden heeft de Kapolda die tijdens deze actie ook aanwezig is, de 153 tellende militairen van Zipur 8 naar Kota Saparua teruggezonden, en hij heeft tevens de reis naar Siri Sore Islam gecancelled. De Kapolda Firman Gani wordt wel door de jongeren ontvangen. Hij zal meteen rapporteren aan de gouverneur, over de inval in Siri Sore Amalatu Christen. Kulor - Pia (eiland Saparua)
De aanval van desa Kulor (moslim) op desa Pia (Christenen) op zondag 24-09 heeft ertoe geleid dat 75 huizen zijn verbrand en er zijn 5 gewonden. De vrouwen en kinderen van Pia zijn de bossen ingevlucht. Namen van slachtoffers (gewonden) zijn nog niet bekend. De ca. 450 vluchtelingen uit desa Pia worden naar desa Tiouw en Tuhaha geevakueerd, 470 vluchtelingen uit desa Iha, zijn reeds geevakueerd naar desa Tulehu. Ca. 1200 vluchtelingen uit desa Siri Sore Kristen zijn reeds ondergebracht in Kota Saparua en desa Tiouw. Situatie nu op het eiland Saparua is rustig maar zeer gespannen!!!!!!!! OPROEP AAN ALLE CHRISTENEN OP DE MOLUKKEN
Vanaf morgen, dinsdag 26 september 2000 zullen alle Christenen op de Molukken een week lang, in rouw zijn. Dus van 26 september tot en met 04 oktober. In totaal hebben 16 kerken de oproepbrief ondertekend. Teleurgesteld door de houding van TNI en de partijdigheid tijdens de conflikten op het eiland Saparua en de nalatigheid van de regering is de aanleiding van deze oproep. Eenheid in Jezus Christus!!!! Dinsdag 26 september zal iedereen thuis blijven en elk gezin begint een stille tijd tot en met 04 oktober. De opening van de rouw zal ook morgen 26-09 plaatsvinden in alle protestantse en katholieke kerken over het gehele provincie Maluku, en Maluku Utara. En een vastentijd is ingelast van 06.00 s'morgens tot 20.00 uur 's avonds. Gedurende deze tijd zal er niets gegeten en gedronken worden, alleen maar lofgezangen en gebeden, ieders in hun eigen huiselijke kring. Tijdens deze rouwperiode zal een ieder die vanaf woensdag 27-09 buitenshuis gaat, dus ook marktverkopers, scholieren, kantoorpersoneel etc. een zwart band aan de linkerarm dragen als teken van rouw.

Situatie Ambons stad = opmerkelijk rustig.
Men koopt alvast voedsel in voor twee dagen, sommigen voor een week lang. Ondanks de drukte is het opmerkelijk stil in Ambonstad. Het lijkt erop dat iedereen zich serius gaat voorbereiden op de rouwperiode.

Ambon, 25-09-2000 Ambontijd 13.30 uur

Paulien Joel-Parera