Belgische IT bestedingen stijgen naar ruim 500 miljard

International Data Corporation Benelux

IDC PRESS RELEASE

Belgische IT bestedingen stijgen naar meer dan 500 miljard in 2000

BRUSSEL, 25 september 2000 De groei van de Belgische IT markt in 1999 was sterk. De vraag naar IT gerelateerde producten en diensten groeide met name dankzij investeringen in Euro- en Y2K projecten. Gesteund door een gezonde economische groei, zijn Belgische bedrijven in staat om hun IT budget te vergroten om in te kunnen spelen op de (e)business kansen en bedreigingen. In 1999 besteedden Belgische bedrijven BEF 472 miljard aan IT. IDC verwacht dat de IT bestedingen in België zullen stijgen naar BEF 702 miljard in 2004.

Dit is de conclusie van twee nieuwe rapporten van IDC Benelux die een complete analyse geven van de Belgische IT markt en het daarbij behorende uitgavenpatroon. In het hardware segment laat de markt voor datacommunicatie de grootste groei zien als gevolg van de toenemende aandacht voor het Internet. Voor de komende 5 jaar wordt vooral in de server markt de snelste goei verwacht als gevolg van de stijgende vraag naar Internet Servers. De software markt laat een groei zien van 12%. Het Jaar 2000 probleem en de komst van de euro hebben er voor gezorgd dat veel software vervangen werd door bijvoorbeeld ERP oplossingen.

Ook de services markt liet een sterke groei zien van 11% in 1999. De groei van operationeel beheer was het hoogst met 16%, vooral als gevolg van het outsourcingcontract van de Vlaamse regering met Siemens. De groei van consultancy en implementatie was eveneens groot.

Toekomstverwachtingen

Voor de komende jaren wordt de meeste groei verwacht op het gebied van consultancy, information systems outsourcing en applicatie outsourcing. De services markt zal sterk blijven groeien. Tot 2004 zullen deregulering, liberalisering en toenemende internationale concurrentie de belangrijkste drijfveren zijn. Daarnaast bieden steeds meer IT bedrijven hun klanten geïntegreerde totaaloplossingen, van advies tot implementatie en beheer.

Ook de integratie van IT en telecom zal tot nieuwe ontwikkelingen leiden, vooral op het gebied van internet toepassingen en zal daarom tot nog meer investeringen leiden. Een andere belangrijke trend is het steeds grotere bewustzijn van en de behoefte aan ebusiness onder de directie. IDC gelooft verder dat de activiteiten op het gebied van de euro, na een vertraging in 1999, weer gaan toenemen in 2000 & 2001. Tenslotte wijst IDC onderzoek uit dat organisaties vertraagde projecten weer zullen oppakken zodra zij Y2K en europrojecten hebben beëindigd.

Algemene informatie over dit rapport

De rapporten "IT services spending in Belgium 1998 - 2004" en "IT spending in Belgium 1998 2004" geven een complete analyse van de Belgische IT markt en het daarbij behorende uitgavenpatroon. Naast betrouwbare marktcijfers bevatten deze rapporten een gedetailleerd overzicht van de toekomstige ontwikkelingen van de belangrijkste 12 producten en dienstencategorieën, voor 18 verschillende verticale markten en de consumenten markt. In het services rapport wordt een verdiepingsslag gemaakt voor de dienstenmarkt.

Algemene informatie over IDC

IDC is de expert bij uitstek op het gebied van onderzoek en marketingadvies in de markt voor informatie- en communicatie technologie (ICT). Zij levert betrouwbare, high impact inzichten en advies met betrekking tot de toekomst van ebusiness, Internet en technologie wat organisaties kan helpen bij het maken van verantwoorde, zakelijke beslissingen. IDC geeft verwachtingen op het gebied van wereldwijde marketing en trends en analyseert business strategieën, technologieën en leveranciers door gebruik te maken van betrouwbare en verhelderende marktgegevens. IDC is als enige in staat om lokaal onderzoek aan te bieden voor de belangrijkste nationale markten. IDCs marktinformatie wordt niet belemmerd door grenzen en biedt daardoor eindeloze mogelijkheden. IDCs klanten bestaan uit s werelds grootste ICT leveranciers, ICT organisaties, ebusiness bedrijven en de financiële wereld. Meer informatie is te vinden op www.idcresearch.be.

IDC is een dochteronderneming van IDG, s werelds grootste organisatie op gebied van ICT media en onderzoek.

# # #

All product and company names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.

IDC Benelux
Peter Vermeulen (Program Manager IT Research)
020- 6692721

Margreet ten Hoope (PR Coordinator)
020 - 4089533

© Copyright International Data Corporation, 2000. Unauthorized use is strictly forbidden.