Overname Protana;MDS Proteomics 1e proteomics onderneming

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000

MDS PROTEOMICS

Overname van Protana;MDS Proteomics 1e proteomics onderneming

::De belangrijkste twee industriële ondernemingen op het gebied van proteomics nu samen volop in bedrijf

San Francisco, USA - MDS Proteomics, een marktleider in functionele proteomics voor ontdekking van medicijnen in het post-genome tijdperk, kondigde vandaag aan tijdens een belangrijke congresvergadering dat de overname van Protana praktisch een feit is. Protana is een innovator op het gebied van massaspectrometrie, een techniek waarmee eiwitten worden geïdentificeerd n geanalyseerd. Nog geen honderd dagen nadat de sequencing van het menselijk genoom was aangekondigd, is deze samengevoegde onderneming al systematisch bezig om - in dagen of slechts uren - de biologische functie van honderden eiwitten te identificeren en om hun biologische paden te verduidelijken; hiermee kunnen medicijnen worden ontwikkeld die op het mechanisme van een ziekte inwerken. Deze snelweg op het gebied van proteomics is volledig operationeel in de twee instellingen die proteomics op industriële schaal bedrijven op de bedrijfslocatie van MDS Proteomics in Toronto, Canada en in Odense, Denemarken.

'Functionele proteomics wordt de aanzet van waaruit nieuwe medicijnen worden ontdekt en MDS Proteomics heeft de meest veelomvattende benadering van het industrialiseren van eiwit-identificatie, eiwit-eiwit interactie en analyse van biologische paden samengebracht,'aldus Frank Gleeson, bestuursvoorzitter en algemeen directeur van MDS Proteomics en voorzitter van het Global Business Research's Proteomics congres in San Francisco. 'We hebben de beschikking over de expertise van Dr. Anthony Pawson, de financiële middelen en de capaciteiten van MDS Inc., en al vroeg toegang tot de zeer geavanceerde instrumenten voor massaspectrometrie door onze relatie met MDS Sciex. We lopen duidelijk voorop als het gaat om farmaceutische ontdekkingen.'

Dr. Matthias Mann, de wetenschappelijke oprichter van Protana, en erkend pionier op het vlak van massaspectrometrie, zei: 'MDS Proteomics verenigt onze toepassingen voor massaspectrometrie met uitgebreide capaciteiten op het gebied van biologie en bio-informatica waardoor we de werkelijke waarde van eiwitinformatie goed kunnen aanwenden. Deze geïntegreerde benadering is essentieel bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie medicijnen om ziekten te behandelen.'Dr. Mann is samen met dr. Pawson voorzitter van de wetenschappelijke adviesraad van MDS Proteomics.

'De overname van Protana is weer een mijlpaal op weg naar de geplande eerste beursgang,'voegde Gary Goertz, adjunct-bestuursvoorzitter financiën en directeur financiën van MDS Inc en President van MDS Proteomics, eraan toe.

Protana, het toonaangevende bedrijf op het gebied van proteomics, werd in 1997 opgericht met het hoofdkantoor in Odense, Denemarken. Het bedrijf ontwikkelt en gebruikt revolutionaire instrumenten voor biologische massaspectrometrie voor farmaceutisch en biotechnisch onderzoek.

MDS Proteomics heeft een hoogstaand functioneel technologisch platform ontwikkeld dat geavanceerde kennis van eiwitfunctie en eiwitpaden benut. In combinatie met biologische expertise en precies begrip van de cellulaire context van een ziekte, zal de onderneming een nieuw tijdperk van therapeutische ontdekkingen inluiden. Door proteomics te industrialiseren zal MDS Proteomics de aangewezen partner worden voor de levenswetenschappen in het post-genome tijdperk. MDS Proteomics, een Noord-Amerikaanse/Europese onderneming, heeft instellingen in Toronto, Canada en Odense, Denemarken.

MDS Proteomics is voor 88% in handen van MDS Inc. MDS Inc (Toronto: MDS;NYSE;MDZ) is een internationale onderneming op het gebied van gezondheids- en levenswetenschappen die het bestrijden van ziekten op allerlei manieren als doelstelling heeft. Producten en diensten omvatteno.a.:
laboratoriumtesten, representatie van agentia voor nucleair medicijntesten, sterilisatiesystemen voor medische en consumentenproducten, onderzoek en klinische ontwikkelingsdiensten om ontdekking en ontwikkeling van nieuwe medicijnen te versnellen, therapiesystemen voor het plannen en geven van behandelingen voor kanker, analytische instrumenten ter ondersteuning van de ontwikkeling van nieuwe medicijnen, en medische en chirurgische hulpmiddelen. MDS heeft wereldwijd op vier continenten meer dan 11.000 zeer vakkundige mensen in dienst.

Meer informatie over de onderneming is beschikbaar op de website: www.mdsintl.com of onder telefoonnummer 1-888-MDS-7222, 24 per dag beschikbaar.

Dit persbericht is geen verkoopaanbod van effecten in de Verenigde Staten. Effecten waarop geen registratie of vrijstelling van registratie rust mogen niet aangeboden of verkocht worden in de Verenigde Staten. Alle openbare aanbiedingen van effecten die in de Verenigde Staten wordengedaan, geschieden via een prospectus dat verkregen kan worden bij de onderneming en dat gedetailleerde informatie bevat over de Onderneming, de directie en de jaarstukken.

Website: www.mdsintl.com

Contact: