Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 25-09-2000 Politieberichten van 24/9 (13.00 uur) t/m 25/9 (07.00 uur)

Grou: inbraak auto
Afgelopen weekend werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Abbema. Het portier werd vernield en uit de auto werd een radiocassetterecorder weggenomen. De eigenaar, een 54-jarige inwoner uit Grou, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak snackbar
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in een snackbar aan de Weideflora. Via het forceren van een bovenlicht kwam men de snackbar binnen. Men heeft rookwaren en een klein geldbedrag weggenomen. Een 41-jarige inwoonster uit Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Warten: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 10.25 uur vond op de kruising Oosterburen Stukenwei een aanrijding plaats tussen een personenauto en een motor. De bestuurster van de personenauto, een 41-jarige inwoonster uit Warten, reed over de Oosterburen en verleende op de kruising geen voorrang aan de bestuurder van een motor, die over de Stukenwei deze kruising naderde. De motorrijder, een 37-jarige inwoner uit Grou, kwam bij deze aanrijding ten val en liep een gebroken sleutelbeen op. Hij werd overgebracht naar het MCL-Zuid.

Rinsumageest: inbraak kantine
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in het clubgebouw van de voetbalvereniging VCR aan de Tjaardaweg. De deur van de kantine werd opengebroken. Op het eerste gezicht werd er niet weggenomen. Namens de voetbalvereniging werd door een 46-jarige inwoner uit Rinsumageest aangifte gedaan.

Follega: snelheid
Zondag omstreeks 14.05 uur werd op de Straatweg onder Follega een 33-jarige inwoner uit Bolsward bekeurd terzake het overschrijden van de maximum snelheid. De verdachte reed met zijn auto 139 kilometer per uur terwijl aldaar 80 kilometer is toegestaan. Het rijbewijs van de man werd ingevorderd.

Katlijk: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 14.20 uur vond op de Schoterlandseweg een aanrijding plaats tussen een personenauto en een motor. De personenauto werd bestuurd door een 36-jarige inwoonster uit Haskerdijken. Zij wilde op een gegeven moment linksaf slaan en zag daarbij de motor, bestuurd door een 27-jarige inwoonster uit Oudehorne, die uit tegenovergestelde richting nadere, over het hoofd. Een aanrijding was het gevolg. De bestuurster van de motor liep een gebroken pols op. Een 31-jarige inwoner uit Nieuwehorne, die als passagier achter op de motor zat liep een gebroken sleutelbeen op en vermoedelijk een gebroken been. Beiden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Joure: aanrijding met gewonde
Zondag omstreeks 15.05 uur vond op de kruising Groenedijk Tolhuswei een aanrijding plaats tussen een scooter(bromfiets) en een personenauto. De bestuurder van de scooter, een 18-jarige inwoner uit Joure, reed zonder te stoppen vanaf de Groenedijk de kruising met de Tolhuswei over en kwam aldaar in botsing met een personenauto, die werd bestuurd door een 26-jarige inwoner uit Joure. De bromfietsbestuurder, die geen helm droeg, raakte zwaar gewond aan het hoofd en is overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. Een 18-jarige inwoner uit Joure, die als passagier achter op de scooter zat, kwam met de schrik vrij. Ook hij droeg geen helm.

Drachten: mishandeling
Zondag omstreeks 16.30 uur kwam er een melding binnen dat er gevochten zou worden in de portiek van een flat aan de Alferhof. Ter plaatse werd een 44-jarige inwoner uit Drachten aangetroffen met een bebloed gezicht. Deze man was mishandeld door twee mannen, 67 en 24 jaar, beiden uit Drachten. Deze beide mannen konden ter plaatse worden aangehouden. Wat de precieze oorzaak van de mishandeling is geweest, werd niet duidelijk. De twee verdachten zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld. Bij onderzoek in het ziekenhuis bleken de verwondingen van het slachtoffer, die aangifte heeft gedaan, mee te vallen. Hij kon nabehandeling weer naar huis.

Uitwellingerga: eenzijdig ongeval
Zondag omstreeks 18.40 uur vond op de Rijksweg A 7 onder het aquaduct een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto, een 32-jarige inwoner uit Sneek, kwam uit de richting Joure en reed in de richting Sneek en kwam door onverklaarbare oorzaak in een slip terecht en botste tegen de vangrail. De auto werd totaal vernield. De bestuurder klaagde over pijn in zijn borst en is voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Leeuwarden: onder invloed
Maandag omstreeks 00.30 uur werd op de Prof. Mr. P.S. Gerbrandyweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 21-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 310 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Maandag omstreeks 02.15 uur werd op het Ruiterskwartier een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 42-jarige inwoner uit Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 590 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur. Tevens bleek dat hij reed met een rijbewijs, dat verlopen was. Ook hiervoor kreeg de man een bekeuring.

Drachten: onder invloed
Maandag omstreeks 00.50 uur werd op de Noorderdwarsstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De man, een 38-jarige inwoner uit Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 815 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272