SP Groningen wil onderzoek naar bouw woningen aan Palmslag

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000
SP afdeling Groningen

afdeling

onze fractie in de groningse gemeenteraad

spreekuur

welke akties lopen er?

het nieuws

wat is de mening van de SP

sloopalarm en hulpdiest

de landelijke site

SP wil onderzoek naar bouwfraude Palmslag

De fractie van de SP in de Groningse gemeenteraad wil dat de raad opdracht geeft tot een onderzoek naar mogelijk grootschalig geknoei bij de bouw van 84 woningen aan de Palmslag en omgeving. In de raadsvergadering van aanstaande woensdag zal de partij hiervoor een voorstel indienen.

'Uit een bouwkundig onderzoek uit 1997 blijkt dat de huizen op een aantal punten niet voldoen aan de eisen die bij de bouw golden voor brandwerendheid en geluidsisolatie', stelt SP-fractievoorzitter Peter Verschuren. 'En de brandweer bevestigt dat. Vreemd genoeg heeft de gemeente echter nauwelijks gereageerd op die gegevens. In juni van dit jaar heb ik daar opheldering over gevraagd. Het antwoord is onthullend. Burgemeester en wethouders komen niet verder dan: 'wij hebben het rapport niet kunnen verifiëren', 'over de juistheid van de conclusies kunnen wij ons geen oordeel vormen', 'de resultaten zijn niet na te gaan' 'de dienst RO/EZ heeft de uitvoering niet feitelijk gecontroleerd', en meer van dat fraais. Het lijkt er heel veel op dat men de boel in de doofpot wil stoppen. Dat is ontoelaatbaar. Het college heeft de bouwvergunning afgegeven en is de instantie die moet controleren of voldaan is aan de voorwaarden. Dan kun je je niet verschuilen achter opmerkingen als dat hebben we niet onderzocht. Het gaat hier niet om een duivenhok dat misschien 10 centimeter te hoog is, maar om tientallen woningen waar vrijwel zeker zó sterk op de bouwkosten is bespaard dat de normen op het gebied van brand en geluid fors zijn overschreden.

In het bouwkundig rapport uit 1997, van Adviesbureau Van der Plas, wordt onder andere geconstateerd dat de muren geen 180 mm dik zijn, zoals aangegeven in de bouwtekening, maar slechts 130 mm en dat de scheiding tussen de woningen voor een deel niet uit beton bestaat, maar slechts uit spaanplaat. Het bureau concludeert 'De eis is minimaal 60 minuten brandwerendheid. Zondermeer is te stellen dat de aangetroffen constructie bij lange na niet 60 minuten brandwerend is.

' 25 september 2000

naar de top