Onderzoek naar rooi- en broeirijpheid tulp

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000
TuinbouwNet

Onderzoek naar rooi- en broeirijpheid tulp

De Sectorcommissie Bloembollen van het Productschap Tuinbouw (PT) heeft het groene licht gegeven voor vervolgonderzoek naar de bepaling van de rooi- en broeirijpheid van tulpenbollen. Ook trok de sectorcommissie geld uit voor een composteringsproject. Het kwantificeren van bespuitingen door vliegtuigen werd eveneens akkoord bevonden, evenals een gebruikswaardeonderzoek van vijftien tulpencultivars. Daarnaast werden kortingen verleend voor exportheffingen.

Uit eerder onderzoek naar de bepaling van het optimale rooitijdstip van de tulp kwam naar voren dat een toets met koolhydraten geen bruikbare optie is. Nu wordt verder gewerkt met zogenoemde DNA/RNA merkers. Met deze techniek bekijken de onderzoekers of de optimale rooi- of broeirijpheid bepaald kan worden. De basistechnologie werkt. Na 1 jaar wordt bekeken of de resultaten aanleiding geven voor verder onderzoek. De totale kosten voor twee jaar zijn begroot op 750.000 gulden. Hiervan betaalt het PT 550.000 gulden. Het bedrijf Genetwister legt de rest bij.

Compostering
Compostering op het eigen bedrijf en vervolgens de compost uitrijden op het land kunnen bollentelers veel voordeel geven. Als het lukt om het organisch stofgehalte van compost op verantwoorde wijze op peil te brengen en te houden is de teler bijvoorbeeld minder afhankelijk van kunstmest en chemische gewasbeschermingsmiddelen. De sectorcommissie vindt het belangrijk dat in kaart wordt gebracht wat de mogelijkheden zijn.

Drift
Bespuitingen van de gewassen door vliegtuigen of helikopters geven op het eerste gezicht aan dat de hoeveelheid drift binnen de perken blijft. Om dit goed te onderbouwen is meer onderzoek nodig, waarbij ook gekeken wordt of er verschillen te meten zijn tussen bespuitingen met een vliegtuig of een helikopter met speciale technieken. De Sectorcommissie van het PT heeft ruim 13.000 gulden beschikbaar gesteld voor dit onderzoek.

Tulpencultivars
Vijftien nieuwe tulpencultivars zullen in 2000 en 2001 beoordeeld worden op de gebruikswaarde. Hiervoor heeft de commissie 100.000 gulden beschikbaar gesteld. Al vanaf 1996/97 worden dergelijke onderzoeken uitgevoerd. Op twee locaties zullen de nieuwe cultivars worden opgeplant en afgebroeid en onderzocht op houdbaarheid en uitbloei.

Kortingen
De Sectorcommissie van het Productschap Tuinbouw heeft goedkeuring verleend aan kortingen voor twee heffingsnota's voor de handel. Het gaat hierbij om een korting van veertig procent voor het jaar 2000 op de exportheffing van bloembollen naar Japan. Voor de uitvoer naar de VS en Canada bedraagt de korting dit jaar dertig procent. De kortingen zijn mogelijk gezien de stand van de reserves. Eind september moet het bestuur van het PT deze besluiten nog formeel bekrachtigen.