Visorphone Handspring voor communicatie handheld computers

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000
(Digitaal beeldmateriaal is op aanvvraag te verkrijgen)

HANDSPRING MAAKT SPRAAKCOMMUNICATIE MOGELIJK VOOR HANDHELD COMPUTERS MET

INTRODUCTIE VAN DE VISORPHONE(tm)

Bell South DCS, Pacific Bell Wireless, Powertel en VoiceStream bieden services voor de baanbrekende Springboard(tm) module die draadloos telefoneren eenvoudiger maakt dan ooit tevoren.

MOUNTAIN VIEW, CALIF. (September 25, 2000) - Handspring, Inc. (NASDAQ: HAND) heeft vandaag de introductie bekend gemaakt van de VisorPhone(tm) Springboard(tm) uitbreidingsmodule, die de kracht van spraakcommunicatie combineert met de eenvoud en veelzijdigheid van de Visor handheld computer. VisorPhone is een compacte uitbreidingsmodule die in het Springboard expansionslot van iedere Visor(tm) handheld computer kan worden geklikt waardoor de Visor kan worden gebruikt voor het voeren van telefoongesprekken. VisorPhone maakt het meenemen van twee mobiele producten overbodig. De combinatie Visor/VisorPhone creëert één geïntegreerd product voor alle wensen en behoeften op het gebied van spraak en handheld computers.

"Het basis-idee achter de ontwikkeling van deVisorPhone was het herdefiniëren van de gebruikerservaring op het gebied van spraak. De laatste grote doorbraak op het gebied van telefonie dateert alweer van eind jaren '60 toen de telefoons met druktoetsen de plaats begonnen in te nemen van de telefoons met draaischijven. Wij vonden het tijd om het voor iedereen zo eenvoudig mogelijk te maken om alle nieuwe voorzieningen en services die beschikbaar zijn ook inderdaad te gebruiken," zegt Ed Colligan, Senior Vice President Sales en Marketing voor Handspring. "We hebben de basis PIM functionaliteit op een hoger plan gebracht en gebruik gemaakt van het grotere scherm van de Visor om mogelijkheden als speed dialing, caller ID en conference calling veel toegankelijker te maken voor de gemiddelde gebruiker."

Aan het einde van het jaar zal er een Amerikaanse versie van de VisorPhone beschikbaar komen voor een prijs van U.S. $299, inclusief een service-overeenkomst. In eerste instantie zal Handspring.com het exclusieve kanaal voor de verkoop van de VisorPhone zijn, waardoor geïnteresseerde consumenten door middel van "one stop shopping" in één keer een Visor, een VisorPhone en een landelijk servicepakket kunnen kopen. Daarnaast kunnen ook de huidige bezitters van een Visor via Handspring.com de VisorPhone module (wordt afzonderlijk verkocht) en een service-overeenkomst aanschaffen. Handspring verwacht begin 2001 de VisorPhone ook via haar fysieke distributiepartners in de VS te verkopen, en een Europese versie van de VisorPhone op de markt te brengen.

"Wij denken dat VisorPhone onze klanten een prima oplossing biedt voor hun behoeften in mobiele communicatie" zegt Steve Sitton, President en General Manager van Pacific Bell Wireless South Region. "Klanten kunnen nu de draadloze services van Pacific Bell Wireless zoals internet toegang en Handspring's handheld mogelijkheden in één combinatie gebruiken."

ONGEËVENAARDE GEBRUIKERSERVARING
De VisorPhone geeft een nieuwe betekenis aan de term telefoonervaring door het vereenvoudigen van alledaagse functies die op de traditionele mobiele telefoons moeilijk uit te voeren zijn. De geïntegreerde software van de VisorPhone maakt optimaal gebruik van de voordelen van de eenvoudig te gebruiken Visor interface om functies als conference calling, caller ID, programmeren en het gebruik van speed-dial numbers, een gedetailleerde gesprekshistorie, en de standaard belfuncties snel en eenvoudig eigen te leren te maken. Met de VisorPhone hoeven gebruikers niet langer de lastige en hinderlijke programmeertechnieken te leren die voor de meeste andere huidige mobiele telefoons wél nodig zijn.

Dit ongeëvenaarde gebruikersgemak is met name te danken aan de integratie van de VisorPhone met de functionaliteit van de Visor's PIM (personal information manager). Bijvoorbeeld, als de Visorphone wordt ingeplugd in de Visor, heeft de VisorPhone direct toegang tot het Adresboek van de Visor, zodat de gebruiker niet veel meer hoeft te doen dan op een getal te drukken, en daarna op het "dial" pictogram; automatisch wordt dan elk gekozen nummer in een afzonderlijk record gedraaid. Aangezien de Visor duizenden Adresboek records kan opslaan, biedt deVisorPhone een meer robuuste dialing-functionaliteit dan iedere andere bestaande mobiele telefoon.

Daarnaast wordt ieder binnenkomend gesprek gecontroleerd aan de hand van de inhoud van het Adresboek, zodat de naam van een bekende beller automatisch op het Visor scherm verschijnt en de ontvanger precies kan zien wie er belt. Voor veelgedraaide nummers heeft de VisorPhone een voorziening waardoor maximaal 50 speed-dial nummers worden ondersteund, die eenvoudig kunnen worden aangemaakt. Gesprekken kunnen ook tot stand worden gebracht via het on-screen dial pad.

Hoewel de voornaamste functie van de VisorPhone het tot stand brengen en het ontvangen van telefoongesprekken is, kan het 9600 baud modem ook worden gebruikt voor een robuuste set datafuncties, waaronder SMS (short message service) tekstberichten; draadloze synchronisatie met een desktop computer; en in combinatie met software van andere leveranciers, draadloze toegang tot het Internet en E-mail toepassingen.

OVER DE VISORPHONE
De VisorPhone is een compacte mobiele telefoonmodule die nog geen centimeter buiten de Visor uitsteekt. De VisorPhone is voorzien van een accu, een speaker, een antenne, en drie knoppen: één knop om de VisorPhone in- en uit te schakelen, en twee knoppen om te schakelen tussen spraak- en tekstberichtfuncties.

De VisorPhone is ook voorzien van een koptelefoon die in de module kan worden geplugd en tot het beste resultaat leidt wanneer hij wordt gebruikt in combinatie met de VisorPhone. Met de software interface die is ontworpen voor de VisorPhone kunnen gebruikers door andere applicaties toepassingen scrollen terwijl ze aan het bellen zijn. Zo kan de gebruiker een meeting plannen en in het memoblok en de onderwerpen voor de agenda noteren. Dit soort functionaliteit is ongekend in vergelijking met de traditionele manier om een draadloos telefoongesprek te voeren. Aangezien alle Visor handhelds worden geleverd met een ingebouwde microfoon kan de VisorPhone ook worden gebruikt door de Visor aan het oor te houden, net als standaard mobiele telefoons.

Naast de uitgebreide voorzieningen op het gebied van mobiele telefonie biedt deVisorPhone ook een nieuwe en eenvoudige manier om tekstberichten te verzenden en te ontvangen. Korte tekstberichten kunnen heel eenvoudig worden opgesteld en naar ieder willekeurig E-mail adres of telefoon met SMS-mogelijkheden worden verzonden. Het is zelfs mogelijk nummers en E-mail adressen direct in het Adresboek van de Visor te kiezen. Inkomende berichten kunnen op de Visor veel eenvoudiger worden gelezen dan op de kleinere schermen van andere mobiele telefoons. Uitgaande berichten kunnen nu heel eenvoudig worden opgesteld met behulp van een speciaal potlood of door gebruik te maken van een pull-down menu met korte zinsneden als "ik kom wat later" of "bel me". De Visor slaat automatisch verzonden en ontvangen tekstberichten op zodat deze later kunnen worden gelezen, doorgezonden, beantwoord of gewist. Voor gebruikers die toegang wensen tot andere draadloze data, E-mail en Internet toepassingen is er software van andere leveranciers beschikbaar die kan worden geïnstalleerd op de Visor en die probleemloos kan worden gebruikt in combinatie met de VisorPhone.

De VisorPhone werkt op een eigen lithium ion batterij. De gebruiksduur van de batterij bij gesprekken is drie uur en de standby tijd is drie dagen. Een oplaadset is beschikbaar als accessoire; hiermee kan de VisorPhone zichzelf opladen, iedere keer dat hij in de Visor wordt geklikt en in de oplaadset wordt geplaatst. Daarnaast is de VisorPhone voorzien van zijn eigen AC-adaptor en stroomkabel, waardoor gebruikers de module met de Visor kunnen opladen, zelfs zonder synchronisatieset.

Net als alle andere Springboard modules is alle software die nodig is voor het gebruik van de VisorPhone opgeslagen in de module. Springboard modules zijn altijd zelf-installerend en maken zonodig ook zelf de installatie ongedaan - ze zijn bovendien zodanig ontwikkeld dat er geen software hoeft te worden heen en weer gestuurd tussen de Visor en de module. Het proces is automatisch, snel en vindt plaats op de achtergrond. Om de VisorPhone te kunnen gebruiken hoeft men slechts de module in het Springboard slot te klikken. Zodra de VisorPhone wordt ingeschakeld zal deze automatisch verbinding zoeken met het GSM netwerk. Als de module wordt verwijderd, wordt de installatie van de software automatisch ongedaan gemaakt, waardoor de handheld volledig "schoon" wordt achtergelaten. Het is niet nodig de Visor aan- of uit te schakelen, of toepassingen te sluiten als de VisorPhone wordt aangesloten.

De VisorPhone is ontworpen en gebouwd in nauwe samenwerking met Option International in Leuven, België.

SERVICE-OVEREENKOMSTEN VISORPHONE
De VisorPhone werkt op basis van de GSM standaard, de meestgebruikte standaard voor digitale telefonie ter wereld en is zodanig ontworpen dat hij uitsluitend in combinatie met het Springboard expansionslot kan worden gebruikt. Door de GSM standaard kunnen gebruikers beschikken over draadloze dekking in meer dan 4000 steden en dorpen verspreid over de Verenigde Staten van Amerika. Handspring zal service-overeenkomsten aanbieden die worden geleverd door vier toonaangevende GSM carriers in de VS, te weten VoiceStream, Pacific Bell Wireless, Powertel en Bell South Mobility. Door het "one-stop shopping" koop- en activeringsproces dat uitsluitend beschikbaar is via Handspring.com kunnen klanten heel eenvoudig de voor hun meest geschikte carrier en service-overeenkomst kiezen.

De service providers, niet Handspring, bepalen de prijzen hiervan. Handspring gaat er vanuit dat de prijzen overeenkomen met de prijzen die gangbaar zijn voor de andere bestaande geavanceerde mobiele telefoons. Meer informatie over de carriers en activering van het contract vindt u op Handspring.com.

OVER HANDSPRING
Handspring is een innovatieve onderneming op het gebied van handheld computers. Handspring ontwikkelt, produceert en verkoopt een reeks multifuntionele handheld computers voor uiteenlopende markten en klanten. Het bedrijf werd in 1998 opgericht door de scheppers van het internationaal toonaangevende 3Com Palm Computing-platform. Het paradepaardje van Handspring is het Springboard-platform dat een eenvoudige en gebruikersvriendelijke manier voor het uitbreiden van software en hardware biedt. De Visor handhelds, plus de Springboard-uitbreidingsmodulen en toebehoren, zijn te koop op www.handspring.com en via een select aantal winkels en postorderbedrijven in de Verenigde Staten en Europa.

WAARSCHUWING TEN AANZIEN VERKLARINGEN MET BETREKKING TOT ONTWIKKELINGEN IN

DE TOEKOMST
Dit persbericht bevat een aantal verklaringen met betrekking tot ontwikkelingen in de toekomst, die mede betrekking hebben op risico's en onzekerheden, inclusief uitspraken met betrekking tot de groeiende acceptatie van het Springboard platform, de beschikbaarheid van nieuwe modules in de komende herfst en de succesvolle integratie van Springboard in next generation handheld computers. De resultaten kunnen in de praktijk afwijken als gevolg van de invloed van een aantal factoren, waaronder, maar niet beperkt tot, de beperkte historie van het bedrijf, het vermogen van de toeleveranciers van het bedrijf om aan de vraag te voldoen, de acceptatie door de consument van het Springboard uitbreidingsslot, en de snelheid waarmee technologische veranderingen en ontwikkelingen op concurrentiegebied plaatsvinden in handheld computerindustrie. De gerapporteerde resultaten dienen niet te worden gezien als een indicatie voor prestaties in de toekomst. De zaken die in dit persbericht worden beschreven hebben tevens betrekking op de risico's en onzekerheden die zijn beschreven in het Form S-1 Registration Statement van het Bedrijf, dat is gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission. Het Bedrijf wijst iedere verantwoordelijkheid af als het gaat om het updaten van de toekomstgerichte informatie die is opgenomen in dit persbericht.

Handspring, het Handspring logo, Visor en Springboard zijn handelsmerken van Handspring, Inc. Alle andere product namen die in dit persbericht worden genoemd zijn handelsmerken van de betreffende bedrijven.

Voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met:

Yero Horlings
Account Executive