Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Kabinet wil betere informatie over pinnen

Datum nieuwsfeit: 25-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Ministerie van Financiën
Zoek soortgelijke berichten
Ministerie van Financiën

Titel: BETERE INFORMATIE OVER PINNEN



Persberichtnr.

00/203

Den Haag

25 september 2000

BETERE INFORMATIE OVER PINNEN

Minister Zalm van Financiën wil de informatieverstrekking over betalen met pinpassen verbeteren. Het gaat dan vooral om de mogelijkheden een pas te blokkeren en de dagelijkse opnamecapaciteit te verlagen. Het aanpassen van de folder Pinnen: hou het veilig door de Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) kan daaraan een goede bijdrage leveren. Dit staat in een brief over zogenaamde spooktransacties bij het betalen met pinpassen van de minister van Financiën aan de Tweede Kamer.

De brief geeft een toelichting op de reactie van de Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken op enkele voorstellen om de veiligheid van het pinnen in Nederland verder te verbeteren. Dit is een vervolg op voorstellen uit de Kamer afgelopen voorjaar over spooktransacties. Bij deze voorstellen ging het met name om de mogelijkheid van consumenten om de maximale dagelijkse opnamecapaciteit te verlagen, de mogelijkheid voor een minimumperiode tussen geldopnames waarbij een keuze aan de consument moet worden gelaten, de verplichting alle betaalautomaten uit te rusten met een camera en de verbetering van de voorlichting over blokkeringsmogelijkheden. Uit de reactie van de Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bleek dat er overeenstemming bestaat over het verbeteren van de informatievoorziening. Het plaatsen van cameras bleek aanzienlijke kosten met zich mee te brengen. Volgens de banken wegen de kosten niet op tegen de voordelen. De minister heeft hiervoor begrip, ook met het oog op het relatief beperkt aantal klachten per jaar (circa 200 gevallen per jaar op 1,2 miljard transacties), de reeds genomen veiligheidsmaatregelen en de door de Consumentenbond en de Nederlandse Vereniging van Banken afgesproken overige stappen.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie