Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Consumentenvertrouwen opnieuw groot

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek
Zoek soortgelijke berichten

CBS

Consumentenvertrouwen opnieuw groot

Het vertrouwen van de consument in de economie is in september nagenoeg even groot als in augustus. De indicator van het consumentenvertrouwen komt uit op 24. Het oordeel over het economisch klimaat is vrijwel even positief als vorige maand. Uit de cijfers van het CBS blijkt verder dat de koopbereidheid hoog blijft. Als rekening wordt gehouden met seizoeninvloeden is het vertrouwen in het derde kwartaal iets lager dan in de eerste helft van het jaar.

Seizoeninvloeden van belang
Al het gehele jaar is het consumentenvertrouwen nagenoeg stabiel op een relatief hoog niveau. Het is echter gebruikelijk dat consumenten in het begin van het jaar pessimistischer zijn dan gemiddeld, terwijl ze in de zomer juist extra optimistisch zijn. Als rekening wordt gehouden met deze seizoeninvloeden is het vertrouwen van de consument in juli, augustus en september iets lager dan in het eerste halfjaar van 2000.

Oordeel economisch klimaat vrijwel stabiel
De consument is in september opnieuw positief over het economisch klimaat. Zowel voor de komende als de afgelopen twaalf maanden blijft de mening over de economische situatie min of meer gelijk. Gecorrigeerd voor seizoeninvloeden is het oordeel over het economisch klimaat in de loop van 2000 iets minder positief geworden.

Koopbereidheid nog altijd hoog
De koopbereidheid van de consument blijft in september hoog. Al het gehele jaar is de koopbereidheid relatief stabiel op een hoog niveau, ook als gecorrigeerd wordt voor seizoeninvloeden. De hoge koopbereidheid blijkt onder andere uit het feit dat de consument het een gunstige tijd blijft vinden voor grote aankopen zoals bijvoorbeeld de aanschaf van computers of televisies.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen. De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten. Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid. Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek wordt vanaf mei 2000 medegefinancierd door de Europese Gemeenschap.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie